2019-08-30, 19:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag brukar dra fram exemplet med skapelsen av djuren. Har gud skapat både antilopen och geparden, är den guden antingen sadist eller schizofren. För geparden är en fantastisk antilopdödarmaskin, som svälter ihjäl om den inte lyckas fånga antiloper, och antilopen å sin sida är en oerhört välutrustad gepardupptäckar/flyktmaskin. Om de båda två skulle vara medvetet designade, kan man verkligen undra hur denne designer egentligen mår ;-)

Fast geparder har väl också rätt att äta? Det visar ju hur god Gud är mot dem och hur förlåtande han är trots att de synda. Eller gör de verkligen det? Lever geparden i synd? Nej det gör han inte, det där är värderingar som människor lägger på djuren. Argumentet är svagt med andra ord.
Citera
2019-08-30, 20:14
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fast geparder har väl också rätt att äta? Det visar ju hur god Gud är mot dem och hur förlåtande han är trots att de synda. Eller gör de verkligen det? Lever geparden i synd? Nej det gör han inte, det där är värderingar som människor lägger på djuren. Argumentet är svagt med andra ord.
Ja, naturligtvis har den det. Och det får den ju också, helt enligt naturens spelregler (inte en Skapares). Du kan tycka argumentet är svagt, men jag tycker det är starkt talande för evolutionen med en natur och ett djurliv som varken är vänligt eller ovänligt. Den intresserar sig inte det minsta för lidande, den bara är som du säkerligen redan vet. Vi behöver ingen guds moraliska ställningstagande till detta. Däremot skapar naturen ett oerhört dilemma för kreationisten, men sin tro på en god och rättvis gud.
Citera
2019-08-30, 20:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, naturligtvis har den det. Och det får den ju också, helt enligt naturens spelregler (inte en Skapares). Du kan tycka argumentet är svagt, men jag tycker det är starkt talande för evolutionen med en natur och ett djurliv som varken är vänligt eller ovänligt. Den intresserar sig inte det minsta för lidande, den bara är som du säkerligen redan vet. Vi behöver ingen guds moraliska ställningstagande till detta. Däremot skapar naturen ett oerhört dilemma för kreationisten, men sin tro på en god och rättvis gud.

En gud som låter tortera sin son har kanske sin egen definition för gott och ont.
Då blir antilop-argumentet svagt.
Citera
2019-08-30, 20:40
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
En gud som låter tortera sin son har kanske sin egen definition för gott och ont. Då blir antilop-argumentet svagt.
Jag skrev ju "sadist eller schizofren". Argumentet står sig bra, utifrån mänskligt resonerande och logik. Inte tycker du väl vi ska börja basera vår logik utifrån älvor, svartalfer, troll, enhörningar, tandfeér, eller gudar?
Senast redigerad av nightbeast 2019-08-30 kl. 20:45.
Citera
2019-08-30, 20:49
Medlem
Citat:
Gud skapade Människan till Sin Avbild,
inte djuren.
Citera
2019-08-30, 20:50
Medlem
Citat:
En gud som låter tortera sin son har kanske sin egen definition för gott och ont.
Då blir antilop-argumentet svagt.
Var det inte människor som torterade Jesus till döds?
Citera
2019-08-30, 20:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag skrev ju "sadist eller schizofren". Argumentet står sig bra, utifrån mänskligt resonerande och logik. Inte tycker du väl vi ska börja basera vår logik utifrån älvor, svartalfer, troll, enhörningar, tandfeér, eller gudar?

Vet inte. Om man börjar rationalisera kring tro blir det väldigt knepigt.
Citera
2019-08-30, 20:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla

Människorna var bara verktyg i Guds händer.
Citera
2019-08-30, 20:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag tar det som att du tycker att korsfästelsen var något ont. (?)
Citera
2019-08-30, 20:56
Medlem
Citat:
Människorna var bara verktyg i Guds händer.
Jesus valde att ge Sitt Liv.
Citera
2019-08-30, 21:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Gud skapade Människan till Sin Avbild,
inte djuren.

Och människor mördar inte varandra?
Citera
2019-08-30, 21:00
Medlem
Citat:
Jag tar det som att du tycker att korsfästelsen var något ont. (?)
Det finns ju olika sätt att se på Jesus död.
Det är väldigt sorgligt.
Men vi är ju så glada för att Han gav sitt Liv!
För oss.
Naturligtvis var detta Guds plan.
Och för att ingen av oss ska kunna säga att vi är "bättre" än nån annan.
För Gud avskyr stolthet.
Det är en känslig fråga om Jesu korsfästelse...
Just pga - Stolthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in