2019-08-29, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det är verkligheten vilket var främmande för ateisten.
Ellet så är det tvärtom.
För mig är inte verkligheten främmande.
Det är påstådda overkligheter som är främmande för mig.
Citera
2019-08-29, 18:08
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är påstådda overkligheter som är främmande för mig.

Vad gör du bland religiösa människor som uträttar mirakel och kraftgärningar?

Du är ateisten, ska hålla avstånd till allt heligt!
Citera
2019-08-29, 18:17
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det har jag inte sagt, men att Hitler inte ens vore möjlig utan Darwins teorier.
Detta har redan adresserats här t ex:
https://www.vof.se/folkvett/ar-2011/nr-1/darwin-och-socialdarwinismen/
"Emellertid ger sammanställningen av ”social” och ”darwinism” intryck av att det handlar om en social tillämpning av Darwins evolutionsteori – något det alltså inte är. Ordets dubbla associationer gör dock att det med fördel kan användas som retoriskt slagträ, exempelvis om man vill demonisera dem som anser att man kan studera människans psyke ur en evolutionsbiologisk synvinkel." Intressant också (som du undviker nämna) är att Darwins teori för övrigt också har använts för att motivera vitt skilda ideologier – inte minst fredsrörelser. Darwin var för övrigt också väl bekant med "socialdarwinistiska" tankar, och han tyckte inte om dem.
Citera
2019-08-29, 18:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad gör du bland religiösa människor som uträttar mirakel och kraftgärningar?
Vilka mirakel och kraftgärningar?
Jag ifrågasätter påståenden.

Citat:
Du är ateisten, ska hålla avstånd till allt heligt!
Du är välkommen att försöka få mig att hålla avstånd med ett mirakel och/eller en kraftgärning. Säg till när/om du börjar.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2019-08-29 kl. 18:31.
Citera
2019-08-29, 18:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Utom då El Greco, som är äldre än alla afrikanska fynd hittills och är från Grekland (och liknande fynd i Bulgarien). Senast jag tittade på en karta så låg Grekland och Bulgarien inte i Afrika.
(https://www.telegraph.co.uk/science/2017/05/22/europe-birthplace-mankind-not-africa-scientists-find/)

Nu har jag aldrig förnekat El Greco. Inte heller övriga fynd UTANFÖR Afrika.

Som jag tidigare har stipulerat - Flera "arter" har i omgångar utvandrat från Afrika och har befolkat andra delar av världen. Vi bör alltså fortsätta finna fynd utanför Afrika. Men vi besitter (idag) inga fossila fynd som pekar på att någon primat har utvecklats utanför Afrika. Det finns alltså ingen evidens som pekar på utveckling och senare invandring till Afrika.

Imorgon kanske det ser annorlunda ut, men idag kan vi bara luta oss mot den evidens vi har. Och detta fynd skriver inte om historieböckerna ensamt.

Som artikeln själv säger:

However some experts were more skeptical about the findings.

Retired anthropologist and author Dr Peter Andrews, formerly at the Natural History Museum in London, said: "It is possible that the human lineage originated in Europe, but very substantial fossil evidence places the origin in Africa, including several partial skeletons and skulls.

"I would be hesitant about using a single character from an isolated fossil to set against the evidence from Africa."
Citera
2019-08-30, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är kanske modell "Som man känner sig själv känner man andra." ttsp vill kanske mörda och våldta men det enda som hindrar honom är att han tror att han kommer bli straffad när han dör. Tur att vi ateister är moraliska, tänk om vi hade varit lika fördärvade som dom kristna..
Om jag inte var ateist utan djupt troende kristen skulle jag vara bedrövlig att samtala med.
Citera
2019-08-30, 00:37
Bannlyst
Citat:
Du lyssnar inte som vanligt, jag sade att skapelseteorin har minst lika trovärdighet som skapelseteorin, men jag anser att skapelseteorin är mycket mer trovärdig, eftersom evidensen pekar åt skapelseteorin.
Jag har den dåliga sidan att inte tro på konspirationsteorier som religionerna är. Redan där faller allt om skapelseberättelsen. Men själv, som barn, blev jag förbryllad när de i den mycket religiösa skolan jag gick i berättade om Adam och Eva som de första människorna. Det förbryllande var när en av sönerna skulle ge sig ut i Världen fikc han med sig ett svärd att försvara sig mot rövare med....hö..tänkte lilla dåvarande jag...var kommer rövarna ifrån om Adam och Eva var de första människorna på Jorden???
Jag fattad inget alls så jag gjorde det enda rätta: Slängde religionen i soptunnan och gick hem.
Citera
2019-08-30, 00:46
Bannlyst
Citat:
Evolutionisternas sekterism där man antar att en art kan förvandlas till en annan, och där den starkaste överlever/ den mest lämpade överlever, t.ex. Trump och dom starka i samhället som har goda förutsättningar att köra över dom minst lämpade i samhället.

Detta handlar sekten "evolutionisterna" om, där den mest lämpade kan ta för sig( egentligen den mest lyckade), och det är inte fel, det är helt enligt evolutionteorismens förutsatser att den som är mest lämpad överlever och har dom bästa förutsättningarna i livet, och dom andra går under.
Så är det men du drar ner det till nutid under nu levande varelser. Levande större liv som däggdjuren muterar i genomsnitt en gång var 50.000 år som leder till något. Muteringar pågår hela tiden men de flesta av dem ser vi som sjukdomar medan andra försvårar för oss. Men då och då blir muteringen lyckad som skapat en människa som i den miljön han lever i klarar sig bättre än flera andra så han gener kommer att spridas mer än andras. Om kanske 1 miljon år har vi inbyggda skorstenar om vi fortsätter envisas med att röka (skojade till det lite).
Citera
2019-08-30, 00:49
Bannlyst
Citat:
Jag vet, detta är en "vetenskaplig förklaring" en "vetenskaplig teori", ändock omoralisk, cynisk och hemsk. Men detta synsätt förordar miljoner evolutionister dagligen, från Richard Dawkins till den lilla radioprataren på P3.

Det är inte konstigt att människor mår illa!!!
Nej, den är inte cynisk eller hemsk. Jag frågade frugan om hon mår illa av att människan om en miljon år har större huvuden. Hon sket fullständigt i det så du har fel på alla punkter. Orsaken till att du har fel är att du bundit upp dig till att tro på konspirationsteorin religionen.
Citera
2019-08-30, 00:54
Bannlyst
Citat:
Kriget mellan ont och gott har pågått allt för länge, glöm bort allt med vetenskapliga granskade källor det finns inte och kommer aldrig att kunna existera något sånt.

Försöker starta en eld medans ute och simmar.
Det direkta alternativet till det du säger är att vi skall fantisera oss till kunskap. Det hade säkert blivit jäkligt kul ett tag men sedan skulle det bli riktigt otrevligt.
Citera
2019-08-30, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag brukar dra fram exemplet med skapelsen av djuren. Har gud skapat både antilopen och geparden, är den guden antingen sadist eller schizofren. För geparden är en fantastisk antilopdödarmaskin, som svälter ihjäl om den inte lyckas fånga antiloper, och antilopen å sin sida är en oerhört välutrustad gepardupptäckar/flyktmaskin. Om de båda två skulle vara medvetet designade, kan man verkligen undra hur denne designer egentligen mår ;-)
Fantastiskt bra uttryckt!
Men det biter inte på folk som sedan barnsben lärt sig blunda, att inte tro på något annat än det som står i "boken".
Citera
2019-08-30, 01:06
Bannlyst
Citat:
Jag har försökt fråga t.ex. nightbeast om "evolution" är samma ord som "evolutionsteorin"
Du ser ju själv att det inte är samma ord eller har samma betydelse. Den biten kan ju inte vara så svår.
Ställ istället frågan vad det är för skillnad mellan ordens betydelses.

Här är mitt (avskalade) svar:
- Evolution är en ständig pågående utveckling mot en anpassning för att klara den rådande miljön bättre.
- Evolutionsteori är meningen ovan.

Alltså:
Evolution är ett pågående arbete och den absoluta sanningen.
Evolutionsteori försöker beskriva hur det pågående arbetet förlöper och kan ta fel ibland som rättas till genom vetenskapliga analyser och tester som måste kunna upprepas för att det skall godkännas.

Religiösa föreställningar om hur människan blev till kan vara en teori men är absolut inget pågående. Det går inte analysera eller testa och kan inte upprepas. Orsaken är att den religiösa föreställningen är bara en föreställning uppbyggd i huvudet. Det finns alltså inte och kan följaktligen inte analyseras och testas vetenskapligt.
Senast redigerad av Albax 2019-08-30 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in