Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Verkligen? Jag trodde det var konsensus hur evolutionsteorin fungerade (obs ironi).
En intressant vinkel på människans evolution som påstås ha sitt ursprung i Afrika, där apor med en hud som inte kan utveckla cancer och ett bäcken som föder ungar utan komplikationer, skulle ha fått en evolutionär fördel av ett trångt bäcken med hög dödlighet och smärta som följd för både mor och avkomma, samt en hud som kan få cancer.
Det är en extremt osannolik utveckling. Jag har inget emot evolutionsteorin som sådan, men jag tror många av de slutsatser om vilken väg den tagit i historien är fel.
T ex hur svarta människor i Afrika skulle ha utvecklat det ena recessiva genuttrycket efter det andra fram till den extremt snäva genuppsättning som vi Nordbor har. Vårt blonda hår och blåa ögon tex, de genuttrycken ger sig omedelbart vid korsning med dominanta uttryck för svart hår och bruna ögon. I princip varenda drag som utmärker skandinavier är recessivt och har inte en chans att föras vidare i en mörkhyad population. Vartenda steg i kedjan från afrikaner till skandinavier har väldigt liten chans att etablera sig. Om man däremot vänder på det och antar att utgångspunkten är de blonda och blåögda med recessiva gener som vandrade mot varmare breddgrader, så är varje förändring som leder till den afrikanska typen av människa väldigt sannolik. En evolution i den riktningen är istället praktiskt taget helt fritt från motstånd, medans motsatsen, afrikan till skandinav, är svår att uppnå ens med riktad avel.
Förklaringen man använder är att med tillräckligt lång tid så är de osannolika evolutionsstegen möjliga. Men med tillräckligt lång tid så är allt möjligt, även superintelligenta grävlingar. Det duger inte.
Universum är känt för att föredra snabbaste vägen med minst motstånd vad det än gäller. Evolutionsteorin borde istället fundera på hur vår biosfär utvecklades till sitt nuvarande tillstånd på snabbast möjliga sätt med minsta möjliga motstånd. För den vägen är vad universum alltid föredrar. Att använda "tillräckligt lång tid" som förklaring är lika vetenskapligt som att säga att Gud skapade jorden.