2019-08-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tja........alternativet som du företräder är inte bättre; De som gör som Vakttornet säger är vinnare.......alla andra är förlorare och ska slaktas inom kort.

När ska du förstå att evolutionen inte är normativ.

Det finns möjlighet för alla människor att ödmjuka sig inför Gud. Dom som vill ha bevis kommer också få det.
Citera
2019-08-25, 20:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Eftersom dom kan få avkomma med varandra?

Annars blir det väldigt problematiskt att dela in arter, vilket många evolutionister verkar vilja fastna i? Man ska göra det så krångligt som möjligt för att kanske förvilla och försvåra att undersöka sanningshalten i det hela?

Nej, det är tvärtom ni kreationister som gör det svårt för er genom att i onödan krångla till artbegreppet så att det ska passa in i era teorier.

Citat:
Då kan man t.ex. argumentera (för 100 år sedan) att svarta och vita inte tillhör samma art, eftersom dom inte "utbyter genetiskt material med varandra"???

Jag menade att de inte kan utbyta genetiskt material för att avkomman inte är fertil. Vilket inte gäller för oss människor, som alla tillhör samma art.

Citat:
Det är inget konstigt om Gud vill ha variation i skapelsen.

Att gud har skapat varje art för sig, som utmärker sig i olika drag, men ändå varierar sig i utseende och beteende.

Det absurda är ditt antagande att Gud skapade arter (som du väljer att definiera dem) där vissa individer inte kan få fertil avkomma med varandra. Varför skulle han göra det? Det är ju bara grymt mot de individer som inte kan få barnbarn på grund av detta.

Citat:
Fast detta har aldrig observerats. Detta faktum kan lika gärna förklara en skapelseteori, där arter kan förändras väldigt mycket i utseende, men inte förvandlas till en annan art, och där artens begränsningar visar sig i infertil avkomma.

Att translokationer - som kan inträffa spontant - leder till reproduktiv isolering (infertilitet) har observerats många gånger. Det är inget som helst konstigt med detta. Artbildning är något som vi förstår mycket väl. Detta till skillnad från t.ex. livets uppkomst, där det fortfarande finns mycket som vi inte förstår.

Citat:
Vilket är en subjektiv bedömning av ordet "art".

Nej det är den betydelse som ordet "art" har i den vetenskapliga litteraturen. Att du använder en egen hittepå-definition av ordet "art" ändrar inte på den underliggande verkligheten. Blåa bilar blir inte röda bara därför att du påstår att ordet "blå" betyder "röd".

Citat:
Visst kan man bestämma sig för det, men då går det inte att diskutera med mig t.ex. som har en annan syn på vad en art är, enligt mig en syn som bibeln har.

Bibeln nämner överhuvud taget inte ordet art.
Citera
2019-08-25, 20:44
Medlem
Citat:
Väldigt vad Gud måste vara ynklig och svag.......och klantig. Tänk ett steg vidare för bövelen.

Det handlar inte om att Gud är ynklig, svag eller klantig, istället handlar det om att Gud håller på hans principer, hatar ondska och vill ha rättvisa. Självklart kunde Gud ha förintat hela världen i ett enda svep, utan att hans skapelse kunde komma till tals, om han nu ville rensa jorden i ett svep, men nu ville Gud att hans skapelse ska kunna bevisa att hans styrelse var fel på något sätt. Hans skapelse anklagade honom för olika saker, t.ex. att Adam och Eva skulle bli som gudar , och bli som Gud om dom gjorde uppror mot honom.

Istället för att visa Guds makt, att han kunde förinta hela skapelsen, så underordnade han sig rättvisan, och tillät att hans skapelse skulle motbevisa honom.

Denna motbevisning har pågått nu i flera tusen år, men ingen har kunnat bevisa att Gud är ond, tvärtom har man kunnat bevisa att Satan är en lögnare och människomördare:

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader." (Joh 8:44 Bibel2000)
Citera
2019-08-25, 20:47
Medlem
Citat:
Tänk om det är så att reciprok altruism är adatptivt och gynnar arter med denna egenskap. Du behöver läsa på mer om evolutionen, och kanske i synnerhet evolutionär psykologi.

Oh, vilka fina ord du kan, men vad menar du egentligen?
Citera
2019-08-25, 20:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ok, så det har skett en förvandling från en bananfluga till en .....? Alltså att det skett en förvandling från en art till en annan art, är det vad du säger?

När det inom en art uppstår en population individer som kan få fertil avkomma med varandra men inte med andra individer bildar de en ny art enligt den betydelse ordet art har. Vad man väljer att kalla den nya arten bestämmer den som först beskriver den, som Darwin gjorde med finkarna på Galapagosöarna.

Citat:
Jag håller inte riktigt med. Om två individer kan få avkomma med varandra, så anser jag att det är samma art.

Vem bestämmer vad som är en korrekt definition av en art?

Man brukar ha internationella kommitteer av forskare som reder ut oklarheter i den vetenskapliga terminologin. När det gäller ordet art finns det dock inga oklarheter som behöver redas ut.
Citera
2019-08-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, vidrigt. Ha regler för något som borde förbjudas. Dessutom vidriga regler.

????
Citera
2019-08-25, 20:51
Medlem
Citat:
Varför blandar du ihop två helt olika saker? ISIS kastar ned kristna och bögar från hustak i Syrien....med detta gör inte gravitationteorin klandervärd eller mindre giltig

Gravitationsteorin säger aldrig att den starkaste/mest lämpade överlever.
Citera
2019-08-25, 20:53
Medlem
Citat:
Instinkten till reproduktion uttryck genom sexdriften.......den tar sig således konkret uttryck när du sitter och utför ditt "handarbete". För vi vet......du får inte träffs tjejer......det har gubbarna i yrande kretsen besämt.😁

????
Citera
2019-08-25, 20:56
Medlem
Citat:
Menar du att detta inte skulle stämma? Jag påminner igen om israelerna och dears kvinnorov.
En annan kul grej var att gamle Abraham gjorde sin frus slavflicka på smällen när Sara var barnlös. Undrar om flickebarnet hade nån större lust att ligga med gubben Abraham?

Bibeln är i alla fall ärlig till skillnad från dig.
Citera
2019-08-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag menar naturligtvis att gud missat göra det jag pratar om i inlägget.

Vad menar du? Det är ganska frustrerande att föra en proxydebatt, kan du inte bara vara rak och ärlig med vad du menar och säger?
Citera
2019-08-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så du har inga bevis alltså? Att bara konstatera att liv existerar är inte bevis för valfri orsak. Även orsaken måste bevisas. Ett mord är inte löst bara för att man hittat liket.
Om orsaken är Gud, så måste du bevisa Gud. Borde vara lätt för dig?

Samma sak när det gäller evolutionsteorin.
Citera
2019-08-25, 21:12
Medlem
Citat:
Jag har förklarat det flera gånger i andra trådar. Jag tror inte du är dum, i stället är det nog så att din religiösa tro gör att du helt enkelt inte tar till dig information.

Jag har inte sett någon information som kan ändra min uppfattning.

Förklara varför vissa kan bestämma vad som är en art?

Citat:
Om du läser artikeln jag länkade så förstår du varför du har fel. Förhoppningsvis.
Artbegreppet är påhittat av människan, och precis som alla andra begrepp kan det ändras i ljuset av nya upptäckter.

Jag har inte läst artikeln kan jag erkänna, men du borde på ett lättförklarligt sätt kunna förklara varför t.ex. en åsna och häst inte är samma art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in