2019-08-26, 16:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur kan du tolka det jag skrev på det sättet? Jag anser att varje person ska avgöra vad som är art eller inte, du anser att vissa högt uppsatta ska avgöra detta. Vad är detta om inte att man blint tror på vad ett prästerskap säger vad som är rätt eller inte? Om det inte är en beskrivning på en sekt så vet jag inte.

Du verkar fortfarande inte ha läst artikeln.
Citera
2019-08-26, 16:11
Medlem
Citat:
Hur kan du tolka det jag skrev på det sättet? Jag anser att varje person ska avgöra vad som är art eller inte, du anser att vissa högt uppsatta ska avgöra detta. Vad är detta om inte att man blint tror på vad ett prästerskap säger vad som är rätt eller inte? Om det inte är en beskrivning på en sekt så vet jag inte.
Och jag tycker de som jobbar med detta ska sköta detta.
Precis som inom andra vetenskapliga ”grenar”.
Dessutom är det ju upp till dig att avgöra vad som är en art, eller hur? Du kan ha vilka regler du vill där.
Kommunikationen mellan människor skulle dock bli svår om alla hade egna artbestämningar.
Bättre att enas så gått det går. Om inte annat får språkets skull. Tänk att gå in på djuraffären och be de beställa hem en orm, och du (eller de) har en helt annan syn på vad en orm är.

Edit: och vad menar du med ”högt uppsatta”? Är experter på ett område ”högt uppsatta”?
Senast redigerad av kiss74 2019-08-26 kl. 16:14.
Citera
2019-08-26, 16:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför är det hemskt? Är det inte naturligt och helt enligt evolutionsteorin? Om en lejonhanne dödar konkurrenters ungar, menar du inte att det är naturligt och helt enligt evolutionsteorin där den bäst lämpade överlever?

Då måste jag ha missuppfattat David Attenboroughs naturprogram.

Att den bäst lämpade överlever är bara överlevnad, inte evolution. Evolution sker endast som anpassning till förändrade förhållanden som gör att några individer inom en art som bättre kan anpassa sig till de nya förhållandena kommer att överleva. Att lejon fortsätter att göra som lejon vanligtvis gör är INTE evolution.
Citera
2019-08-26, 16:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nu talar du ju emot dig själv. Var ju du som tidigare ansåg att det var viktigt att vara överens om ords betydelse.

Och då är det så att vetenskapliga ord bäst definieras inom vetenskap. Läs på.
Citera
2019-08-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det är tvärtom ni kreationister som gör det svårt för er genom att i onödan krångla till artbegreppet så att det ska passa in i era teorier.

På vilket sätt är det mer krångligt att dela in arter i dom som kan få avkomma och dom som inte kan få avkomma???

Jag tycker det är väldigt enkelt jämfört med evolutionisterna som menar att en art kan vara på många olika sätt, t.ex. den subjektiva bedömningen av utseendet från en enda person.

Det är väldigt enkelt att bevisa om en individ kan få avkomma med en annan, däremot måste man ha väldigt komplexa förklaringsmodeller på varför utseendet på en viss individ diskvalificerar den från att vara en viss art. Det är dessutom väldigt subjektivt med utseende.

Citat:
Citat:
Jag förstår inte varför du vill att hästar och åsnor ska räknas till samma art trots att de inte kan få en fertil avkomma.

Ett annat sätt att definiera artbegreppet är att det är en population av individer som hålls samman genom att de utbyter genetiskt material med varandra. Eftersom hästen och åsnan normalt inte kan få fertil avkomma är den genetiska dörren mellan häst och åsna stängd.
Citat:
Då kan man t.ex. argumentera (för 100 år sedan) att svarta och vita inte tillhör samma art, eftersom dom inte "utbyter genetiskt material med varandra"???
Citat:
Jag menade att de inte kan utbyta genetiskt material för att avkomman inte är fertil. Vilket inte gäller för oss människor, som alla tillhör samma art.

Då pratar du inte om "ett annat sätt att definiera artbegreppet", utan du pratar fortfarande om att häst och åsna inte kan få fertil avkomma, du var inte tydlig i din förklaring.

Citat:
Det absurda är ditt antagande att Gud skapade arter (som du väljer att definiera dem) där vissa individer inte kan få fertil avkomma med varandra. Varför skulle han göra det? Det är ju bara grymt mot de individer som inte kan få barnbarn på grund av detta.

Menar du alltså att åsnor sörjer att dom inte kan få barnbarn? Vilken forskning lutar du dig emot här?

Citat:
Att translokationer - som kan inträffa spontant - leder till reproduktiv isolering (infertilitet) har observerats många gånger. Det är inget som helst konstigt med detta. Artbildning är något som vi förstår mycket väl. Detta till skillnad från t.ex. livets uppkomst, där det fortfarande finns mycket som vi inte förstår.

Du får nog förklara detta bättre. Hur menar du att "reproduktiv isolering (infertilitet)" leder arten framåt i evolutionen?

Citat:
Nej det är den betydelse som ordet "art" har i den vetenskapliga litteraturen. Att du använder en egen hittepå-definition av ordet "art" ändrar inte på den underliggande verkligheten. Blåa bilar blir inte röda bara därför att du påstår att ordet "blå" betyder "röd".

Tyvärr så har vetenskapsmän många gånger haft fel och har drivits av andra drivkrafter än att söka sanningen, t.ex. girighet. Vetenskapsmän är inte gudar som är fullkomliga. Så tyvärr, jag har inte samma blinda tro på vetenskapsmän som du har.

Dessutom har man ändrat betydelsen av ordet "art" efter Darwin, bibeln har nämnt ordet "art" många tusen år innan Darwin, så vad har ni för rätt att ändra ordets betydelse så att det ska passa in i eran världssyn?

Oavsett om ni ändrar ords betydelse, så menar bibeln att en art inte kan få avkomma med en annan art, och om vi ska argumentera för vad som är mer logiskt, så får du faktiskt ödmjuka dig och ta till det bibelns betydelse av ordet "art".

Citat:
Bibeln nämner överhuvud taget inte ordet art.

"Gud skapade de stora havsdjuren och alla olika arter av levande varelser som vattnet myllrar och vimlar av och alla olika arter av fåglar. Och Gud såg att det var gott." (1 mose 1:21 Bibel2000)

Bibeln nämner arter flera tusen år innan Darwin, så varför har ni evolutionister rätt att ändra på ett begrepp som varit etablerat? Och oavsett om ni försöker förvränga benämningar, så vet vi vad bibeln menar med ordet "art".
Citera
2019-08-26, 17:11
Medlem
Citat:
När det inom en art uppstår en population individer som kan få fertil avkomma med varandra men inte med andra individer bildar de en ny art enligt den betydelse ordet art har.

Har man någonsin observerat detta?

Citat:
Vad man väljer att kalla den nya arten bestämmer den som först beskriver den, som Darwin gjorde med finkarna på Galapagosöarna.

Kunde finkarna få avkomma med varandra eller inte, fertil eller inte? Hur dokumenterade Darwin detta vetenskapliga experiment?

Citat:
Man brukar ha internationella kommitteer av forskare som reder ut oklarheter i den vetenskapliga terminologin. När det gäller ordet art finns det dock inga oklarheter som behöver redas ut.

Verkligen? Jag har hört många versioner av vad en "art" är. Förklara för mig hur du definierar en "art", den korrekta beskrivningen.
Citera
2019-08-26, 17:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att Donald Trump har fått sina idéer från Darwin, faktiskt så påstår man det i denna dokumentär:

https://www.svtplay.se/video/23377206/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-manhattans-maktigaste?position=78&start=auto

"På många sätt ser Donald Trump livet i darwinistiska termer. De bäst lämpade överlever. Världen består av vinnare och förlorare. Vinnarna presterar på hög nivå, och alla andra är förlorare".

Och många andra blir påverkade av denna verklighetssyn, speciellt ungdomar och barn.

Det är i så fall ett grovt missförstådd darwinistisk livssyn. Enligt evolutionsteorin är det ingalunda den starkaste som överlever. Evolution sker endast som anpassning till förändrade förhållanden som gör att några individer inom en art som bättre kan anpassa sig till de nya förhållandena kommer att överleva. Att Trump anser att de starkaste överlever i finansvärlden är bara "djungelns lag", det är inte evolution, såvida det inte uppstår en ordentlig börskrasch, och då får vi se vem som bäst anpassar sig till de nya förhållandena och överlever.
Citera
2019-08-26, 17:22
Medlem
Citat:
Evolutionen är ett naturfenomen precis som regnbågen eller tidvattnet, inte någon teori.

Nu är du lite sneaky du säger inte" evolutionsteorin", utan du säger "evolutionen", och jag håller med, "evolutionen" är ett naturfenomen, men "evolutionsteorin" är det inte.
Citera
2019-08-26, 17:54
Medlem
Citat:
Har man någonsin observerat detta?

Kunde finkarna få avkomma med varandra eller inte, fertil eller inte? Hur dokumenterade Darwin detta vetenskapliga experiment?

Verkligen? Jag har hört många versioner av vad en "art" är. Förklara för mig hur du definierar en "art", den korrekta beskrivningen.
Tror du bara på sådant som är observerat? (då kan du absolut inte tro på Gud)
Eller finns det andra metoder inom vetenskapen som också kan ge bevis/evidens?
Citera
2019-08-26, 18:38
Medlem
Citat:
Att förneka evolutionen är lika korkat som att förneka tyngdkraften eller hävda att Jorden är platt. Bevisen för att evolutionen finns och att arter utvecklas från varandra är överväldigande.

Jag har inte sett ett endaste bevis på att en art förvandlats till en annan art, har du observerat det? Kan du ge exempel på det?

Är det därför du konstant säger "evolutionen" istället för "evolutionsteorin"???

Citat:
Däremot kan man ha olika teorier om hur evolutionen fungerar.

Verkligen? Jag trodde det var konsensus hur evolutionsteorin fungerade (obs ironi).

Citat:
Darwins teori om det naturliga urvalet är en sådan teori som har fördelen att den är begriplig och lätt kan testas i experiment. Hittils har vi inte funnit något som talar för att den teorin är fel.

Menar du nu "evolutionen" eller evolutionsteorin"?

Och menar du ungefär som Russells tekanna? Att ingen har kunnat motbevisa teorin, och därför är den sann?

Citat:
Detta sagt så kan det mycket väl hända att nya experiment i framtiden leder till att någon del av teorin behöver modifieras, precis som Newtons teori om gravitationen.

Säkerligen speciellt eftersom det inte existerar några experiment som bevisar att en art kan förvandlas till en annan art.

Citat:
Vad gäller Guds roll i det hela, så finns det utrymme för olika teorier för den som tror på Gud. Man kan postulera att Gud sparkade igång evolutionen och sedan lät den ha sin gång. Man kan om man vill också tro att Gud ständigt övervakar sin skapelse och griper in i processen för att styra den i önskad riktning. Ett tredje alternativ är att Gud skapade vårt universum och sedan inte la sig i vad som hände. På en del planeter uppkom liv och evolutionen satte igång, på andra planeter hände detta inte.

Det är inte omöjligt förutom att det motsäger vad som sägs i bibeln.

Citat:
Det enda som är helt orimligt är att förneka verkligheten (evolutionen) bara därför att man tror att den inte är förenlig med den egna tron.

Som sagt för tusende gången, jag förnekar inte "evolution", jag förnekar "evolutionsteorin".
Citera
2019-08-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sorry....med det var inget sbar på frågan. Är det bra att tala om harmsgeddon och masslakt ellrr inte?

Är det bättre att tala om våldtäkter och självbevarelsedrift?

Du vet själv att jag anser att harmageddon är en verklighet för mig, menar du att du har högre moral som anser att det är ok att våldta barn, som Bonobo-apan gör som en naturlig del av evolutionsteorin?
Citera
2019-08-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Evolutionsteorin har ingen drivkraft, evolutionsteorin förklarar bara hur saker och ting hänger ihop.

Den enda anledningen till att djuren för sina gener vidare är att därför att deras förfader en gång i tiden av en slump utvecklade fram instinkten att göra det, vilken sedan automatiskt gått i arv. Allt detta har skett fullständigt av sig självt, det är inte på något sätt uttänkt eller designat, det är det du verkar ha svårt att begripa.

Lejonhannar utvecklade fram instinkten att det var mer effektivt att sprida sina gener genom att först döda konkurrenters ungar, och sedan våldta ungarnas mor, jag anser inte att det är uttänkt eller designat, det är lögn från din sida. Däremot anser jag att om man sprider en sådan här tanke som en förklaring på verkligheten, så får det konsekvenser. Det kanske är därför som Donald Trump känner att han är berättigad att t.ex. ta kvinnor på könet, eftersom han anser sig vara högst upp i näringskedjan???

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vi människor kan hitta på olika meningsfulla skäl till att skaffa barn, men våra förfäder och alla andra organismer skaffar endast barn eftersom de känner att de måste, eller bara helt automatiskt.

Du pratar inte om mig, jag är inte en apa, jag kan välja att skaffa barn för att jag vill vara ansvarsfull, inte för att jag "känner att jag måste, eller bara helt automatiskt".

Jag förstår att du anammat evolutionsteorin fullt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in