2019-08-20, 09:59
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det jag spekulerar i, och som känns väldigt relevant, är att han redan för ett par år sen började kika på Dark-nets obehagliga utbud av snuff-movies. Är man 12-13 år gammal och utsätter sig för många snedvridna inputs så kan man tänka sig att detta påverkat. Det börjar med nyfikenhet som blir ett behov. Miljön man lever i påverkar, även internetmiljö. Även om han i övrigt haft en sund miljö, så tror jag hjärnan kan påverkas om sånt här sker i ung ålder. Hans spärrar förflyttades rejält. Jag har dock inte fått något gehör för den spekulationen eftersom alla har snöat in på asperger, autism och annat. (Tror jag såg schizofreni också...) Det kan jag helt klart leva med. Vännerna var medvetna om killens intresse, men så klart berättar inte vänner om detta vare sig för sina egna föräldrar eller JLs.

Dark-net är inget man råkar halkar in i. Det finns en webbläsare som är specifik för att komma in i detta forum. Inget man googlar fram och laddar ner. Det krävs att man vet vad man söker efter, vad man vill ha. Och att man gör det medvetet.

Det här med filmerna är väl bara en teori polisen arbetar med? Att han blivit inspirerad av något klipp som spridits på nätet? Jag tänker att är man lättpåverkad och har en aning svårt att skilja på fakta och fiction så kan man väl bli påverkad av vanliga spelfilmer också? Det måste väl inte vara snuffmovies? Idag går det heller inte att undvika våldsamheter via media. Det skrivs om hemska mord i alla tidningar och det finns en uppsjö av tv-dokumentärer om mord. Den ena värre än den andra.
Ta bara fallet Kim Wall. Verkligheten är så hemsk så inga snuffmovies behövs.
Citera
2019-08-20, 10:02
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vad syns menar du?

De som har aspergers har svårt med hygienen, att duscha varje dag. De har svårt att förstå ironi/sarkasm..
Du kan fråga om personen med asperger kan hämta posten, till vilket de svarar ja, eftersom de kan hämta posten... de förstår kanske inte att du vill att de hämtar posten. Med mera, med mera.

Personer med asperger kan även hitta någonting de är väldigt intresserade av, och bli jäkligt duktiga på oavsett vad det är... matematik, spel, musik, konst.....
Citera
2019-08-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det här med filmerna är väl bara en teori polisen arbetar med? Att han blivit inspirerad av något klipp som spridits på nätet? Jag tänker att är man lättpåverkad och har en aning svårt att skilja på fakta och fiction så kan man väl bli påverkad av vanliga spelfilmer också? Det måste väl inte vara snuffmovies? Idag går det heller inte att undvika våldsamheter via media. Det skrivs om hemska mord i alla tidningar och det finns en uppsjö av tv-dokumentärer om mord. Den ena värre än den andra.
Ta bara fallet Kim Wall. Verkligheten är så hemsk så inga snuffmovies behövs.
Fallet Kim Wall var inspirerad av just snuff-movies. Problemet där var att Madsen blev sexuellt upphetsad av det hela.
Media pratade om verkliga mord. Jag tolkar det som snuff-movies. Och vännerna var dessutom medvetna om det hela. Men jag kan tolka fel. Dock var det något som JL berättade ganska omgående i förhör, att han blivit inspirerad via nätet. Sen hur media har vinklat det hela, är svårt att veta.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-20 kl. 10:09.
Citera
2019-08-20, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klockrent. Kunde inte sagt det bättre själv, förutom att pedofili är en läggning, och JLs mordfixering är förvärvad.

Sorry.
My bad - pedofili är en läggning, såklart.
Men du fattade poängen.
Ha ha ha
Citera
2019-08-20, 10:16
Bannlyst
Citat:
Hur mycket vet vi om honom egentligen? Inte mycket. Varför kan det inte vara Asperger? Det är många med Asperger som har väldigt bra betyg, har många vänner och intressen och har till synes ett bra socialt liv fast de kanske får kämpa mer än andra för att orka ha det så?

Men visst, jag kan hålla med om att det förmodligen är något annat. Det utesluter dock inte att han även har Asperger.

Rätt.
Självklart spekulerar jag bara.
Och idag så vet vi inte vilken diagnos eller psykisk störning han besitter.
Det kan såklart vara så att han har Aspberger, även om inte jag tror det.
Skall bli intressant om vi får reda på vad den "stora undersökningen" kommer visa.

Jag hävdar fortfarande nån form av "tvångssyndrom" "tvångskänsla" tvångstanke"
You name it....

Tror det är så enkelt.
Citera
2019-08-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Sorry.
My bad - pedofili är en läggning, såklart.
Men du fattade poängen.
Ha ha ha
Lugnt. Det handlar i slutändan att man gör ett medvetet val. Varken pedofilen eller JL hade en pistol mot huvudet och tvingades till att begå sin handling
Citera
2019-08-20, 10:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det är vanligt att personer med Asperger även har eller senare får andra diagnoser där brist eller helt avsaknad av empati ingår.

Det sägs att empati är medfött. Men visst måste barn lära sig vad som är rätt och fel ändå.

De mord jag tänker på är ganska kända. Mördarna har alla Asperger.

Ragnar heter han som högg ihjäl sin pappa och sina två syskon med yxa då han kände sig orättvist behandlad.

En kille som jag inte kommer ihåg namnet på dödade sin granne för att han drog ett skämt i tvättstugan.

En annan kille dödade och styckade sin flickvän för han ville se hur hon såg ut på insidan.

Johan Nilsson dödade sin pappa (och senare sin mamma) med yxa för att de tvingade honom lämna tillbaka grannens kälke som han stulit.

Killen i Boden som styckade Vatchareeya, vad hade han för motiv? Ingen vet.

Det här var ett litet axplock och du kan säkert söka upp mer ingående information om du är intresserad.

Suck. ”En kille...Killen”

Nej -för andra gången - Johan Nilsson led av grav autism.

Du verkar har en agenda som går ut på att rikta in dig på Asperger.
Jag vet inte om det beror på ren okunnighet eller om du drivs av något annat.

Du visar gång på gång visar prov på ren ignorans på området och en oseriös lutning mot populärvetenskapliga tolkningar.

Du är precis som de skriver i denna artikel :
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EoJE2l/pressen-hanger-ut-manniskor-med-asperger

Som en känd professor skrivit:
””Professor Niklas Långström har tittat på riskfaktorer hos personer med autismspektrumtillstånd - merparten Aspergers - som dömts för våldsbrott.
- Riskfaktorerna verkar vara desamma som för personer utan autismspektrumtillstånd. De viktigaste är manligt kön, missbruk och samtidigt psykisk ohälsa. Aspergers är aldrig en förklaring till att en person begår brott.”

http://socialjuridik.se/index.php?visa=nyheter&id=228

Eller här om det känns lättare med kvällstidningsretorik:
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/

Jag rekommenderar dig starkt att läsa denna avhandling:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:666016/FULLTEXT01.pdfo

Jag har själv i över 20 år i min profession, arbetat med ungdomar med Asperger eller som det numera heter Autismspektrumtillstånd
Citera
2019-08-20, 10:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det är vanligt att personer med Asperger även har eller senare får andra diagnoser där brist eller helt avsaknad av empati ingår.

Det sägs att empati är medfött. Men visst måste barn lära sig vad som är rätt och fel ändå.

De mord jag tänker på är ganska kända. Mördarna har alla Asperger.

Ragnar heter han som högg ihjäl sin pappa och sina två syskon med yxa då han kände sig orättvist behandlad.

En kille som jag inte kommer ihåg namnet på dödade sin granne för att han drog ett skämt i tvättstugan.

En annan kille dödade och styckade sin flickvän för han ville se hur hon såg ut på insidan.

Johan Nilsson dödade sin pappa (och senare sin mamma) med yxa för att de tvingade honom lämna tillbaka grannens kälke som han stulit.

Killen i Boden som styckade Vatchareeya, vad hade han för motiv? Ingen vet.

Det här var ett litet axplock och du kan säkert söka upp mer ingående information om du är intresserad.

Eftersom en del envisas med att diagnostisera Jack och för att undvika populärtolkningar av Aspergers så underlättar för dej och andra genom att citera från artikeln:

Ingen bevisad koppling till våld
Det finns inga belägg i forskningen för att personer med Aspergers syndrom har högre risk att begå våldsbrott än andra människor. Undersökningar där man följt personer som diagnostiserats med Asperger i unga år visar tvärtom att de inte begår fler brott än genomsnittet. Nyligen publicerades en studie där man följt upp hur det gått för barn som diagnostiserats med Aspergers syndrom i Österrike mellan 1951 och 1980. Uppföljningen visade inte på någon skillnad i brottslighet jämfört med normalbefolkningen. En dansk uppföljningsstudie för några år sedan visade samma sak.

Samtidigt finns undersökningar som visar att människor med så kallade autismspektrumtillstånd är överrepresenterade bland dömda personer som genomgått rättspsykiatrisk undersökning.
Annons:

– Förklaringen är troligen att man i de undersökningarna har inkluderat diagnoserna ”autismliknande tillstånd” eller ”atypisk autism”, säger Henrik Anckarsäter, professor i rättspsykiatri vid Göteborgs universitet. Det kan handla om personer med oklara problem med kommunikation och samspel, och med flera olika diagnoser.

– Om man tittar på andelen dömda som har diagnoserna Aspergers syndrom eller autism, så är den däremot låg – i princip densamma som i normalbefolkningen, säger Henrik

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de här studierna handlar om personer som undersökts rättspsykiatriskt. Den som uppfattas som lite annorlunda blir oftare än andra skickad till en sådan undersökning, påpekar Henrik Anckarsäter:

– För att man ska kunna visa på en riskökning måste man följa personer som diagnostiserats med ett visst tillstånd under en längre tid. Rättspsykiatriska undersökningar av dömda personer ger ingen bra bild av vilken risk för brott olika tillstånd eller sjukdomar innebär.

Forskaren Niklas Långström är professor i psykiatrisk epidemiologi och chef för Centrum för våldsprevention vid Karolinska institutet. Han har tittat på riskfaktorer hos personer med autismspektrumtillstånd som dömts för våldsbrott.

– Riskfaktorerna verkar vara desamma som för dem som inte har något autismspektrumtillstånd. De viktigaste är manligt kön, missbruk och annan psykisk ohälsa, säger Niklas Långström.
Citera
2019-08-20, 11:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Men schizofreni har väl inget gemensamt med autism/det som tidigare kallades Aspergers syndrom?
Schizofreni är en sjukdom; en psykossjukdom.

Har försökt i flera inlägg förklara det för skribenten. Men jag når inte fram. Denne verkar helt ha ”snöat in” på AS.
Citera
2019-08-20, 11:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Nej, men en person med Asperger kan som alla andra utveckla till exempel schizofreni, psykopati mm.

Suck, ge dig nu. Personer med AS kan precis som andra individer också utveckla olika fysiska såväl som psykiska sjukdomar eller tillstånd.
Citera
2019-08-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Har försökt i flera inlägg förklara det för skribenten. Men jag når inte fram. Denne verkar helt ha ”snöat in” på AS.
Teflon. Fixerad vid asperger.
Denne J(a)ck har med all säkerhet en förvärvad störning av något slag. Vi lär få se vad undersökningen kommer fram till. Jag äter upp min hatt om det är inom autismspektrat..
Citera
2019-08-20, 11:07
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Suck, ge dig nu. Personer med AS kan precis som andra individer också utveckla olika fysiska såväl som psykiska sjukdomar eller tillstånd.

Det var precis det jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in