2019-08-07, 11:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreekWolf
Så kan det vara. Svårt som fan att sätta sig in i huvudet på en psykopat men jag tror faktiskt fortfarande mer på svek/avundsjuka som motiv.

Japp!

Jag tror att du har rätt.
Gärningsmannen har uppenbarligen inte alla knivarna i lådan.
Och nu, när tonåringarna så att säga växt upp och börjar att få andra intressen, olika utbildningsvägar, osv., så kanske gärningsmannen känner sig väldigt sviken av sin enda vän?
Gärningsmannen såg att hans bästa vän hade ständiga framgångar och samtidigt vidgade sitt nätverk av vänner.

Avundsjuka och svek är nog en bra hypotes.
Citera
2019-08-07, 12:21
Medlem
Det finns klart många frågor att ställa sig
MEN jag citerar gärna GW

DE BAKOMLIGGANDE ORSAKERNA KAN VARA " I STORT SETT VAD SOM HELST "

MAN SKA PASSA SIG FÖR ATT SPEKULERA ;DET KOMMER ATT VISA SIG

Mitt inlägg men tycker jag räcker
Citera
2019-08-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persistant
Det finns klart många frågor att ställa sig
MEN jag citerar gärna GW

DE BAKOMLIGGANDE ORSAKERNA KAN VARA " I STORT SETT VAD SOM HELST "

MAN SKA PASSA SIG FÖR ATT SPEKULERA ;DET KOMMER ATT VISA SIG

Mitt inlägg men tycker jag räcker

GW:

-Tidigare okänd psykisk ohälsa eller någon form av konflikt mellan dem som varit okänd för omgivningen.

"Bögspåret" fortfarande öppet och kan galoppera vidare till oanade flashbackhöjder. Tog dom den i tvåan?
Senast redigerad av Ang_rita 2019-08-07 kl. 12:30.
Citera
2019-08-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Japp!

Jag tror att du har rätt.
Gärningsmannen har uppenbarligen inte alla knivarna i lådan.
Och nu, när tonåringarna så att säga växt upp och börjar att få andra intressen, olika utbildningsvägar, osv., så kanske gärningsmannen känner sig väldigt sviken av sin enda vän?
Gärningsmannen såg att hans bästa vän hade ständiga framgångar och samtidigt vidgade sitt nätverk av vänner.

Avundsjuka och svek är nog en bra hypotes.
JL var ju själv en toppelev med mycket höga betyg - så just avundsjuka där faller bort för min del.
Han påstår att han bara "kände för att döda". Kan det vara så att han inte själv begriper varför? Eller är det så att han inser att motivet, känslan av svek, inte är ett särskilt bra motiv och därför vägrar han säga det till polisen vid förhör? För jag är inne lite på ditt spår. Kanske är det så att det finns flera motiv: 1) att något hänt mellan pojkarna som JL känner var långt ifrån okey och att 2) han kände för att mörda, och då kunde han slå två flugor i en smäll: ta livet av PP samt få sin egen nyfikenhet av att döda tillfredsställd.

Hur som helst är det så sjukt så det finns bara inte.
Citera
2019-08-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JL var ju själv en toppelev med mycket höga betyg - så just avundsjuka där faller bort för min del.
Han påstår att han bara "kände för att döda". Kan det vara så att han inte själv begriper varför? Eller är det så att han inser att motivet, känslan av svek, inte är ett särskilt bra motiv och därför vägrar han säga det till polisen vid förhör? För jag är inne lite på ditt spår. Kanske är det så att det finns flera motiv: 1) att något hänt mellan pojkarna som JL känner var långt ifrån okey och att 2) han kände för att mörda, och då kunde han slå två flugor i en smäll: ta livet av PP samt få sin egen nyfikenhet av att döda tillfredsställd.

Mitt tips är att han döms till rättspsyk och får tillbringa sina tonår där
Citera
2019-08-07, 12:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuckprince
Skolgårdsmordet i Bjuv är ett liknande exempel från ca 25 år sedan.

Ja, det var liknande och unikt. Där tangeras ju också tanken på att det skulle vara irritation som låg bakom. Det kan ju vara samma orsak här.

Förövarna där är alltså fria idag.
Citera
2019-08-07, 12:43
Medlem
Om mordet var så planerat som det sägs, varför har JL med sig flera verktyg utöver det yxliknande föremålet? Ville han ha flera vapen att välja mellan i stundens hetta? Tänkte han skända liket på nåt sätt?

Undrar om de genomsökt killens dator/mobil än. Antar att de gjort det. Tror att de kommer hitta lite pusselbitar från nån subkultur som botaniserar bland blodiga videor och bilder. Våldsporr och liknande.
Senast redigerad av monotyp 2019-08-07 kl. 12:47.
Citera
2019-08-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Mitt tips är att han döms till rättspsyk och får tillbringa sina tonår där
Funderade lite på det. Det har varit många spektakulära mord där man inte funnit tecken på svår psykisk sjukdom. Dvs de kriterier som man går efter för att dömas till rättspsykiatrisk vård. Schürrer är en. Fagerström är en. Kristoffer (vachtareya-mordet i Boden) är ytterligare en. Ingen av dom har dömts för vård. De var inte tillräckligt sjuka. JL har ju också gått under radarn vad gäller psykisk sjukdom. Toppelev. Nej, jag tror det blir fängelse även för honom. Men jag hoppas ändå på rättspsyk - då lär han bli kvar länge.
Citera
2019-08-07, 12:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Han kanske var avundsjuk på ev.sociala/personliga förmågor.
Citera
2019-08-07, 12:45
Medlem
GM kan ju hävda lust att döda just därför att motivet är så personligt så han skäms över det och inte vill att det ska bli offentligt.

Är det något som bara dessa två känner till som hänt så kan det bli så att det egentliga motivet aldrig blir känt.

Mest troligt lider ju likväl GM av någon psykiskt störning då jag har svårt att se att han annars skulle reagera på ett sådant sätt.

Psykopater gör handlingar som av andra ser helt ologiska ut men för dom själva är helt logiska.

Vart med om personer som under pågående rån istället för att dra därifrån velat komma åt kassörskan för att straffa denna då hon ringt efter snuten. Detta då personen i fråga kände att kassörskan ville honom ont.
Citera
2019-08-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han kanske var avundsjuk på ev.sociala/personliga förmågor.
Kan vara så. Vi har ju inte fått veta ett piss om JL. Inte en enda av hans skolkompisar eller släkt har yttrat sig. Och DET känns lite skumt.
Citera
2019-08-07, 13:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Kan vara så. Vi har ju inte fått veta ett piss om JL. Inte en enda av hans skolkompisar eller släkt har yttrat sig. Och DET känns lite skumt.

Tror det har funnits små tecken under vägens gång att något har varit fel men steget till att tro att någon ska mörda är nog långt. I alla fall i den åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in