2019-08-10, 00:09
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja, han kan alltså vara ute redan nästa år. Med föräldrar som har kontakter så ordnar läkaren med ett snabbt tillfrisknande

Det stavas särskild utskrivningsprövning SUP. Det är inget en läkare fixar i en hast. Det är förvaltningsrätten som beslutar åklagare har finger med i spelet

Särskild utskrivningsprövning, SUP, är en påföljd som i Sverige kan utdömas av allmän domstol för åtalade som fälls för brott och som döms till rättspsykiatrisk vård. Det innebär att den dömde, som efter lagakraftvunnen dom överförs från häkte till rättspsykiatrisk vård, inte kan skrivas ut av läkarna på den rättspsykiatriska kliniken. I de fall där påföljden kombineras med SUP, krävs att åklagarmyndigheten informeras om en intagen ansökt om permission eller utskrivning. Vid förvaltningsdomstolen prövas då inte enbart patientens inlagor och utsagor, till exempel läkarintyg om hälsotillståndet, utan också åklagarmyndighetens syn på risken för återfall i brottslighet. Det är sedan förvaltningsdomstolen som beslutar om eventuell frigång, permissioner, försöksutskrivning eller definitiv utskrivning efter förhandlingar i rätten. Läkarintygens betydelse har därmed minskat betydligt, eftersom åklagarmyndighetens och domstolens jurister även tar hänsyn till den allmänna synen på brottet ifråga samt även till risken för återfall ur ett juridiskt perspektiv.

Vid SUP är det alltså förvaltningsrätt eller kammarrätt som tar ställning till om en dömd ska beviljas frigång, permission eller utskrivning. (Detta är ett förhållande som ofta beskrivs felaktigt i allmänna media, där det många gånger framstår, som om vårdpersonalen släppt ut dömda våldsförövare på godtyckligt vis.) [källa behövs]

De läkarintyg, som lämnas in till rätten vilar på klinikens samlade bedömning av en enskild intagens hälsotillstånd, ingår endast som en del i rättens bedömning. En inskriven kan i strid mot avdelningens bedömning antingen bli utskriven eller tvingas kvar utifrån den juridiska bedömningen.

För att rättens beslut ska bli korrekta forskas både inom psykiatri, kriminologi, psykologi och juridik om till exempel lämpliga riskbedömningar för olika psykiatriska tillstånd. För en del tillstånd är det väl beforskat om vilka tillstånd som har en bestämd återfallsrisk i brott, medan andra tillstånd knappast är utforskade alls.
Citera
2019-08-10, 00:18
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det sjuka i allt detta är att offret är död och aldrig kommer åter, på grund av en galning med seriemördartendenser.

Gärningsmannen, kommer att sitta inne (väldigt kort tid med en duktig advokat och en vänsterorienterad domstol) och få ta del av samhällets samtliga resurser och sedan komma ut i friheten med ny identitet och i princip få en gräddfil in på arbetsmarknaden.

Antingen är törsten släckt eller så kommer han att mörda fler oskyldiga människor. Oavsett vilket så är risken alldeles för hög och därmed bör han aldrig komma ut.

Målet kommer upp i Attunda TR. Hur ser den politiska bilden ut där? Det är det som speglar tingsrättens sammansättning. De är inte fria att döma hur som helst de måste se till tidigare domar i liknande fall. Lagfaren domare har utslagsrösten.
Citera
2019-08-10, 00:22
Medlem
Tänkte på en sak gällande GM’s pappa som ju jobbar på Mörbyskolan. Hur borde det inte kännas för honom och komma tillbaka till jobbet nu efter allt som hänt, och alla vet att det är hans son som utförde brottet.

De vuxna kanske stöttar och så, men tänkte mer på eleverna, de kanske ser det på ett annat sätt, eftersom det är kompisar till dom som hela den här händelsen handlar om.

Det kan ju bli lite konstig stämning och snack bakom ryggar och så bland elever.
Senast redigerad av StolthetHV71 2019-08-10 kl. 00:24.
Citera
2019-08-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Oavsett i vilken kommun i Sverige det hade skett hade det "fått lika stor uppmärksamhet och publicitet". Ett sådant djävulskt grymt mord UTFÖRT av en KOMPIS till BO. GM använder sig av en YXA och HUGGER SIN VÄN, alltsedan barndomen, bakifrån i ryggen och huvudet. Det som inträffade är MYCKET OVANLIGT. Ett sådant brutalt yxmord är inte vanligt någonstans i Sverige (säkerligen inte i något land överhuvudtaget).

Konstigt nog är inte yxmord så ovanligt som en skulle vilja hoppas och tro och det händer också att folk överlever yxattacker. Det som sticker ut mest i detta fall är väl att de är så unga och inte verkar vara missbrukare.

Han tittade på snuff. Ett yxmord som nyligen filmats finns. Hur gick det mordet till? Jag har bara läst om det mordet och länken går bara till svt artikeln om mordet (alltså inget brutalt i länken) https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7177337
Citera
2019-08-10, 00:28
Medlem
Dom ska sinnesundersöka grabben.
Det finns inget direkt motiv.
Är det då inte uppenbart att han är störd?
Senast redigerad av Kawwazx12 2019-08-10 kl. 00:54.
Citera
2019-08-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag är inne på bögspåret lite. Det finns en profil på Qruiser sthlmsjacke vilket skulle kunna vara JL's profil. Den skapades 20190617 vilket råkar vara samma dag som JL's 16-årsdag. Kan det vara så att PP har kommit ut för JL den dagen?

Det finns flera möjligheter här och en av dem kan vara att det hade riskerat ett läcka ut att de har haft "kul" tillsammans och JL inte kunde hantera den risken. Han beskriver sig själv som Heterosexuell på qruiser. Kanske PP var otrogen?

Att JL idag kanske berättar om annat kan ju i så fall bero på att för honom känns alternativen bättre än att det kommer fram att de har haft sexuella kontakter. Så då bättre att säga att man 'bara' kännde för att döda någon än att erkänna att det var besvikelse, hämnd eller att dölja en relation.

Jag har väldigt svårt för psykopat-spåret eller random-victim spåret. Sin bästa polare är ju ingen man ger sig på i ett sådant spår.

Det här inlägget ger svar på mycket, enligt mig. Det finns faktiskt inga bra skäl för en straight att vara medlem på QX. Vill minnas att det var några otäcka rån,överfall , kan även varit ett mord
som anstiftades via kontakt med offer på QX. ( (FB) Kropp i Solna - rånmordet på Mensur Trebo ).
Jag var tidigt inne på gayspåret och det här bekräftar en hel del.
Tack för uppgifterna.
Citera
2019-08-10, 00:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Tänkte på en sak gällande GM’s pappa som ju jobbar på Mörbyskolan. Hur borde det inte kännas för honom och komma tillbaka till jobbet nu efter allt som hänt, och alla vet att det är hans son som utförde brottet.

De vuxna kanske stöttar och så, men tänkte mer på eleverna, de kanske ser det på ett annat sätt, eftersom det är kompisar till dom som hela den här händelsen handlar om.

Det kan ju bli lite konstig stämning och snack bakom ryggar och så bland elever.
Skulle inte tro att han kommer till höstterminen. Han är säkert sjukskriven under en lång tid framöver.

När och om han går tillbaka för att jobba i den skolan kommer han inte få det lätt. Han kanske inte ens fortsätter som lärare....
Citera
2019-08-10, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Dom ska sinnesundersöka grabben.
Det finns inget direkt motiv.
Är det då inte uppenbart att han är störd?

Citerade du fel nu?? Annars fattar jag noll av ditt svar till det jag skrev..
Citera
2019-08-10, 00:44
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det här inlägget ger svar på mycket, enligt mig. Det finns faktiskt inga bra skäl för en straight att vara medlem på QX. Vill minnas att det var några otäcka rån,överfall , kan även varit ett mord
som anstiftades via kontakt med offer på QX. ( (FB) Kropp i Solna - rånmordet på Mensur Trebo ).
Jag var tidigt inne på gayspåret och det här bekräftar en hel del.
Tack för uppgifterna.

Alltså, ungdomar experimenterar med sin identitet i vilket också ingår den sexuella identitetsuppfattningen. (Man skulle t ex kunna hävda att GM experimenterade med idéen om sig själv som mördare.) Hela den här böjnojan som förklaringsmodell är ytterst svag, inte minst i beaktande av uppgiften - givet dess riktighet - att GM först haft en annan offerkandidat i tankarna. Skulle denne då också varit gay?

Sedan är Qruiser rena snurren men detta är ett annat ämne.
Citera
2019-08-10, 00:46
Medlem
Det har nämnts på flera ställen hur ovanligt det är med valet av mordvapen - yxa. Som en medlem dock påpekade - i Sverige är det tyvärr ganska vanligt. En enkel googlesökning ger svar - ungefär 5 som överlevt yxattack de senaste 10 åren ungefär. Kollade inte hur många som dött men det är ju minst två sista två åren. MN (se länk i mitt tidigare inlägg) och PP.

Här en som överlevt.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/overlevde-yxhugg-i-huvudet

Jag är ändå inne på att han sett snuff med detta spår och velat se - hur äckligt det än låter - om det går att klyva någon i två bitar. Det finns en del filmer med detta och liknande och om du sen lägger till snuff tex om han kommit över filmen från mordet på MN på något sätt så har du ju en del att fundera på om du är omogen och har fått denna fixa ide på hjärnan.
Citera
2019-08-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Alltså, ungdomar experimenterar med sin identitet i vilket också ingår den sexuella identitetsuppfattningen. (Man skulle t ex kunna hävda att GM experimenterade med idéen om sig själv som mördare.) Hela den här böjnojan som förklaringsmodell är ytterst svag, inte minst i beaktande av uppgiften - givet dess riktighet - att GM först haft en annan offerkandidat i tankarna. Skulle denne då också varit gay?

Sedan är Qruiser rena snurren men detta är ett annat ämne.

Nä, det är det haltar , det håller jag med om. Men vänd på det, varför skulle en straight kille ha konto där? Jag har inga bra svar på alla frågor men skulle JL va gay, även PP, skulle jag inte bli ett dugg förvånad.Dessutom spelar det ingen roll i sak, men kan va ett motiv.
Citera
2019-08-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Citerade du fel nu?? Annars fattar jag noll av ditt svar till det jag skrev..

Oj, det var inte meningen att citera.
Mitt inlägg är inte ett svar på ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in