2019-08-20, 11:15
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Suck. ”En kille...Killen”

Nej -för andra gången - Johan Nilsson led av grav autism.

Du verkar har en agenda som går ut på att rikta in dig på Asperger.
Jag vet inte om det beror på ren okunnighet eller om du drivs av något annat.

Du visar gång på gång visar prov på ren ignorans på området och en oseriös lutning mot populärvetenskapliga tolkningar.

Du är precis som de skriver i denna artikel :
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EoJE2l/pressen-hanger-ut-manniskor-med-asperger

Som en känd professor skrivit:
””Professor Niklas Långström har tittat på riskfaktorer hos personer med autismspektrumtillstånd - merparten Aspergers - som dömts för våldsbrott.
- Riskfaktorerna verkar vara desamma som för personer utan autismspektrumtillstånd. De viktigaste är manligt kön, missbruk och samtidigt psykisk ohälsa. Aspergers är aldrig en förklaring till att en person begår brott.”

http://socialjuridik.se/index.php?visa=nyheter&id=228

Eller här om det känns lättare med kvällstidningsretorik:
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/

Jag rekommenderar dig starkt att läsa denna avhandling:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:666016/FULLTEXT01.pdfo

Jag har själv i över 20 år i min profession, arbetat med ungdomar med Asperger eller som det numera heter Autismspektrumtillstånd

Jag tycker att det är intressant. Och uppenbarligen har även andra undrat då de faktiskt forskat i frågan. Jag vet att personer med Asperger inte begår grova brott på grund av sin diagnos. Men någonting gör att vissa lättare kan slå en yxa i skallen på bästa kompisen vilket skulle vara otänkbart för de flesta. Självklart undrar man och självklart är det mer chockerande när man hör de ofta bisarra motiven.
Det är enligt läkare fortfarande helt okej att säga Asperger även om de gärna klumpar ihop alla olika diagnoser till Autismspektrumtillstånd. Säger man Asperger vet de flesta vad man menar då det är så otroligt brett.
Citera
2019-08-20, 11:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Teflon. Fixerad vid asperger.
Denne J(a)ck har med all säkerhet en förvärvad störning av något slag. Vi lär få se vad undersökningen kommer fram till. Jag äter upp min hatt om det är inom autismspektrat..

Precis! Det vore isåfall första gången jag hört talas om en kamratstödjare med AST.
Tvärtom är det vanligt att de själva har mentorer.
Citera
2019-08-20, 11:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Precis! Det vore isåfall första gången jag hört talas om en kamratstödjare med AST.
Tvärtom är det vanligt att de själva har mentorer.

Varför skulle de själva inte kunna vara kamratstödjare?
Citera
2019-08-20, 11:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag tycker att det är intressant. Och uppenbarligen har även andra undrat då de faktiskt forskat i frågan. Jag vet att personer med Asperger inte begår grova brott på grund av sin diagnos. Men någonting gör att vissa lättare kan slå en yxa i skallen på bästa kompisen vilket skulle vara otänkbart för de flesta. Självklart undrar man och självklart är det mer chockerande när man hör de ofta bisarra motiven.
Det är enligt läkare fortfarande helt okej att säga Asperger även om de gärna klumpar ihop alla olika diagnoser till Autismspektrumtillstånd. Säger man Asperger vet de flesta vad man menar då det är så otroligt brett.

Jag tror att du finner att de flesta yxrelaterade brott, ”yxa i skallen”, begås av personer som inte har en AST-diagnos.

Av ditt sätt att skriva upplever jag det som att du har mer av ett ytligt och populärvetenskapligt intresse, ”fascination”, för AS och AST.

Vill du verkligen veta mer, fördjupa dig i ämnet, så råder jag dig att läsa lite mer seriösa artiklar i ämnet och färre sensationsartiklar från Expressen och Aftonbladet skrivna av okunniga, på området, journalister.
Citera
2019-08-20, 12:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle de själva inte kunna vara kamratstödjare?

Ja du..kanske för att de ofta själva har stora problem med det sociala samspelet. Dvs DIAGNOSKRITERIER.

”Det första diagnoskriteriet för Aspergers syndrom handlar om förmågan att umgås och samspela med andra människor, att tolka ansiktsuttryck och kroppsspråk och att dela känslor och tankar med andra människor.”

I ”kamratstödjarhänseende” då speciellt detta kriterium:
oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;

http://www.habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/aspergers-syndrom/begransad-formaga-till-socialt-samspel

”Alla barn med autism har brister i sin sociala förmåga. Men det går att träna den på en mängd olika sätt. Det saknas dock forskning som visar vilka sätt som passar bäst för vilka barn. Här beskrivs de sociala svårigheterna och det man ändå vet om de olika träningsmetoderna.”

http://habilitering.se/autismforum/behov-och-insatser/metoder-och-strategier/mangsidiga-intensiva-insatser-barn-med-autis-7

”Kunskapen om npf är låg”
Hälften av svenskarna tror att neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism är sjukdomar. Samtidigt anser många att bättre uppfostran skulle leda till färre diagnoser och att det i dagsläget är för enkelt att bli diagnostiserad. Detta visar ”Osynlighetsrapporten”

Tillsammans med Min Stora Dag har Lära låtit Novus undersöka allmänhetens attityder och kunskap om ADHD och autism/aspergers syndrom.
Undersökningen visar på att medvetenheten om diagnoserna är hög – medan den faktiska kunskapen är låg. Medvetenhet kan bidra till förståelse medan brist på kunskap ofta göder förutfattade meningar och missuppfattningar.

Hela rapporten Osynlighetsrapporten” kan man läsa här:
https://www.lära.se/om-lara/utveckling-och-samarbeten/min-stora-dag-lara-och-osynlighetsprojektet-om-npf-diagnoser/osynlighetsrapporten-hog-medvetenhet-men-lag-kunskap-om-autism-och-adhd/
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-20 kl. 12:26.
Citera
2019-08-20, 12:13
Medlem
Citat:
De som fixerat sig vid Asperger, är verkligen inte några "forskare". Jag tror de skolkade från doktorandtjänsten på universitetet i så fall.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-20 kl. 12:23.
Citera
2019-08-20, 12:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja du..kanske för att de ofta själva har stora problem med det sociala samspelet. Dvs DIAGNOSKRITERIER.

”Det första diagnoskriteriet för Aspergers syndrom handlar om förmågan att umgås och samspela med andra människor, att tolka ansiktsuttryck och kroppsspråk och att dela känslor och tankar med andra människor.”

http://www.habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/aspergers-syndrom/begransad-formaga-till-socialt-samspel

”Alla barn med autism har brister i sin sociala förmåga. Men det går att träna den på en mängd olika sätt. Det saknas dock forskning som visar vilka sätt som passar bäst för vilka barn. Här beskrivs de sociala svårigheterna och det man ändå vet om de olika träningsmetoderna.”

http://habilitering.se/autismforum/behov-och-insatser/metoder-och-strategier/mangsidiga-intensiva-insatser-barn-med-autis-7

”Kunskapen om npf är låg”
Hälften av svenskarna tror att neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism är sjukdomar. Samtidigt anser många att bättre uppfostran skulle leda till färre diagnoser och att det i dagsläget är för enkelt att bli diagnostiserad. Detta visar ”Osynlighetsrapporten”

Tillsammans med Min Stora Dag har Lära låtit Novus undersöka allmänhetens attityder och kunskap om ADHD och autism/aspergers syndrom.
Undersökningen visar på att medvetenheten om diagnoserna är hög – medan den faktiska kunskapen är låg. Medvetenhet kan bidra till förståelse medan brist på kunskap ofta göder förutfattade meningar och missuppfattningar.

Hela rapporten Osynlighetsrapporten” kan man läsa här:
https://www.lära.se/om-lara/utveckling-och-samarbeten/min-stora-dag-lara-och-osynlighetsprojektet-om-npf-diagnoser/osynlighetsrapporten-hog-medvetenhet-men-lag-kunskap-om-autism-och-adhd/

Tack för info.
Citera
2019-08-20, 12:24
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jag tror att du finner att de flesta yxrelaterade brott, ”yxa i skallen”, begås av personer som inte har en AST-diagnos.

Av ditt sätt att skriva upplever jag det som att du har mer av ett ytligt och populärvetenskapligt intresse, ”fascination”, för AS och AST.

Vill du verkligen veta mer, fördjupa dig i ämnet, så råder jag dig att läsa lite mer seriösa artiklar i ämnet och färre sensationsartiklar från Expressen och Aftonbladet skrivna av okunniga, på området, journalister.

Det är möjligt. Men det är inte så ofta man hör om en person som plötsligt får lust att döda någon. Ringer runt och hoppas att någon stackare ska nappa. Jag ska väl inte behöva be om ursäkt för att det är oförståeligt? Om alla människor sluta bry sig och tycker att allt är "normalt", då är vi illa ute. Det är mänskligt att vilja försöka förstå, att se något vi kan relatera till. Det går inte i fall som detta. Det är väl det som ger fallet större uppmärksamhet än andra.

Undrar inte du vad som fått denna kille att utföra det han gjorde?
Citera
2019-08-20, 12:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack för info.

Speciellt försvårande för kamratstödjande är kriteriet

”oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;”

Men - om inte alltid ”oförmåga” (AS varierar ju stort från individ till invidid) så åtminstone påtalad svårighet.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-20 kl. 12:44.
Citera
2019-08-20, 12:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De som fixerat sig vid Asperger, är verkligen inte några "forskare". Jag tror de skolkade från doktorandtjänsten på universitetet i så fall.

Du som läst flera FUP, brukar det stå där vad resultat från RPU visar?
Jag läste att man vid RPU även undersöker hjärnan. Det visade sej att Mattias Flink hade/har en liten hjärnskada/förändring. Skulle vara intressant att veta hur vanlig denna "skada" är bland de som begår grova våldsbrott. Skulle gissa på att det är vanligare än man kanske tror.
Citera
2019-08-20, 12:39
Medlem
Citat:
Det är möjligt. Men det är inte så ofta man hör om en person som plötsligt får lust att döda någon. Ringer runt och hoppas att någon stackare ska nappa. Jag ska väl inte behöva be om ursäkt för att det är oförståeligt? Om alla människor sluta bry sig och tycker att allt är "normalt", då är vi illa ute. Det är mänskligt att vilja försöka förstå, att se något vi kan relatera till. Det går inte i fall som detta. Det är väl det som ger fallet större uppmärksamhet än andra.

En vilja att förstå innebär ju inte per automatik att man klistrar på någon en diagnos bara rakt ut i luften. Nån här var övertygad om att det handlade om homosexualitet. En annan tvärsäker på Asperger. En tredje började hemfalla åt schizofreni.

Enligt P7:an hade han en allvarligt störning under gärningen, samt under den korta undersökningen. Han kan ha haft en psykos. Sånt kan smyga sig på en. Jag har tidigare bortsett från vanföreställning, men det kan ligga något i det. Men under en psykos har man ofta svårt att genomföra sociala interaktioner och svårt att fullfölja aktiviteter. Det tyder inte detta på. Han var ute och cyklade lång tid innan och pojkarna hade setts av många. Man verkade ha trevligt sa vittnena. Att ha svårighet att fullfölja en aktivitet känns också konstigt. Den planering och det utförande som visats, är ju i allra högsta grad en aktivitetet - en väldigt komplicerad sådan också.

Allt är ju säkert individuellt. Våldsamheten i det hela rimmar illa med att JL säger att han aldrig varit våldsam förut. Han har heller inte något direkt specialintresse - förutom "verkliga mord". Vilket även hans vänner märkt under tid. Att han tittat på enstaka klipp på nätet tror jag inte ett dugg på. Då hade det inte varit så pass känt som det faktiskt var inom kamratkretsen.
Citera
2019-08-20, 12:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Jo såklart. Men nu talar ju P7:an om misstänkt allvarlig psykisk störning. Dvs juridiskt sett.

AS/AST är ingen psykisk störning.
Det är en neuropsykiatrisk variation. En funktionsnedsättning. En funktionsbegränsning.

”Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är
* psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar

*depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk

* svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

De flesta psykiska sjukdomstillstånd, och genomsnittlig till lägre sjukdomsgrad, räknas alltså inte som allvarlig psykisk störning. Personlighetsstörningar klassas inte i sig om en allvarlig psykisk störning, och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_störning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in