2019-08-20, 08:16
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror inte att han har en diagnos eller psykisk störning som syns utåt.
Absolut inte Aspberger.
Han är en smart topp-elev som som levde ett normalt liv med många vänner.
Hans problem är att han nästan är sjukligt intresserad av mord-filmer.

Precis som pedofiler är sjukligt intresserade av små barn.
Men det är endast ett fåtal som verkligen har sex med små barn.
Dom flesta nöjer sig med att titta på peddo-filmer.

Samma med GM, dom flesta med det intresset nöjer sig med att titta på mord-filmer, och endast ett fåtal har kapaciteten att verkligen utföra ett mord.
JL är en av dom som kunde.

Jag tror inte det syntes utåt, för då hade nån reagerat tidigare.

Han kunde helt enkelt inte hålla sig.

Hur mycket vet vi om honom egentligen? Inte mycket. Varför kan det inte vara Asperger? Det är många med Asperger som har väldigt bra betyg, har många vänner och intressen och har till synes ett bra socialt liv fast de kanske får kämpa mer än andra för att orka ha det så?

Men visst, jag kan hålla med om att det förmodligen är något annat. Det utesluter dock inte att han även har Asperger.
Citera
2019-08-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är tufft både för barn och föräldrar. Det är så viktigt att sjukvården lyssnar på oroliga föräldrar och inte försöker förminska det som föräldrarna upplever som oroväckande. Har man ett barn som tydligt visar brist på empati bör det tas på allvar. De bör tidigt sätta in resurser så kanske vi kan minska antalet barn som mår dåligt och som senare begår dessa "bisarra" mord. Det är inte lätt men man kan åtminstone försöka.

De resurserna tycks saknas. En orolig småbarnsförälder som vände sig till BUP/PBU på grund av problem med femåring avvisades: "Vi har så långa köer med tonåringar så vi klarar inte att ta emot mindre barn".
Citera
2019-08-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En stilla fråga: borde inte vänner, vänners föräldrar och egna föräldrar märkt att pojken har asperger? Det är inte direkt ett osynligt syndrom.

Vad syns menar du?
Citera
2019-08-20, 08:36
Medlem
Citat:
Om man missar 16 år av Asperger, då är man blind. Man söker hjälp ganska tidigt. Runt 8-10 års ålder senast.
JL hade inte asperger, det kan jag sätta en månadslön på.. Men han har helt klart nån störning

Och det finns resurser i hela landet att utreda alla barn menar du? Flickor med autism (det som tidigare hette Aspergers syndrom) utmärker sig inte så tydligt, blir sällan utredda t ex.
Citera
2019-08-20, 08:39
Medlem
Citat:
Det är inte så lätt det här i och med att det finns en hel del personer med Asperger som säger att de helt saknar förmåga att känna empati medans det också finns dom som känner så mycket empati att det blir jobbigt.

Vad jag har förstått så är det lätt hänt att vissa personer med Asperger på sikt utvecklar andra störningar (eller vad man ska kalla det?) Det finns också ett "tillstånd" hos vissa med Asperger som kallas alexitymi som gör att de saknar förmåga att känna till exempel empati. Det "tillståndet" är överrepresenterat hos människor med Asperger/Autism.

Det är väl inte helt bekräftat att denna JL har just Asperger men helt klart har det tidigare hänt att personer med Asperger begått vidriga mord med helt bisarra motiv. Det är då svårt att se att de har förmåga att känna empati.

Sen ska man inte glömma att barn eller tonåringar kan bli feldiagnostiserade. Det dom tror varit Asperger kan visa sig senare vara något helt annat.

Att ha Asperger , så har man ju högfungerande autism , så om det är asperger JL har, så kan han nog känna empati.
Jag tror du pratar om de personer med lågfungerande autism, dessa är viktigt att man inte blandar ihop.!

Att känna empati, måste man även lära barnen från de är små. Hur kan man annars tro att barnen förstår vad som är rätt o fel. Detta gäller ALLA barn , med diagnoser och utan diagnoser.

Jag skulle bli väldigt glad om du kan skicka länkar på alla dessa vidriga mord med helt bisarra motiv.

Man kan inte bara släppa ut en 2-3 åring på gatan och tro att barnet kan uppfostra sig själv.!
Citera
2019-08-20, 08:41
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt. Det är väldigt bra när barn får hjälp tidigt men det händer tyvärr att mycket missas och det är först i vuxen ålder en del blir utredda och då får förklaringar på sina problem.
Som jag skrev tidigare så utvecklar en del personer med Asperger även andra störningar i tonåren eller senare och det kanske inte är lika lätt att uppmärksamma? Vissa störningar bryter inte ut förrän senare i livet. Till exempel schizofreni brukar debutera i 18-20-årsåldern.

Men schizofreni har väl inget gemensamt med autism/det som tidigare kallades Aspergers syndrom?
Schizofreni är en sjukdom; en psykossjukdom.
Citera
2019-08-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
ASP= Antisocial Personlighetsstörning

OK, tack då förstår jag.
Citera
2019-08-20, 08:57
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Att ha Asperger , så har man ju högfungerande autism , så om det är asperger JL har, så kan han nog känna empati.
Jag tror du pratar om de personer med lågfungerande autism, dessa är viktigt att man inte blandar ihop.!

Att känna empati, måste man även lära barnen från de är små. Hur kan man annars tro att barnen förstår vad som är rätt o fel. Detta gäller ALLA barn , med diagnoser och utan diagnoser.

Jag skulle bli väldigt glad om du kan skicka länkar på alla dessa vidriga mord med helt bisarra motiv.

Man kan inte bara släppa ut en 2-3 åring på gatan och tro att barnet kan uppfostra sig själv.!

Det är vanligt att personer med Asperger även har eller senare får andra diagnoser där brist eller helt avsaknad av empati ingår.

Det sägs att empati är medfött. Men visst måste barn lära sig vad som är rätt och fel ändå.

De mord jag tänker på är ganska kända. Mördarna har alla Asperger.

Ragnar heter han som högg ihjäl sin pappa och sina två syskon med yxa då han kände sig orättvist behandlad.

En kille som jag inte kommer ihåg namnet på dödade sin granne för att han drog ett skämt i tvättstugan.

En annan kille dödade och styckade sin flickvän för han ville se hur hon såg ut på insidan.

Johan Nilsson dödade sin pappa (och senare sin mamma) med yxa för att de tvingade honom lämna tillbaka grannens kälke som han stulit.

Killen i Boden som styckade Vatchareeya, vad hade han för motiv? Ingen vet.

Det här var ett litet axplock och du kan säkert söka upp mer ingående information om du är intresserad.
Citera
2019-08-20, 08:59
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Men schizofreni har väl inget gemensamt med autism/det som tidigare kallades Aspergers syndrom?
Schizofreni är en sjukdom; en psykossjukdom.

Nej, men en person med Asperger kan som alla andra utveckla till exempel schizofreni, psykopati mm.
Citera
2019-08-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Och det finns resurser i hela landet att utreda alla barn menar du? Flickor med autism (det som tidigare hette Aspergers syndrom) utmärker sig inte så tydligt, blir sällan utredda t ex.

Om personen inte har tydliga problem som den lider av behövs ingen utredning. Annars gäller vårdgarantin. Kan den Svenska sjukvården inte leva upp till tidsramen så har patienten rätt att söka vård i annat EU land. Men oavsett om JL skulle ha Asperger så är det knappast orsak till det brott han nu sitter häktad för.

Det som talar emot den funktionsnedsättningen är att hans kamrater tycks ha uppfattat honom som högst normal och han verkar inte haft problem med att missförstås med tanke på betygen. De brukar dessutom behöva en hel del stöd i olika former oavsett begåvning. Han blev dessutom vald till kamratstödjare i skolan. Extra ögon/öron till lärare för att tillgodose en trygg miljö där elever mår bra.
Citera
2019-08-20, 09:25
Medlem
Citat:
En ganska intressant förklaring inom allt om både P7 samt den stora sinnesundersökningen. Även vilka som medverkar samt vad som ingår i den större varanten. Det finns en hel del att läsa för den som är intresserad i länken.

https://quizlet.com/199926689/t9-psyk-rattspsykiatri-flash-cards/

Vad innebär allmän psykisk störning?
Juridiskt begrepp (ej medicinskt)

Typexempel: Psykos

Dock även vid:
-Svåra depressioner med suicidrisk
-Mani
-Svåra PS med impulsgenombrott eller starkt tvångsmässigt beteende.
-Uttalad utvecklingsstörning och demens
-Svårare autistisk problematik

Vad ingår i en rättpsykiatrik utredning?
-Undersökningar - DT hjärna, EEG, provtagning
-Samtal
-Neuropsykologisk testning (nivåbestämning)

Vilka 4 delar i rättpsykiatrisk undersökning?
-Medicinsk-psykiatrisk del
-Psykologutredning
-Kartläggning av livshistoria och omständigheter
(uppväxt, skola, familj, vänner, arbete)
-Omvårdnadsutredning

Tack. Det här var intresant. Det ska mycket till för att anses vara så psykiskt sjuk för den juridiska biten tydligen. Har så svårt att förstå att det i så fall bara slog ner som en blixt från klar himmel. JL var ju ingen kuf som skulle kunna gå förbi radarn tänker jag. Skola, goda hemförhållanden, vänner. Kan det gå så fort utan att någon skulle hinna märka något ?

Man får ha tålamod helt klart och invänta utredningen.
Citera
2019-08-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Tack. Det här var intresant. Det ska mycket till för att anses vara så psykiskt sjuk för den juridiska biten tydligen. Har så svårt att förstå att det i så fall bara slog ner som en blixt från klar himmel. JL var ju ingen kuf som skulle kunna gå förbi radarn tänker jag. Skola, goda hemförhållanden, vänner. Kan det gå så fort utan att någon skulle hinna märka något ?

Man får ha tålamod helt klart och invänta utredningen.
Det jag spekulerar i, och som känns väldigt relevant, är att han redan för ett par år sen började kika på Dark-nets obehagliga utbud av snuff-movies. Är man 12-13 år gammal och utsätter sig för många snedvridna inputs så kan man tänka sig att detta påverkat. Det börjar med nyfikenhet som blir ett behov. Miljön man lever i påverkar, även internetmiljö. Även om han i övrigt haft en sund miljö, så tror jag hjärnan kan påverkas om sånt här sker i ung ålder. Hans spärrar förflyttades rejält. Jag har dock inte fått något gehör för den spekulationen eftersom alla har snöat in på asperger, autism och annat. (Tror jag såg schizofreni också...) Det kan jag helt klart leva med. Vännerna var medvetna om killens intresse, men så klart berättar inte vänner om detta vare sig för sina egna föräldrar eller JLs.

Dark-net är inget man råkar halkar in i. Det finns en webbläsare som är specifik för att komma in i detta forum. Inget man googlar fram och laddar ner. Det krävs att man vet vad man söker efter, vad man vill ha. Och att man gör det medvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in