2019-08-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då vill jag att du nämner någon som har beprövad erfarenhet av Gud och när denne skapar något, tack!

Varför kräver du det när du inte kräver beprövad erfarenhet av att naturen skapar något? Är inte det dubbelmoral?

Citat:
Håller med om att det inte går att lita på människor. Därför är det alltid, vad jag vet, vetenskap som visat när vetenskap haft fel.
Det var även människor som skrev bibeln. Och de människorna var oftast inte ens vittnen till det de skrev om. Sedan lade människor till saker, samt valde ut vad som skulle komma med i slutgiltiga skriften. Så jag håller verkligen med om att människor kan ha en agenda. Därför är det viktigt att man ska kunna ge belägg för sina åsikter.

Så vilka belägg har du för att "människor lade till saker, samt valde ut vad som skulle komma med i slutgiltiga skriften"???
Citera
2019-08-19, 15:47
Medlem
Citat:
Japp. Men det är det enda. Varje teori ska backas upp med egna belägg och bevis.
Att inte du mördade X betyder inte att jag mördade X.

Så vilka bevis har du att en art kan förvandlas till en annan art?
Citera
2019-08-19, 15:51
Medlem
Citat:
Det finns modeller och beskrivningar för detta. Men konstigt nog måste du ha observerbara bevis i vissa lägen, för att helt sänka kraven i andra lägen. Men det är ditt problem, inte mitt.

Jag har aldrig påstått att skapelseteorin är fakta, du och dina sektkompisar däremot hävdar att evolutionsteorin är fakta, och då ligger bevisbördan på er.
Citera
2019-08-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ja, jag VET att det finns bevis för evolutionsteorin

Vilka bevis tänker du på?
Citera
2019-08-19, 16:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Både och kan man säga, det ena utesluter inte det andra.
"Is Evolution a Theory or a Fact?": http://www.nas.edu/evolution/TheoryOrFact.html
Läs detta och återkom sedan om du fortfarande undrar.

Visst, det är ett faktum att evolution existerar, men det gör inte teorin bakom den till ett faktum.
En teori kan förbättras och utvidgas eller begränsas, det kan man inte göra med ett faktum.

I den sida du hänvisar till så står det tydligt att ett faktum är: "en observation, mätning eller annan form av bevis som kan förväntas ske på samma sätt under liknande omständigheter".

En teori är varken en observation, mätning eller något bevis, utan teorin förklarar observationer och mätningar och presenterar bevis. En teori baseras på fakta, men är inte i sig ett faktum på något annat sätt än att det är ett faktum att den existerar i en viss form vid en viss tidpunkt.
Citera
2019-08-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför kräver du det när du inte kräver beprövad erfarenhet av att naturen skapar något? Är inte det dubbelmoral?

Så vilka belägg har du för att "människor lade till saker, samt valde ut vad som skulle komma med i slutgiltiga skriften"???
Har du inget?
Citera
2019-08-19, 16:09
Medlem
Citat:
Så vilka bevis har du att en art kan förvandlas till en annan art?
Det finns många belägg för det.
Börja här och gå sedan vidare om du vill: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Artbildning
Citera
2019-08-19, 16:11
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att skapelseteorin är fakta, du och dina sektkompisar däremot hävdar att evolutionsteorin är fakta, och då ligger bevisbördan på er.
Sluta ljug. Varför måste du ljuga så ofta?
Leta gärna upp ett endaste citat när jag påstår det, tack.
Citera
2019-08-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Åkte från den yttersta domen, hela vägen tillbaka till jorden igen.

Svär till Gud..
Har missat en hel del i mänsklighetens utveckling på sistone.

Ja han marknadsför sig.

Inte alla människor var starka nog för det här religiösa livet.

Det finns väldigt många som vill gå bakåt och leva som en endast mänsklig.
Häpnadsväckande, är det någon som är okunnig så är det du, slår vad om att du tror Jorden
är platt också.
Citera
2019-08-20, 11:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?
Den Gud du söker är dig nära, ja närmre än någon annan. Han har skapat dig, och det är så du kommer att känna igen Honom.

Tro på Gud får du inte på intellektuell väg, inte ens om du efterforskar skrifterna. Tro, det har du när du känner Gud, och Han gör sig känd för dem som söker Honom- tids nog.

Jag har varit där du är. Jag gick från ateism, till där du är, till tro när jag mötte Herren Jesus. Jag studerade Koranen pga min avsky för all religion, men Gud drog mig genom den och vidare till Sig Själv- och hit:
https://youtu.be/eRUM70CPYls

Vem är Gud? Han är Den Han Är:
https://youtu.be/GfVd5x9W1Xc

... och Han är Kärlek till den Han Är.

Jag ska be för dig. Många bad för mig, och jag blev räddad. Jag tror att det hjälpte att de bad.
Citera
2019-08-21, 16:26
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Tyvärr så kan man inte säga att det är både och. Antingen är det fakta, eller så är det en teori.
Det går alldeles utmärkt ska du se. En vetenskaplig teori baseras på fakta som stödjer den. Ordet "teori" i sig är ju inte fakta, men ordet "evolution" framför ger det den tyngd som krävs för att få kallas en vetenskaplig teori. Du kan själv googla den vetenskapliga metoden, så kanske du ökar förståelsen för vetenskapliga begrepp. Kan du nämna en enda vetenskaplig teori som har blivit vederlagd, eller omkullkastad?
Citat:
Det sägs i texten:"Many scientific theories are so well-established that no new evidence is likely to alter them substantially. For example, no new evidence will demonstrate that the Earth does not orbit around the sun (heliocentric theory)"
Precis! Det jag menar med att en vetenskaplig teori stå på säker grund. Annars hade de aldrig fått kallas för just en vetenskaplig teori. Det är väldigt osannolikt att nya evidens skulle omkullkasta teorin i sig, vilket mig veterligen aldrig hänt. Kom gärna med ett exempel i sådana fall ;-)
Citat:
Det är samma sak här, om jorden snurrar runt solen är en teori eller fakta får man bestämma sig för, även om det tidigare var en teori. Annars blir det bara förvirrande.
Det är bara "förvirrande" för kreationisten som vägrar förstå hur den vetenskapliga metoden fungerar.
Jag har för flera inllägg sedan gett dig de kriterier som krävs för vetenskaplighet. Missade du dem eller hoppade bara över det stycket?
Citat:
I en diskussion så är det viktigt att man är överens om ords betydelse, annars pratar man bara förbi varandra.
Absolut är det så. Men jag får intrycket att kreationister inte vill förstå, eftersom det utmanar hela deras världsbild. Då är det enklare att sätta upp egna påhittade definitioner av vetenskapliga begrepp, som inte ens ligger på deras bord. Vilken fräckhet! Låt vetenskapen definiera vad som är vetenskap och inte!
Citat:
Att du påstår att en art kan förvandlas till en annan är lika trovärdigt som att du skulle påstå att solen snurrar runt jorden.
Nej, för att ta ert eget begrepp "felande länken" så har ju sådana redan hittats genom fossil. Jag gav dig exempel på ett sådant fossil tidigare, tiktaalik. En länk mellan fiskar och de första fyrfota landdjuren (tetrapoda). Levde för omkring 375 miljoner år sedan. Om detta inte är ett bevis där en art övergått till en annan så vet jag inte vad som är det. Vad gäller människan så har vi alla bevis i form av skallar och skelett från övergången mellan de olika hominiderna till dagens H.Sapiens. Att blunda för detta är minst sagt häpnadsväckande och inget mindre än självbedrägeri.
Citera
2019-08-21, 16:28
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Visst, det är ett faktum att evolution existerar, men det gör inte teorin bakom den till ett faktum.
En teori kan förbättras och utvidgas eller begränsas, det kan man inte göra med ett faktum.

I den sida du hänvisar till så står det tydligt att ett faktum är: "en observation, mätning eller annan form av bevis som kan förväntas ske på samma sätt under liknande omständigheter".

En teori är varken en observation, mätning eller något bevis, utan teorin förklarar observationer och mätningar och presenterar bevis. En teori baseras på fakta, men är inte i sig ett faktum på något annat sätt än att det är ett faktum att den existerar i en viss form vid en viss tidpunkt.
Helt enig. Det är kreationister som ämnar skapa förvirring och splittring, genom egna påhittade definitioner. Som tur är påverkas ju inte vetenskapen av detta ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in