2019-08-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag skulle inte tro på forskarna om de inte fått sina arbeten publicerade genom de vetenskapliga kanalerna. Det är metoden jag litar på, inte personerna.

Jag litar också på dom vetenskapliga metoderna, men historien har visat att det inte alltid går att lita på människor. Oavsett hur fina institutionerna är, så existerar människans brister som t.ex. girighet och önskan av berömmelse.

Så fortfarande är det inte du själv som har undersökt bevisen, utan du litar på andra människor, du tillhör evolutionssekten som förlitar sig på dom höga prästerna.

Citat:
Men detta har jag förklarat förut. Det har alltså inget med blind tro att göra, på samma sätt som det inte är blind tro att gå till doktorn eller tandläkaren.

Skillnaden är att doktorn och tandläkaren har beprövad erfarenhet i området, evolutionister har inte beprövad erfarenhet att en art kan förvandlas till en annan art.
Citera
2019-08-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är inte riktigt tydlig, menar du att evolutionsteorin inte är fakta?

Menar du att du inte håller med nightbeast som menar att evolutionsteorin kan vara både en teori och fakta?

Och som jag förstår så håller du med Smeso som säger :"En vetenskaplig teori... är aldrig ett faktum" ???

Det är en person som tror på evolutionsteorin.

Du förvränger nu det jag har sagt.

Det jag har sagt är att skapelseteorin har minst lika bra bevisning som evolutionsteorin, faktiskt bättre bevisning när det t.ex. gäller avsaknaden av bevis för att en art kan förvandlas till en annan art. Dom fakta vi har idag, den bevisning vi har, talar mer för en skapelse än att naturen skulle mirakulöst skapa livet och mångfalden.
Avsaknad av bevis är inte bevis för X.
Citera
2019-08-19, 12:18
Medlem
Citat:
Det låter på dig som att det finns en högre makt som bestämmer om det finns en vetenskaplig teori eller inte. Det finns ingen instans som kan bestämma om det existerar teorier, det finns inte heller någon instans som kan bestämma om en teori är mer eller mindre trovärdig. Vi bestämmer var och en själva om en teori är trovärdig eller inte, det kan inte någon vetenskapsman bestämma åt dig, det är du som har ansvaret att undersöka olika teorier och bestämma för dig själv om det är trovärdigt eller inte, om det är vetenskapligt eller inte.

Att sedan en teori omfamnas av många människor eller majoriteten av människor eller forskarvärlden är inte en garanti på att teorin är trovärdig eller riktig.

Precist, jag anser ju att evolutionsteorin har blivit ett heligt ägg som måste försvaras till varje pris, detta på grund av att alternativet är en skapare som har vissa krav och ställer människor till svars.

Det är orsaken till att man vill tro att det finns bevis på att en art kan förvandlas till en annan, trots att man inte kan observera detta, eller kan verifiera med tester.
Jag undersöker inte alla vetenskapliga teorier, då jag inte har utbildning, kunskap, utrustning, personal o.s.v. för att göra det.

Fast du försvarar något det finns änne sämre/färre bevis för. Ingen har observerat varken Gud eller när Gud skapar något. Och inga tester finns.
Citera
2019-08-19, 12:24
Medlem
Citat:
Jag litar också på dom vetenskapliga metoderna, men historien har visat att det inte alltid går att lita på människor. Oavsett hur fina institutionerna är, så existerar människans brister som t.ex. girighet och önskan av berömmelse.

Så fortfarande är det inte du själv som har undersökt bevisen, utan du litar på andra människor, du tillhör evolutionssekten som förlitar sig på dom höga prästerna.

Skillnaden är att doktorn och tandläkaren har beprövad erfarenhet i området, evolutionister har inte beprövad erfarenhet att en art kan förvandlas till en annan art.
Då vill jag att du nämner någon som har beprövad erfarenhet av Gud och när denne skapar något, tack!

Håller med om att det inte går att lita på människor. Därför är det alltid, vad jag vet, vetenskap som visat när vetenskap haft fel.
Det var även människor som skrev bibeln. Och de människorna var oftast inte ens vittnen till det de skrev om. Sedan lade människor till saker, samt valde ut vad som skulle komma med i slutgiltiga skriften. Så jag håller verkligen med om att människor kan ha en agenda. Därför är det viktigt att man ska kunna ge belägg för sina åsikter.
Citera
2019-08-19, 12:49
Medlem
Citat:
Avsaknad av bevis är inte bevis för X.

Avsaknad av bevis för Y är ett problem om man menar att det existerar bevis för Y.
Citera
2019-08-19, 12:52
Medlem
Citat:
Avsaknad av bevis för Y är ett problem om man menar att det existerar bevis för Y.
Japp. Men det är det enda. Varje teori ska backas upp med egna belägg och bevis.
Att inte du mördade X betyder inte att jag mördade X.
Citera
2019-08-19, 12:59
Medlem
Citat:
Jag undersöker inte alla vetenskapliga teorier, då jag inte har utbildning, kunskap, utrustning, personal o.s.v. för att göra det.

Du kan undersöka det du anser dig vara kunnig i. Du anser dig vara kunnig nog att säga att evolutionsteorin har bättre bevis än skapelseteorin, men du är inte kunnig i det, du erkänner det själv att du litar på vad andra säger istället för att du själv ska sätta dig in i saken.

Citat:
Fast du försvarar något det finns änne sämre/färre bevis för. Ingen har observerat varken Gud eller när Gud skapar något. Och inga tester finns.

Hur kan du påstå det när du själv erkänner att du inte är insatt i frågan? Om du är insatt i frågan så antar jag att du kan argumentera för din sak, men du skjuter undan ansvaret till andra människor.
Citera
2019-08-19, 13:01
Medlem
Citat:
Japp. Men det är det enda. Varje teori ska backas upp med egna belägg och bevis.
Att inte du mördade X betyder inte att jag mördade X.

Så varför backas inte evolutionsteorin upp med bevis på att en art kan förvandlas till en annan art?
Citera
2019-08-19, 13:08
Medlem
Citat:
Du kan undersöka det du anser dig vara kunnig i. Du anser dig vara kunnig nog att säga att evolutionsteorin har bättre bevis än skapelseteorin, men du är inte kunnig i det, du erkänner det själv att du litar på vad andra säger istället för att du själv ska sätta dig in i saken.

Hur kan du påstå det när du själv erkänner att du inte är insatt i frågan? Om du är insatt i frågan så antar jag att du kan argumentera för din sak, men du skjuter undan ansvaret till andra människor.
Ja, jag VET att det finns bevis för evolutionsteorin, samt publicerade forskningar, granskade av andra.
Och jag vet att detta inte finns för skapelseberättelser och gudar. Så rent vetenskapligt finns det mycket bättre och mer bevis för evolutionsteorin än för att gudar skapar saker.

Ja, jag kan argumentera för frågan. Se ovan...
Väldigt mycket som jag argumenterar för är saker andra människor upptäckt, utforskat, byggt, o.s.v.
Det är det som är bra med samlad vetenskap och kunskap. Att uppfinna hjulet själv känns väldigt onödigt.
Citera
2019-08-19, 13:11
Medlem
Citat:
Så varför backas inte evolutionsteorin upp med bevis på att en art kan förvandlas till en annan art?
Det finns modeller och beskrivningar för detta. Men konstigt nog måste du ha observerbara bevis i vissa lägen, för att helt sänka kraven i andra lägen. Men det är ditt problem, inte mitt.
Citera
2019-08-19, 13:17
Medlem
zoump187s avatar
Äh, vi är så meningslösa i det stora intet att det är bäst att öva på att släppa de tankarna. Existera nu och njut av det. Innan du levde så existerade du inte, vilket inte vart överdrivet jobbigt förövrigt Men nu dock, ta vara på tiden och gör det ditt medvetande tycker är behagligt istället för att grumla ner dig i jobbiga tankar.

Har också väldigt lätt för att grubbla ner mig i de tankebanorna. Men det gör bara "nuet" så himla jobbigt. Njut av det som finns runt dig och grubbla inte så mycket på just "varför".

Ha det bäst
Citera
2019-08-19, 15:21
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
H.sapiens, hur kan du missat det? ;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens

Åkte från den yttersta domen, hela vägen tillbaka till jorden igen.

Svär till Gud..
Har missat en hel del i mänsklighetens utveckling på sistone.

Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Han studerade för att bli en predikant
men insåg dumheterna och blev en ateist, är han också okunnig?

Ja han marknadsför sig.

Inte alla människor var starka nog för det här religiösa livet.

Det finns väldigt många som vill gå bakåt och leva som en endast mänsklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in