Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Vän av ordning säger nog att det tar snarare två än tre år att färdigställa ett bygge och få det till försäljning så det vi ser på marknaden nu är snarare 2017 års påbörjade byggen. Dessutom är mängden nyproduktion som är ute till försäljning på väg ner.
Utbudstoppen för nyproduktion var runt juli 2018 med 14000 lägenheter för hela riket (nu 10000). Februari 2018-ish för Stockholm med runt 5k lägenheter (nu närmare 3k)
https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2019/08/15/sa-var-bostadsmarknaden-i-juli
Däremot hade inte bygglovsansökningarna kraschat senast jag kollade (var dock ett tag sedan) så man kan anta att det kommer fortsätta byggas framöver. Dock större andel HR än brf.
Absolut, 2 år är säkerligen vanligare än 3. Jag får dock inte ihop siffrorna från Hemnet med siffrorna från SCB (intressant artikel från Hemnet btw!).
Enligt SCB har det de senaste 8 kvartalen påbörjats ca 31000 fler bostäder i flerbostadshus än vad som färdigställts (går vi tillbaks 12 kvartal är det fortfarande 19000 fler). Under 2017 påbörjades det fler lägenheter än under 2016. Även om antalet påbörjade lägenheter minskade med nästan 20% under 2018 så är det fortfarande en hög siffra (ca 41 000). Detta i kombination med att försäljningar tar längre tid borde göra att utbudet ständigt ökar tycker jag.
Spekulation om några möjliga anledningar:
* Projekt som påbörjas görs om eller färdigställs ej (känns inte så troligt i dagsläget).
* Större andel HR än BR. SCB har dock statistik på förändringen i antalet lägenheter för respektive form. Antalet bostadsrätter ökade rekordmycket 2018 (30 500 jämfört med ca 29 000 2016 & 17). Så om inte trenden slagit om helt under 2019 borde det inte påverka så mycket.
* Allt läggs inte ut på Hemnet. Bostadsutvecklare lägger endast ut utvalda objekt på Hemnet. Potentiella köpare blir avskräckta om de ser att 80% i ett projekt är osålt.
* Försäljningen har tagit fart rejält. Svårt att veta då det inte finns pålitlig statistik om försäljning direkt från bostadsutvecklare. Men skulle förvåna mig.
Vet att det förts lite statistik på JM Stockholm här inne. Tog en snabbtitt bara. Räknade allt (osålt, bokat & reserverat). Finns en del med inflytt under hösten som man under hur de ska bli av med. T ex:
Skattkistan - 34 av 170 kvar
Sjöviksbacken - 52 av 229
Vattenkvarnen 1 - 19 av 74
Solstrålen - 39 av 138
Bolinder Terrass (lite oklart inflyttningsdatum, antagligen senare) - 66 av 111
Även ett projekt med småhus med inflytt omgående eller i september-oktober,
https://www.jm.se/stockholm-lan/osteraker-kommun/akersberga/fredsborgshojden/
19 av 29 osålt (6 st är dock reserverade/bokade). Priserna måste ju sänkas rejält där eller vad hoppas de på?