Citat:
Ursprungligen postat av
RunePettersson
Är bail-in lagarna svenska eller EUs? Har tyvärr svårt att se att några svenska politiker skulle ha tillräckligt med balls för att låta någon svensk bank gå till 0. Har säljoptioner i alla banker så hoppas jag har fel
Läser du också Jeffrey Snider dagligen?

EUs,
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Finansiell-stabilitet/Bankkrishantering-resolution/:
Citat:
Resolutionsregelverket har sin utgångspunkt i EU:s så kallade krishanteringsdirektiv som antogs under 2014. De nya reglerna ersätter i stora delar den bankstödslagstiftning som infördes i Sverige under finanskrisen 2008.
-----
Resolution innebär att staten genom Riksgälden kan ta kontroll över problemdrabbade institut för att rekonstruera eller avveckla dem under ordnade former. Under processen hålls hela eller delar av institutet öppet så att insättare och andra kunder har tillgång till sina konton och övriga tjänster. Förlusterna hanteras genom att institutets aktie- och fordringsägare får sina innehav nedskrivna och/eller konverterade till aktiekapital (s.k. skuldnedskrivning eller bail-in). Garanterade insättningar är undantagna från skuldnedskrivning.
Därigenom skyddas skattebetalarna och det blir i stället institutets ägare och långivare som har lånat ut pengar till institutet som får bära förlusterna, på samma sätt som i en vanlig konkurs. Det innebär att de flesta långivare löper en större risk jämfört med vad som ofta varit fallet historiskt. Garanterade insättningar påverkas däremot inte av skuldnedskrivning eftersom de är undantagna.
Låter ju vettigt på pappret, får se hur väl det fungerar i verkligheten.
Haha ja! Riktigt beroendeframkallande att läsa Sniders kommentarer som ofta är väldigt övertygande (även om jag långt ifrån förstår allt). Det kombinerat med Raoul Pals "Recession Watch" på Real Vision (och diverse Twittertrådar) skulle jag säga är de bästa informationskällorna en lekman kan få om det globala läget just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Urtimating
Den svenska staten har goda möjligheter att öka på sin skuldsättning. Så jag tror inte att det behöver bli totalt kaos.
Sen är bankerna betydligt bättre rustade nu än förra gången det small.
Jag tror nog att kurserna kan få sig en körare. Men staten kommer att låna ut pengar till de som behöver.
Då är jag mer orolig för hur bostadsmarknaden klarar en lågkonjunktur och stigande arbetslöshet. Risken är ett nytt boprisfall, frågan är hur mycket.
Vi får hoppas att du har rätt! Frågan är vad som händer om (när) några av de stora Europeiska bankerna börjar smälla. Men absolut, bostadsmarknaden är antagligen ännu känsligare än bankerna. Allt är ju sammanflätat, så ett scenario är att bostadsmarknaden är det som ger bankerna stora problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Orolig marknad eller? Ser många objekt som återkommit och är prissänkta dessutom, i områden där det budats upp 40-50% för ett år sedan...
Går i husköpartankar men bör man avvakta ? Ser tydligt hur orderflöde osv avtagit på företaget dessutom, något verkar ha hänt efter sommaren
Om du vill ha råd från en anonym lallare på Flashback så skulle jag rekommendera att du avvaktar året ut om du har möjlighet. Se vart denna globala röra tar vägen. För någonting kommer med stor sannolikhet att ske (upp eller ner).