Citat:
Ursprungligen postat av
Vetgirig1
Intressanta diskussioner i den här tråden. Faktiskt den enda tråd jag läser och följer på Flashback just nu.
Det verkar för mig, precis som Jan Bolmeson skrev på sin blogg redan 2014, samt Cornucopia som har skrikit samma sak rätt länge, är att vi har en bostadsbubbla i Sverige. MEN eftersom alla är så djupt involverade i denna röra så vill ingen spräcka bubblan, varken politiker eller medborgare. Det skulle leda till en riktig snabb kollaps och alla våra nuvarande långsamt brinnande problem som ökade våldsbrott etc. skulle vara en fis i rymden i jämförelse. Alla vi vet om det men ingen vågar eller vill göra något åt det.
Det enda jag tror som kan spräcka bobubblan är utomstående krafter = världsekonomin. Men precis som Rumham99 skriver så är den globala ekonomin så jävla invecklad just nu att det är svårt att hitta några vettiga parametrar att mäta om var och när det går snett och hur Sverige kommer att påverkas. Riksbanken har idag otroligt få verktyg att ensamt kunna åstadkomma något vettigt i händelse av en alvarlig ekonomisk kris, det tror jag vi alla här är överens om.
Spännande tider vi lever i. Eller för att citera en nyligen länkad artikel på ZeroHedge om det som händer i Argentina: "What a complete ClusterF**k".
Ja, denna tråd är lite av en frizon för lita allmänt makrosnack då den ständigt rullar på och av någon anledning aldrig verkar hamna på heta ämnen. Så vi slipper till stor del de värsta lirarna, även om de ibland kommer in och tjafsar sida upp och sida ner om småsaker tills de blir avstängda.
Vänder inte trenden snart är vi, i alla fall i Sverige, på väg mot en situation som är värre än 2008/09. Tycker att det varje dag kommer negativa nyheter. Bara denna veckan, sedan mitt senaste inlägg, har vi sett den amerikanska räntekurvan (2 & 10) invertera för första gången på 12 år, Tyskland rapportera negativ BNP-tillväxt från kvartal till kvartal och Argentinas börs falla 48% på en dag (näst högsta fallet på någon börs sedan 50-talet), situationen i Hong Kong har eskalerat och deras 30-åriga peg mot dollarn ser ut att kunna brytas och även Kinas "mjuka peg" mot dollarn som legat under 7 sedan finanskrisen 2008 har brutits. Detta samtidigt som räntorna fortsätter falla utan tillsynes någon botten vilket sätter ytterligare press på världens banker som många redan ser ut att ha problem.
Sverige följer Tyskland och om ingenting väldigt oväntat händer så är det är bara en tidsfråga innan vår BNP-tillväxt även den är negativ. Även lite "mjuka" siffror som arbetade övertidstimmar kraschar vilket normalt är ledande för arbetslösheten (som ofta är laggande och det som faller sist). Så en ökande arbetslöshet framöver skulle inte överraska.
Allt tyder på globala likviditetsproblem. Det som är problematiskt med det är att en händelse lätt eskalerar. Inga jämförelser mellan Sverige och Argentina, men det i Argentina hade antagligen inte eskalerat så som det gjorde om det inte fanns globala likviditetsproblem. Så skulle vi i Sverige nu få en nedgång på bostadsmarknaden likt hösten 17 skulle det antagligen sluta annorlunda än vad det gjorde då. 2017 var det "global tillväxt" som uppenbarligen kunde absorbera fallet på den svenska bostadsmarknaden. Om det sker igen så finns det ingen som kommer att komma till undsättning, alla har sina egna problem och den som inte klarar sig lär kastas till vargarna.
Lite av en vågad gissning. Men med de nya "bail in" reglerna för banker (där aktieägarna ska ta smällen om jag förstått det rätt) skulle jag inte bli förvånad om någon svensk storbanks aktiekurs gick till 0 inom de kommande åren. Swedbank ser uppenbarligen värst ut.
Disclaimer, jag äger säljoptioner på OMXS30 som till 25-30% består av de fyra storbankerna och kanske ar biased.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Ojojoj, SCB har fuckat up igen. Hushållens sparande är inte så stort som de angett menar Nordea. Och det ska komma en omvärdering av metoderna. Då håller väl inte Finansinspektionens beräkningar heller och hela deras makroanalyser fallererar. Bolånebubblan är då ett större hot än vad man låtit förstå. Förra gången det uppdagades att SCB hade brister i siffrorna var under Anders Borgs tid. Det sägs att han gick i taket. SCBs GD avgick sedan efter någon månad för att förverkliga sig någon annanstans. Ska bli intressant om huvuden rullar denna gång.
https://omniekonomi.se/storbankens-varning-kris-kan-vanta-manga-hushall-framover/a/dOblrw
Ops.. Svenskarnas tillgångar var alltså fastigheter och pension. Det stämmer bättre överens med den verklighet jag sett. Många "äger" hus för många miljoner men har, i bästa fall, ett sparande på 2-300k (om det växer för mycket blir det en ny bil, pool, resa etc). Inte riktigt den nyheten som behövdes nu kanske (verkligheten hade ju dock avslöjat det ändå annars). Finns alltså inte många likvida tillgångar som kan lösa kortsiktiga problem ute i villorna.