2019-08-16, 09:37
Medlem
Jag vet även personer i Stockholm som tror att kuststräckan Kristinehamn ned till Mariestad kan bli väldigt hett i framtiden men riksväg 26 måste byggas ut. Mellan Kristinehamn o Karlstad är det redan exploaterat till viss del och det området är redan känt pga sin bördiga jord osv...
2019-08-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Är bail-in lagarna svenska eller EUs? Har tyvärr svårt att se att några svenska politiker skulle ha tillräckligt med balls för att låta någon svensk bank gå till 0. Har säljoptioner i alla banker så hoppas jag har fel

Läser du också Jeffrey Snider dagligen?

EUs, https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Finansiell-stabilitet/Bankkrishantering-resolution/:
Citat:
Resolutionsregelverket har sin utgångspunkt i EU:s så kallade krishanteringsdirektiv som antogs under 2014. De nya reglerna ersätter i stora delar den bankstödslagstiftning som infördes i Sverige under finanskrisen 2008.

-----

Resolution innebär att staten genom Riksgälden kan ta kontroll över problemdrabbade institut för att rekonstruera eller avveckla dem under ordnade former. Under processen hålls hela eller delar av institutet öppet så att insättare och andra kunder har tillgång till sina konton och övriga tjänster. Förlusterna hanteras genom att institutets aktie- och fordringsägare får sina innehav nedskrivna och/eller konverterade till aktiekapital (s.k. skuldnedskrivning eller bail-in). Garanterade insättningar är undantagna från skuldnedskrivning.

Därigenom skyddas skattebetalarna och det blir i stället institutets ägare och långivare som har lånat ut pengar till institutet som får bära förlusterna, på samma sätt som i en vanlig konkurs. Det innebär att de flesta långivare löper en större risk jämfört med vad som ofta varit fallet historiskt. Garanterade insättningar påverkas däremot inte av skuldnedskrivning eftersom de är undantagna.
Låter ju vettigt på pappret, får se hur väl det fungerar i verkligheten.

Haha ja! Riktigt beroendeframkallande att läsa Sniders kommentarer som ofta är väldigt övertygande (även om jag långt ifrån förstår allt). Det kombinerat med Raoul Pals "Recession Watch" på Real Vision (och diverse Twittertrådar) skulle jag säga är de bästa informationskällorna en lekman kan få om det globala läget just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Den svenska staten har goda möjligheter att öka på sin skuldsättning. Så jag tror inte att det behöver bli totalt kaos.
Sen är bankerna betydligt bättre rustade nu än förra gången det small.
Jag tror nog att kurserna kan få sig en körare. Men staten kommer att låna ut pengar till de som behöver.
Då är jag mer orolig för hur bostadsmarknaden klarar en lågkonjunktur och stigande arbetslöshet. Risken är ett nytt boprisfall, frågan är hur mycket.

Vi får hoppas att du har rätt! Frågan är vad som händer om (när) några av de stora Europeiska bankerna börjar smälla. Men absolut, bostadsmarknaden är antagligen ännu känsligare än bankerna. Allt är ju sammanflätat, så ett scenario är att bostadsmarknaden är det som ger bankerna stora problem.

Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Orolig marknad eller? Ser många objekt som återkommit och är prissänkta dessutom, i områden där det budats upp 40-50% för ett år sedan...

Går i husköpartankar men bör man avvakta ? Ser tydligt hur orderflöde osv avtagit på företaget dessutom, något verkar ha hänt efter sommaren

Om du vill ha råd från en anonym lallare på Flashback så skulle jag rekommendera att du avvaktar året ut om du har möjlighet. Se vart denna globala röra tar vägen. För någonting kommer med stor sannolikhet att ske (upp eller ner).
2019-08-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
EUs, https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Finansiell-stabilitet/Bankkrishantering-resolution/:

Låter ju vettigt på pappret, får se hur väl det fungerar i verkligheten.

Haha ja! Riktigt beroendeframkallande att läsa Sniders kommentarer som ofta är väldigt övertygande (även om jag långt ifrån förstår allt). Det kombinerat med Raoul Pals "Recession Watch" på Real Vision (och diverse Twittertrådar) skulle jag säga är de bästa informationskällorna en lekman kan få om det globala läget just nu.

Vi får hoppas att du har rätt! Frågan är vad som händer om (när) några av de stora Europeiska bankerna börjar smälla. Men absolut, bostadsmarknaden är antagligen ännu känsligare än bankerna. Allt är ju sammanflätat, så ett scenario är att bostadsmarknaden är det som ger bankerna stora problem.

Om du vill ha råd från en anonym lallare på Flashback så skulle jag rekommendera att du avvaktar året ut om du har möjlighet. Se vart denna globala röra tar vägen. För någonting kommer med stor sannolikhet att ske (upp eller ner).
Risken är som jag ser det att varslen börjar komma och att köparna blir försiktigare och börjar avvakta. Då börjar det byggas upp en stock med allt fler osålda objekt som gör att priserna antagligen kommer att börja sänkas. Det kan ge en självförstärkande effekt.
Sen om den blir långvarig eller om det snabbt blåser över beror på omvärlden.
Eller så kommer USA och Kina överens och vi får en glädjerusning på börserna och handeln tar fart. Bopriserna dras med upp.
2019-08-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Åk till Vänerlandskapen, Vättern, sörmland, området mellan Stockholm och Oslo så får du se en annan aktivitet....

Är det riktiga lantbruk eller småbruk(typ några hektar upp till 40-50 ha)?
2019-08-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0

Bostadslånet klarar man med nöd och näppe kanske av. Men kronan slaktas, samhällsekonomin stagnerar och den sociala oron ökar. Är dessa saker inte intressanta för den enskilde individen?

Jag tror knappast att den enskilde kopplar detta till sitt eget köp av bostad. Tror du det?
2019-08-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99

Intressant är att svenska banker börjar tanka en del mot index värst är förstås Swedbank som backat ~40% senaste året.

Handelsbanken -30% sedan toppen 2016

Bäst har SEB klarat sig bland storbankerna men också där sämre än index senaste tiden...
2019-08-16, 19:01
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag tror knappast att den enskilde kopplar detta till sitt eget köp av bostad. Tror du det?
Är det intressant för analysen vad den enskilde tycker och tänker kring sin egna situation? Vi är i nationalekonomi, perspektivet borde vara övergripande.

Och absolut kommer enskilda individer att drabbas om samhällsekonomin stagnerar. De nominella priserna och lånen blir svåra att tillmötesgå med sin nominella lön om kredittillväxten stagnerar. Det blir svårt med den ekonomiska aktiviteten och därför sysselsättningen då.
2019-08-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Är det intressant för analysen vad den enskilde tycker och tänker kring sin egna situation? Vi är i nationalekonomi, perspektivet borde vara övergripande.

Och absolut kommer enskilda individer att drabbas om samhällsekonomin stagnerar. De nominella priserna och lånen blir svåra att tillmötesgå med sin nominella lön om kredittillväxten stagnerar. Det blir svårt med den ekonomiska aktiviteten och därför sysselsättningen då.

Jag förstår fortfarande inte hur en fallande sek jfr med dollar innebär ett prisfall för bostäder? Kan nån förklara??

Bara för att man använder sig av ordet nominell så blir inte innehållet per automatik av nationalekonomisk karaktär.
2019-08-16, 21:50
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag förstår fortfarande inte hur en fallande sek jfr med dollar innebär ett prisfall för bostäder? Kan nån förklara??
Vem har nämnt dollar? Vi diskuterar real prisutveckling. Och det innebär vi koller priser justerat för inflation. Och då ser vi att historiskt så befinner vi oss högt över den reala prisnivån som varit relativt jämn över tid.

Jag bemötte Merrelitos påstående att nominella priser är det som är intressant för den enskilde individen. Där jag hävdar att ekonomin och samhället i sin helhet är intressant för individen eftersom individens situation påverkas av samhällssituationen. Det är inte vad bostaden värderas till i heltal som är intressant för individens livsval och välfärd. Isådanafall skulle man ju kunna ha hyperinflation med vatten och bröd till middag så är allt frid och fröjd.
2019-08-16, 22:43
Medlem
ca 30.000 objekt på hemnet, måste vara något rekord

nu kan det prutas rejält, ber folk att testa buda 4.5 på en ute för 6 milj kr, återkom med hur det gick, tack ;-)
2019-08-17, 10:13
Medlem
mjohan84s avatar
Är anmäld på visning och blev uppringd av svensk fastighetsförmedling igår , de var jättetrevliga och frågade om jag undrade något innan visning och om jag hade något annat objekt att värdera

Mäklarna verkar desperata nu, har aldrig blivit uppringd innan visning tidigare och har gått på många visningar
2019-08-17, 13:11
Medlem
Intressant podd om fastighetsvärdering. Mest om kommersiella men lite om hyresfastigheter också och resonemang kring inflation, finansiering m m. Intervjuaren är en nationalekonom (tar mig för pannan). Fastighetsvärderaren är Ulrika Lindmark från NewSec.

https://fastighetsnytt.se/?powerpress_pinw=101216-podcast

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in