Citat:
Ursprungligen postat av
ValentinaL
Jag tänker att det oavsett orsak till haveriet, alltid tar tid innan ett försäkringsbolag vill betala ut en så stor summa pengar. Att hitta en olycka där allt beror på en ren slump och varesej den mänskliga faktorn eller tekniskt fel som kan hänvisas till mänskliga faktorn eller servicemiss (=detsamma igen) eller konstruktionsfel (osannolikt) är nog svårt. Jag vet inte hur försäkringsbolag resonerar men där måste ju finnas mänskliga marginaler även där, annars vore det meningslöst att ha en försäkring överhuvudtaget.
Jag hoppas innerligt att klubben kan få tag på en ny hoppkärra och återuppta verksamheten igen.
Vet inte riktgt vad du vill säga. Kanske vill du bara ta fram skygglapparna.
Försäkringsbolag är otroligt professionella och kontrollerade av regelverk, myndigheter och marknad.
Är fallet solklart betalar de ut. Att inte betala ut i det fallet kan bli kännbart.
Finns tveksamheter så utreder man noga.
Enligt artikeln vill försäkringsbolaget ha orsaken utredd och avvaktar HK. Vilket förväntas ta ett år minst. Otroligt tungt ställningstagande, som enligt mina erfarenheter bygger på att de har ytterligare info.
Det finns ju t o m säkerställd info här i tråden som ger försäkringsbolaget goda möjligheter att avvakta med utbetalningen. Dock inte lika säkert att det blir slutresultatet, dvs på sikt kan utbetalning ske.
Min kvalificerade gissning är att klubben kommer att få en reducerad ersättning om 2-3 år. Med tanke på klubbens ekonomi så kommer utbetalning ej att ske innan målet är slutligt prövat.
Din kommentar att försäkringar skulle vara meningslösa är hårresande. Försäkringar är otroligt viktiga i många sammanhang. Likaså är det otroligt viktigt att följa villkoren i försäkringen. Försäkringsbolagen kan inte ”ha mjuka villkor” som du hoppas. Då skulle hela deras verksamhet vara omöjlig.
Enligt artikeln har klubben också haft problem med ekonomin tidigare, vilket låter tråkigt.
Det försvårar tvärr möjligheterna till omstart.