Citat:
Ursprungligen postat av
Softis...
Jo, det samlas ofta falska "sanningssägare" kring katastrofer. Jag är uppväxt i en flygarfamilj (även om jag inte har ngt giltigt cert nu), och det är ett antal av min familjs vänner som har gått bort under åren (flygrelaterat), och jag vill nog påstå att det ofta handlar om personer som är smartare än medelmedborgaren eller vad en nu ska kalla det.
Må de vila i frid. =) De dog görandes det de älskar i vart fall.
Jag håller med, det börjar bli dags att lämna frimärksgranskningen, och försöka se hela landskapet.
Personligen skulle jag tycka det var intressant att få veta mer om pilotutbildning, de olika stegen en pilot går igenom. Det är antagligen inte helt lika överallt ( det är det aldrig), men huvuddragen.
Jag har snappat så mycket att inom privatflyget kan man erhålla två nivåer av certifikat ( minst?), med visuell sikt och att flyga efter instrument. Det ganska stora steget, från att flyga och se, till att avläsa samma "seende" via instrument, kan jag förstå är ett ganska stort steg. Det tvingar vår hjärna att göra sig en bild av planets status, utan ögats hjälp, vilket är en helt annan förmåga som prövas.Det ökar också drastiskt på simultanförmågan, att snabbt registrera flera olika instrument, och samtidigt hålla huvudfokus, skulle tro att det krävs en mängd träning. Den träningen finns säkert i simulatorer, på liknande sätt som F1-förare kan sitta hemma och träna teoretiskt på bilbanor....
Men, om vi backar tillbaka till upplyftning av hoppare, borde inte flygning via instrument ( bara) var med i matchen, för om jag fattat det rätt, ska inte hoppare lämna planet, utan sikt av marken! Har jag fel?
Edit; det behöver kanske inte betyda att det ska vara helt molnfritt, en hoppare kanske kan klyva några moln på ner färden, men att det i huvudsak ska vara sikt mot marken.