2019-07-24, 13:09
Medlem
Den slutgiltiga listan på de omkomna?

Alex*nder K*rlsson * a a
Sti*a Hägg*öf ** n l
F*nny Joki*ho ** a a
Car* Ed*ing ** ll
Be*jamin Wilki*son ** n n
Ra*mus Ny*erg ** s b
Em*l Söder*olm ** i h
Fre*rik San*gren ** d d
Chri*ter Helge*son ** s s
Citera
2019-07-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan

Alex*nder K*rlsson * a a
Sti*a Hägg*öf ** n l
F*nny Joki*ho ** a a
Car* Ed*ing ** ll
Ra*mus Ny*erg ** s b
Em*l Söder*olm ** i h
Fre*rik San*gren ** d d

Vad var det för fel på tidigare lista - som även angav ålder?
Citera
2019-07-24, 15:23
Medlem
Kaellkritiks avatar
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan

Alex*nder K*rlsson * a a
Sti*a Hägg*öf ** n l
F*nny Joki*ho ** a a
Car* Ed*ing ** ll
Ra*mus Ny*erg ** s b
Em*l Söder*olm ** i h
Fre*rik San*gren ** d d

Ja, den verkar stämma. Fruktansvärt tråkigt. Obegripligt då man ser deras sidor på Facebook och/eller instagram
Senast redigerad av Kaellkritik 2019-07-24 kl. 15:24. Anledning: Felstavning
Citera
2019-07-24, 15:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Den genomsnittslige hopparen väger nog inte mer än 70kg(naken). Inte när jag flög i alla fall. I denna lift var det med två kvinnor/tjejer som ofta drar ned medelvikten.
Min beräkning är inte den faktiska för denna flygning utan ett exempel på att de inte behöver ha vart överlastade.
Merwinna gjorde ett inlägg som antydde det, jag svarade på det inlägget.

Det var bara ett exempel och det fanns runt 50kg kvar till maxvikt om jag minns rätt. Men vi gör en ny, mer exakt beräkning:
Grundtomvikt: 1000 kg utan stolar.
Bränsle 57kg.
2 kvinnor, 70kg med fallskärm= 140kg.
7 män, 88kg med fallskärm= 616kg
Totalt 1813 kg.

Och maxvikten vid start, enligt Wikipediaartikeln, är exakt ett kg mer: 1814 kg... Inte mycket till marginaler. Nåja, vi kommer ju att få de exakta viktförhållandena av HVK så småningom. Det stod ju också på deras sida, att det var en av de punkter som de skulle undersöka.
Citera
2019-07-24, 15:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, du är lite ute och cyklar.
När man använder dig av standardmassor är de ganska höga, för att inte riskera att man överlastar. Ju mindre maskin(färre sittplatser) desto högre massa/vikt per person. Titta här:
https://i.postimg.cc/PxtbkY78/E75-B7-E0-C-5745-4-D0-F-9-C54-37150-C0-F60-A7.jpg
För denna kärra, 96kg förmän och 78kg för kvinnor.
Dessa värden uppdaterades efter en olycka i Oskarshamn och myndigheterna är medvetna om att man kanske månste uppdatera det i framtiden, innan en olycka sker pga fel personmedelvikt.

För fallskärmshoppning har man generellt inte ”råd” att köra personmedelvikt så man använder de faktiska vikterna:
För det första är hopparna medvetna om att vikt och balans är viktigt, framförallt de som utses som hoppledare och sätter ihop lifter( antal hoppare och uthoppshöjder).
För det andra speglade inte hoppmänniskorna där jag flög ett genomsnitt av Sveriges befolkning i vikthänseende. Gissar att det är likadant i de flesta klubbar.
Det fanns våg, och hopparna kunde nog sin vikt utantill.

Här är ett exempel från en maskin på bränsle vs hoppare och vikt. Dessa var monterade lättläst för piloten.
https://i.postimg.cc/RZpNX8r8/1-DED5-FDB-D767-468-D-9-CBE-E1-E6413-E5-CC8.jpg
I samspel med hoppledaren var det inte svårt att lasta maskinen så att man maximerade liften utan att gå över max tillåten startvikt.

Även om maskinen skulle vart överlastad så har det troligen inte haft någon direkt inverkan på förloppet i detta fall. Jag säger inte att överlast är okey, jag säger att jag inte tror att det hade haft direkt påverkan om det hade vart så.
Stallfarten ökar med högre vikt, men i proportion till totalvikten blir det en marginell skillnad. Lyftkraften ökar i kvadrat på farten.

Jag tror det är svårt att komma mycket längre i ämnet innan vi får slutrapporten.
Det vara bra att ha en ödmjuk framtoning på funderingar när man tänker fritt utan att alls ha data.

Du menar alltså att dessa standardmassor används i hela världen..?

Intressant, tack!

Ja, ingen hade väl kunnat förutse John-Olles vikt i Oskarshamn... den bräckte nog all världens tabeller...

Citat:
När det gäller tyngdpunktsläge brukar man ha fasta grundprinciper som underlättar verksamheten. Beräkningar som är gjorda, dubbelkontrollerade och sedan översatta till hur hoppare placeras ombord under flygning och hoppning. Piloten, alla erfarna hoppare och framförallt hoppmästaren kan detta.
När detta följs kommer inte tyngdpunkten hamna bakom tillåten gräns.

Exempel:
https://postimg.cc/gallery/2i41nq8zk/

Ja, det verkar ju som att det där är ordentligt uttänkt i hopp-sammanhang. (Sedan ska det ju som sagt följas också.)
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-24 kl. 15:39.
Citera
2019-07-24, 15:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Nej, det går inte att tjata sig med på en tur om planet är fullt. Ännu en av dina fantasier som du bara kan släppa rakt av.

För övrigt är det inte piloten som man ska tjata på om det skulle vara så, så du kan släppa fantasin av den anledningen också.

Fast han har väl som befälhavare på planet, det yttersta ansvaret för hur många han accepterar ombord, eller? Liksom för allting annat. Så är det i alla andra sammanhang i alla fall. Även till sjöss: en sjökapten kan inte skylla på att det var redarens order att lasta fartyget för tungt. Som befälhavare är fartygssäkerheten hans ansvar.
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-24 kl. 15:47.
Citera
2019-07-24, 15:46
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hur skulle det vara "något mekaniskt" bakom detta? Att vingen "klonk" bröts av, i full fart mot Terra firma? Och då tog med sig delar av stjärtpartiet, vilket jag tidigt föreslog här i tråden.
Näe, jag tror att det är "något systematiskt fel" bakom denna flygtragedi; nämligen att mängder av hopparpiloter "har satt standard" under många många år. Genom att flyga genom molnen på väg upp, sen flyga för nära molnen i den fas då hopparna ska kliva av.
Till sist var inte "flygturen" med hoppargänget längre; ett plan vek sig hastigt under rel. högt motorpådrag och gick kanske in i spinn - ner i molntäcket. Vad tror hoppar-drivers idag då??
Stjärtpartiet rök nog innan vingen bestämde sig för att bege sig ut på en egen liten tur. Tror jag. Jag tycker att det är mycket som är konstigt med detta haveri.
Citera
2019-07-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast han har väl som befälhavare på planet, det yttersta ansvaret för hur många han accepterar ombord, eller? Liksom för allting annat. Så är det i alla andra sammanhang i alla fall. Även till sjöss: en sjökapten kan inte skylla på att det var redarens order att lasta fartyget för tungt. Som befälhavare är fartygssäkerheten hans ansvar.

Piloten som befälhavare kan givetvis säga nej. Men finns hoppledare också som planerar och godkänner.

Här är instruktioner för en hoppledare för en annan klubb:
http://www.hoppafallskarm.se/rutiner/hoppledare-vdz/

Samt att du har en ansvarig i planet:
http://www.hoppafallskarm.se/rutiner/liftchef/
Citera
2019-07-24, 16:43
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Bisarr diskussion. Även om inlägget du citerade var intressant.

Kan av egen erfarenheten säga att kraven snäppats upp rejält sen German Wings. Min sista class 1 (pro) undersökning för tio år sedan var enklare än dagens class 2 (privat) beträffande bagage och psykisk hälsa.
Detta inlägg förstår jag ej. Vad är det du vill du få fram?
Citera
2019-07-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Detta inlägg förstår jag ej. Vad är det du vill du få fram?

Blev fel att du blev citerad. Jag vill få fram att kraven är tuffare än i någon annan bransch/hobby och diskutioner kring pilotens IQ och övriga mentala attribut är snudd på kränkande. Men hyenor vill ju hitta nåt smaskigt förstås.
Citera
2019-07-24, 16:56
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Blev fel att du blev citerad. Jag vill få fram att kraven är tuffare än i någon annan bransch/hobby och diskutioner kring pilotens IQ och övriga mentala attribut är snudd på kränkande. Men hyenor vill ju hitta nåt smaskigt förstås.
Jo, det samlas ofta falska "sanningssägare" kring katastrofer. Jag är uppväxt i en flygarfamilj (även om jag inte har ngt giltigt cert nu), och det är ett antal av min familjs vänner som har gått bort under åren (flygrelaterat), och jag vill nog påstå att det ofta handlar om personer som är smartare än medelmedborgaren eller vad en nu ska kalla det.

Må de vila i frid. =) De dog görandes det de älskar i vart fall.
Senast redigerad av Softis... 2019-07-24 kl. 16:59.
Citera
2019-07-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jo, det samlas ofta falska "sanningssägare" kring katastrofer. Jag är uppväxt i en flygarfamilj (även om jag inte har ngt giltigt cert nu), och det är ett antal av min familjs vänner som har gått bort under åren (flygrelaterat), och jag vill nog påstå att det ofta handlar om personer som är smartare än medelmedborgaren eller vad en nu ska kalla det.

Må de vila i frid. =) De dog görandes det de älskar i vart fall.

Jag håller med, det börjar bli dags att lämna frimärksgranskningen, och försöka se hela landskapet.

Personligen skulle jag tycka det var intressant att få veta mer om pilotutbildning, de olika stegen en pilot går igenom. Det är antagligen inte helt lika överallt ( det är det aldrig), men huvuddragen.

Jag har snappat så mycket att inom privatflyget kan man erhålla två nivåer av certifikat ( minst?), med visuell sikt och att flyga efter instrument. Det ganska stora steget, från att flyga och se, till att avläsa samma "seende" via instrument, kan jag förstå är ett ganska stort steg. Det tvingar vår hjärna att göra sig en bild av planets status, utan ögats hjälp, vilket är en helt annan förmåga som prövas.Det ökar också drastiskt på simultanförmågan, att snabbt registrera flera olika instrument, och samtidigt hålla huvudfokus, skulle tro att det krävs en mängd träning. Den träningen finns säkert i simulatorer, på liknande sätt som F1-förare kan sitta hemma och träna teoretiskt på bilbanor....

Men, om vi backar tillbaka till upplyftning av hoppare, borde inte flygning via instrument ( bara) var med i matchen, för om jag fattat det rätt, ska inte hoppare lämna planet, utan sikt av marken! Har jag fel?

Edit; det behöver kanske inte betyda att det ska vara helt molnfritt, en hoppare kanske kan klyva några moln på ner färden, men att det i huvudsak ska vara sikt mot marken.
Senast redigerad av Whyback 2019-07-24 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in