2019-08-10, 17:08
Medlem
Jag registrerar en användare på Flashback enbart för att kunna tacka dig OmedelSvensson (och ytterligare några enstaka) för de helt outstanding kommentarer du har tillfört i den här frågan. Du är beundransvärd i att lyckas behålla en lugn och saklig ton även mot alla knäppgökar med deras delvis fullständigt huvudlösa teorier och funderingar. Som gammal flygare tar man sig ibland för pannan.
Jag är helt övertygad om att när rapporten från Haverikommissionen väl kommer så kommer beskrivningen av olycksförloppet att ligga mycket nära ditt scenario. Tack än en gång.
En liten obetydlig randanmärkning i samband med alla inlägg: Man talar om ”klubbens piloter”, piloter som ”medlemmar i fallskärmsklubben” etc etc. MEN: Piloter som inte råkar vara fallskärmshoppare är såvitt jag vet normalt inte medlemmar i en fallskärmsklubb även om dom flyger hoppare. (Däremot kan dom givetvis vara medlemmar i flygklubbar).
Citera
2019-08-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
De flesta som börjar hoppa fallskärm tror och väntar sig att det är superfarligt och extremt och trycket på både kurser och tandem brukar få en boost när det rapporteras om olyckor. Du kanske har andra insikter?

Det är samma sak här, man gör låghopp som någon sorts förberedelse på att behöva nödhoppa.

Vad baserar du detta kategoriska påstående på? Om piloten vrålar "UT FÖR HELVETE!!!" är det inte så mycket att fundera på, men självklart hoppar man en i taget lugnt och sansat om det går. Får man motorbortfall på hög höjd och planet glider fint finns ingen anledning att börja panika och flytta tyngdpunkten okontrollerat. I vissa situationer kanske det inte ens alls är lämpligt att hoppa utan det är snarare säkrare att landa med planet eller i alla fall stanna kvar till en säkrare uthoppspunkt. I vissa andra situationer kanske piloten vill att några av hopparna lämnar planet men att några stannar kvar på grund av att det är säkrare att landa med en viss vikt än en annan.

Det där med att man "inte evakuerar under 1000 fot" är också något som kanske stämmer på pappret men inte i verkligheten. Jag och många andra hade nog föredragit att chansa på att reserven öppnar sig på hundra meter än att landa med planet i skog.

Suck, det är väldigt vad vissa är anala och ska tuppfäktas här.

Sporten har inget att tjäna på olycksstatistik och att marknadsföra sig som farlig. I värsta fall börjar myndigheter lägga sig i och sätta ännu mer regler. Det finns säkert muppar som söker sig till hoppning för att det är livsfarligt, men nej, det inte min uppfattning att de som hoppar är den typen generellt, utan ganska stabila personer. De värsta eleverna är de som inte tar säkerheten på allvar och inte förstår att det faktiskt kan skita sig. Där finns tyvärr många som har en alldeles för loj inställning när de börjar hoppa och inte tar utbildningen på allvar.

Självklart är det inte panikevakuering man siktar på. Jag utgår från situationen i Umeå där planet har störtat, brutit en vinge och man har kunnat räkna sekunderna innan det är i backen. Flyger planet utan problem så evakuerar man så klart utifrån den situationen och antagligen ungefär som vid ett vanligt hopp. Men det förstår nog alla. Om piloten ropar "UT FÖR HELVETE", så går det nog lite snabbare, jag hade inte väntat på någon, och eventuellt knuffat ut någon som är i vägen om piloten skrikit så.

Skolbokssvaret på när man ska evakuera och när man ska sitta kvar är 1000fot. Det är inte raketforskning att en skarp situation eller erfarenhet kan göra att man tar andra beslut. AAD löser ut på 750fot ibland, så visst kan man få ut en skärm på lägre höjd. Jag skrev 1000fot eftersom det är så regelverket ser ut, och för att folk i tråden som inte har någon aning om vilka bestämmelser som finns skulle veta ungefär hur man tänker.
Citera
2019-08-10, 18:46
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jo, det spelar roll politiskt och för fallskärmssporten. Jag är med på att det är tekniskt korrekt att utreda det som en flygolycka, och oavsett vem som utreder så kommer man ta in den kompetens som krävs för att så bra som möjligt kunna bestämma orsaken och händelseförloppet.

Fallskärmsförbundet och sporten vill så klart ha tillväxt, och när man uttrycker sig i termer om att det är en flygolycka och tydligt separerar så att det låter som att det inte har med fallskärmssporten att göra, så uppfattar jag att man antingen inte vill att allmänheten ska uppfatta fallskärmshoppning som farligare än de gjorde innan, eller att de faktiskt vet något som slår fast att det faktiskt inte är fallskärmsrelaterat. När förbundet fick frågor om vad som kunde ha orsakat olyckan så svarar de på samma sätt, att det är en flygolycka och inte fallskärmsolycka, och går ö.h.t inte in på de uppenbara farorna med vådautlösning osv som man direkt tänker på efter en sån olycka.

Ingen annan gång (vad jag vet) så flygs det med 8 personer sittande löst på golvet under flygningen. Så att bortse från att det hade med fallskärmshoppare att göra kan man ej, kanske var de en av de bridragande länkarna i denna olycka
Citera
2019-08-10, 19:17
Medlem
Jag förstår inte hur kan ett flygplan som väger mycket vara känslig för hur några personer rör sig?
Citera
2019-08-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jag förstår inte hur kan ett flygplan som väger mycket vara känslig för hur några personer rör sig?

Till att börja med väger inte planet så mycket - lasten är runt halva totalvikten. Sedan är det vingarna som ger lyftkraft - vingarna är inte så väldigt breda och det spelar roll var vikten är i förhållande till var lyftkraften från vingarna kommer.
Citera
2019-08-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Till att börja med väger inte planet så mycket - lasten är runt halva totalvikten. Sedan är det vingarna som ger lyftkraft - vingarna är inte så väldigt breda och det spelar roll var vikten är i förhållande till var lyftkraften från vingarna kommer.
Planet såg litet ut, stämmer det att det är mindre eller känsligare än genomsnittet för en fallskärmsklubb med 9 personer ombord?
Citera
2019-08-10, 21:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Det är inte ett speciellt tungt flygplan. Tomvikten är på runt 1000kg, och max startvikt 1814kg. En modern normal Volvos tomvikt är betydligt högre.

Citat:
Planet såg litet ut, stämmer det att det är mindre eller känsligare än genomsnittet för en fallskärmsklubb med 9 personer ombord?

Flygplanet är större än de flesta mindre maskiner man hoppar ifrån men mindre än de största som brukar användas. Ungefär genomsnittligt i storlek och inte känsligare än genomsnittet på tyngdpunkten.

Alla flygmaskiner, med ett fåtal specialfall som undantag är relativt känsliga för tyngdpunktsläget. Med det sagt, håller man sig innanför är det inga problem eftersom de är konstruerade och testade för att det skall fungera bra inom dessa gränser. Går man utanför begränsningarna är det inte bra.
Man kan inte lasta några flygmaskiner(utom de fåtal undantagen) helt ansvarslöst för då kan man hamna utanför begränsningarna.

Begränsningarna rent generellt är att det ska gå att hålla upp nosen tillräckligt i landningsfasen med tillräcklig "reserv" i styrspaken vid max framtungt, samt att flygplanet skall vara tillräckligt stabilt med max baktungt.
I hoppsekvensen (normalt) med högre fart och ej full klaff är man inte lika känslig som i ytterlägena maskinen certifieras.
Vi har tidigare dragit i detta i tråden och förklarat varför det inte behöver vara några större risker med tyngdpunktsfrågor och fallskärmsflygning: Kort sagt, de som håller på är utbildade och vet hur de skall bete sig.
Citera
2019-08-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är inte ett speciellt tungt flygplan. Tomvikten är på runt 1000kg, och max startvikt 1814kg. En modern normal Volvos tomvikt är betydligt högre.

Flygplanet är större än de flesta mindre maskiner man hoppar ifrån men mindre än de största som brukar användas. Ungefär genomsnittligt i storlek och inte känsligare än genomsnittet på tyngdpunkten.

Alla flygmaskiner, med ett fåtal specialfall som undantag är relativt känsliga för tyngdpunktsläget. Med det sagt, håller man sig innanför är det inga problem eftersom de är konstruerade och testade för att det skall fungera bra inom dessa gränser. Går man utanför begränsningarna är det inte bra.
Man kan inte lasta några flygmaskiner(utom de fåtal undantagen) helt ansvarslöst för då kan man hamna utanför begränsningarna.

Begränsningarna rent generellt är att det ska gå att hålla upp nosen tillräckligt i landningsfasen med tillräcklig "reserv" i styrspaken vid max framtungt, samt att flygplanet skall vara tillräckligt stabilt med max baktungt.
I hoppsekvensen (normalt) med högre fart och ej full klaff är man inte lika känslig som i ytterlägena maskinen certifieras.
Vi har tidigare dragit i detta i tråden och förklarat varför det inte behöver vara några större risker med tyngdpunktsfrågor och fallskärmsflygning: Kort sagt, de som håller på är utbildade och vet hur de skall bete sig.
Tack! Kan man säga vad vi vet hittills att det antingen är piloten eller hopparna som är orsaken (ursäkta om jag uttryckte mig grovt tycker väldigt synd om de anhöriga)
Citera
2019-08-11, 09:27
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallsk%C3%A4rmsklubben_Cirrus_G%C3%B6teborg

Detta planet ser starkare ut eller vad man ska säga än det som störtade.
Citera
2019-08-11, 09:40
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Tack! Kan man säga vad vi vet hittills att det antingen är piloten eller hopparna som är orsaken (ursäkta om jag uttryckte mig grovt tycker väldigt synd om de anhöriga)

Det är inte troligt att skjutdörren man hoppar igenom var öppen. Hade den vart öppen borde som minst några hoppare överlevt, troligen alla.
Vi tror alltså inte att någon fallskärm utlösts och orsakat olyckan.
Hoppare brukar vara välutbildade på hur de får röra sig ombord, och hoppmästarna är proffs på det. Att man skulle rört sig att tyngdpunkten var så gravt utanför tillåtet värde är inte heller troligt.

Radardata från webtrak ( https://webtrak.emsbk.com/ ) tyder på att maskinen flög mycket sakta - långsammare än vad som bör vara normalt vid hoppning. Farten framräknad med det vi vet om vindarna och temperatur vid tillfället.
Flygmaskinen rör sig med mkt låg fart och ngt varierande höjd för att plötsligt vika av kraftigt vänster och mycket nedåt.
Det ser ut som om maskinen stallats och vikit sig över vänster vinge. Efter vikningen har maskinen ändrat kurs cirka 150 grader åt vänster och nosen pekar väldigt mycket nedåt, cirka 60 grader nos ned. Farten ökar fort och vi har vittnesuppgifter i denna tråd som talar om en varvande, skrikande motor. Vi tror att flygplanet hamnade i moln senast strax efter stallen. Det kan ha hamnat i moln tidigare också, men vi har inga data för att veta det. Vi tror att piloten blev spatialt desorienterad efter att planet hamnade i moln vilket gjorde att han inte visste åt vilket håll ”uppåt” var, och därför inte kunde räta ut flygplanet.
Flygplanet är fortfarande helt och dyker med gaspådrag varvid farten blir väldigt hög. På cirka 2300m bryts flygplanet sönder pga överbelastning, eller en kombination av överfart och överbelastning. För att bryta sönder flygplanet skall det krävas 50% mer än 3.8G, vilket blir 5.7G och är väldigt mycket. Höjden där flygplanet bryts sönder stämmer överens med den höjd där vi förväntar oss att planet skulle komma ut ur moln m.ht det väder som rådde( återigen m.ht de data vi har tillgång till). Vi tror att piloten plötsligt såg marken och försökte rädda situationen.
Efter att flygplanet bröts itu slutade det ”flyga” och föll vertikalt roterande till marken.
Vissa skjutdörrar kan vara svåra att operera om farten är för hög pga att fartvinden skapar ett vacuum mellan skrovet och dörren. Det är rimligt att anta att den höga farten gjorde att hopparna i te klarade att öppna dörren.
Citera
2019-08-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är inte troligt att skjutdörren man hoppar igenom var öppen. Hade den vart öppen borde som minst några hoppare överlevt, troligen alla.
Vi tror alltså inte att någon fallskärm utlösts och orsakat olyckan.
Hoppare brukar vara välutbildade på hur de får röra sig ombord, och hoppmästarna är proffs på det. Att man skulle rört sig att tyngdpunkten var så gravt utanför tillåtet värde är inte heller troligt.

Radardata från webtrak ( https://webtrak.emsbk.com/ ) tyder på att maskinen flög mycket sakta - långsammare än vad som bör vara normalt vid hoppning. Farten framräknad med det vi vet om vindarna och temperatur vid tillfället.
Flygmaskinen rör sig med mkt låg fart och ngt varierande höjd för att plötsligt vika av kraftigt vänster och mycket nedåt.
Det ser ut som om maskinen stallats och vikit sig över vänster vinge. Efter vikningen har maskinen ändrat kurs cirka 150 grader åt vänster och nosen pekar väldigt mycket nedåt, cirka 60 grader nos ned. Farten ökar fort och vi har vittnesuppgifter i denna tråd som talar om en varvande, skrikande motor. Vi tror att flygplanet hamnade i moln senast strax efter stallen. Det kan ha hamnat i moln tidigare också, men vi har inga data för att veta det. Vi tror att piloten blev spatialt desorienterad efter att planet hamnade i moln vilket gjorde att han inte visste åt vilket håll ”uppåt” var, och därför inte kunde räta ut flygplanet.
Flygplanet är fortfarande helt och dyker med gaspådrag varvid farten blir väldigt hög. På cirka 2300m bryts flygplanet sönder pga överbelastning, eller en kombination av överfart och överbelastning. För att bryta sönder flygplanet skall det krävas 50% mer än 3.8G, vilket blir 5.7G och är väldigt mycket. Höjden där flygplanet bryts sönder stämmer överens med den höjd där vi förväntar oss att planet skulle komma ut ur moln m.ht det väder som rådde( återigen m.ht de data vi har tillgång till). Vi tror att piloten plötsligt såg marken och försökte rädda situationen.
Efter att flygplanet bröts itu slutade det ”flyga” och föll vertikalt roterande till marken.
Vissa skjutdörrar kan vara svåra att operera om farten är för hög pga att fartvinden skapar ett vacuum mellan skrovet och dörren. Det är rimligt att anta att den höga farten gjorde att hopparna i te klarade att öppna dörren.

Även jag ställer mig till de som respekterar din teori men det låter onekligen som att ditt öga sett hela händelseförloppet...
Citera
2019-08-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Även jag ställer mig till de som respekterar din teori men det låter onekligen som att ditt öga sett hela händelseförloppet...
Ingen, förutom de i flygplanet, har sett händelseförloppet i sin helhet och såvida där inte finns filmer kan man bara gå efter tillgänglig data och skapa en sannolik bild därav på scenariot. Jag har extremt svårt att föreställa mig ett annat scenario än Omedelsvenssons här ovan.

Jag tänker också, att om piloten inte kunde orientera sig i molnen (och inte litade på instrumenten, vilket inte är ovanligt) kan även hopparna ha varit disorienterade och inte försökt ta sig ut till en början. Man kan ha suttit stilla och väntat på att planet skulle ta sig ur molnen, hopparna kan ju inte se instrumenten och bilda sig en egen uppfattning om vad som står på, de kan ha uppfattat det som en snabb men kontrollerad dykning för att komma ur moln. Först när man kom ut ur molnen, och piloten insåg läget och försökte ta upp nosen på planet och det bröts sönder, kan även hopparna ha förstått allvaret men då var det för sent. Att öppna dörren och ta sig ut var förmodligen omöjligt vid det laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in