2019-07-20, 00:36
Medlem
💔💔💔

https://m.facebook.com/story/graphql_permalink/?graphql_id=UzpfSTEwNTkyODU4NjU6MTAyMTY2NTk1MzY4OT UwNDY%3D
Citera
2019-07-20, 00:37
Medlem
Förvånansvärt få (antagligen inte sant med tanke på antalet sidor) verkar diskutera varför dom inte hoppade ut?
Vissa har länkat in klipp på liknande och där hoppar alla ut. Problemet verkade ha börjat på 4000 meter vilket borde ha gett dom tid?

Edit:
Dörren, skulle den i läget när de nått 4000 varit öppen? Om nej, då kan jag förstå att dom inte fick upp den, men om den var öppen kan jag inte förstå.
Senast redigerad av kladda 2019-07-20 kl. 00:46.
Citera
2019-07-20, 00:39
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
att fenan föll av visste jag inte. trådsanning?

Det har framgått av bilder efter haveriet att den inte satt kvar. Ej sett bild på återfunnen fena, men jag har å andra sidan inte direkt letat. Det kan finnas. Här kan man se att bakkroppen saknar stabilisator och fena:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7263552
Citera
2019-07-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst någon / några kan vara oerfarna men i en kärra med åtta hoppare så kan du vara lugn för att kompetensen finns.

Helt klart fanns det kompetenta hoppare med i planet som ledsagar de mindre erfarna. Flera av klubbens medlemmar har gjort HALO hopp varav minst en var med på den ödesdigra flygningen.
Citera
2019-07-20, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kladda
Förvånansvärt få (antagligen inte sant med tanke på antalet sidor) verkar diskutera varför dom inte hoppade ut?
Vissa har länkat in klipp på liknande och där hoppar alla ut. Problemet verkade ha börjat på 4000 meter vilket borde ha gett dom tid?

Förmodligen för att dom inte förstod allvar från början och när det väl begav sig så hade dom ingen chans.
Citera
2019-07-20, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
Speed är alltså hypotenusan?

Av det du skriver innebär det dock troligen att hastigheterna är fasförskjutna i relation till altituden.

Tack för input!
Ja, det är jag halvt medveten om. Blev väl lite sent igår för att tänka riktigt klart.
Var på gång att fixa till det men sen kom annat i mellan.
Har hittat ett annat smärre fel i datat också nu som jag måste fixa till.
Skall försöka ordna till en ny graf.
Citera
2019-07-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flip1
Förmodligen för att dom inte förstod allvar från början och när det väl begav sig så hade dom ingen chans.

Dörren, skulle den i läget när de nått 4000 varit öppen? Om nej, då kan jag förstå att dom inte fick upp den, men om den var öppen kan jag inte förstå.

Såg ett klipp tidigare i tråden där en som filmade satt kvar relativt länge innan han hoppade ut. Dörren var på det planet öppen.
Citera
2019-07-20, 00:48
Medlem
Borde inte ett plan klara att tas upp efter ett fall i max hastighet och max last utan att riskera vingbrott. I så fall borde man sänka maxlasten. Det borde i alla fall inte gå att köra sönder planet på det här sättet.
Men jag förstår att detta plan egentligen inte i första hand är avsett för hoppning utan lättare transporter. Då tar man inga såna här risker.
Citera
2019-07-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladda

Snälla du, läs tråden (du kan nästan välja att bara läsa omedelsvenssons inlägg i fall du är lat) så förklaras det ganska utförligt vad som händer under dessa 4000m

Kort summering: Första 2000m dyker planet med c:a 60 grader lutning nedåt* och därefter faller det rakt ned med hoppdörren uppåt resterande 2000m

*) Som en jämförelse lutar en normal inomhustrappa c:a 30 grader, dubblera den lutningen och klura en stund på hur du tar dig upp från sittandes till krypande - dessutom med minst tre kompisar i knäet. Kan ju börja testa att sätta dig i trappen därhemma med polaren i knäet och se om ni tar er upp och kan springa upp till dass på övervåningen på 30 sekunder.
Citera
2019-07-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Snälla du, läs tråden (du kan nästan välja att bara läsa omedelsvenssons inlägg i fall du är lat) så förklaras det ganska utförligt vad som händer under dessa 4000m

Kort summering: Första 2000m dyker planet med c:a 60 grader lutning nedåt* och därefter faller det rakt ned med hoppdörren uppåt resterande 2000m

*) Som en jämförelse lutar en normal inomhustrappa c:a 30 grader, dubblera den lutningen och klura en stund på hur du tar dig upp från sittandes till krypande - dessutom med minst tre kompisar i knäet. Kan ju börja testa att sätta dig i trappen därhemma med polaren i knäet och se om ni tar er upp och kan springa upp till dass på övervåningen på 30 sekunder.

Tack, nu slapp jag läsa närmare 4000 inlägg.
Att hoppdörren var uppåt blir såklart väldigt avgörande.
Citera
2019-07-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Helt klart fanns det kompetenta hoppare med i planet som ledsagar de mindre erfarna. Flera av klubbens medlemmar har gjort HALO hopp varav minst en var med på den ödesdigra flygningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/High_altitude,_low_opening
Citera
2019-07-20, 00:58
Medlem
jo. men det säger inget om när de gick av. allt som hänt efter spinnen böjade är irrelevant inkl vid krasch

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det har framgått av bilder efter haveriet att den inte satt kvar. Ej sett bild på återfunnen fena, men jag har å andra sidan inte direkt letat. Det kan finnas. Här kan man se att bakkroppen saknar stabilisator och fena:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7263552
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in