Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Men teorin om växthuseffekten är äldre än diskussionerna om klimatproblemen.
De som tog fram teorierna om växthusgaser hade torra byxor. Du kan även studera detta fenomen i laborationer, egentligen inte konstigare än att mikrovågsugnar fungerar.
Tror du på mikrovågsugnar??
Absorption av värmestrålning i gaser studerades först av Tyndall. Han visade inte hur de värmer upp någonting, han visade hur
de blir uppvärmda, och hur de i varierande grad
dämpar strålningsintensiteten från en värmekälla (om jag minns rätt så var det ett upphettat kopparklot). Alltså, han hade värmekällan i ena änden av ett rör, och en sensor i andra änden som mätte strålningen. Oavsett vad det var för sensor så kan man likställa det med en termometer, han mätte helt enkelt hur mycket värme som nådde fram till sensorn från klotet i andra änden av röret. Han fyllde röret med olika gaser och noterade variationerna i hur mycket stålningsvärmen dämpades av olika gaser. Han kallade det för "deflection", inte absorption. Han sa inget om någon växthuseffekt eller att högabsorberande gaser värmer upp nånting, för han var ju inte dum i huvudet. Han värmde ju upp gaserna, gaserna värmde inte upp nånting.
För att växthuseffekten skulle vara bevisad i det experimentet så måste man ju tolka vad som är vad i förhållande till jorden. Gasen är ju givetvis atmosfären, och eftersom atmosfären absorberar värme från jordytan, så måste jordytan vara synonym med värmekällan, kopparklotet. Växthuseffekten säger att
jordytan blir varmare av att växthusgasers värmeabsorption. Om Tyndalls experiment ska användas som bevis för växthuseffekten så måste alltså koppatklotet bli varmare av en absorberande gas i röret. Vilket absolut inte är fallet, och endast en idiot tror att Tyndall bevisade växthuseffekten.
En slutsats som definitivt går att dra från experimentet är att värmestrålning försvagas, dämpas, kraftigt av co2. På sin väg genom röret så minskar strålningsenergin ordentligt av co2. Nu kan man ju fråga sig hur fan någon kan dra slutsatsen att en kraftig minskning av värmestrålning skulle leda till uppvärmning? Eftersom en minskning av värmestrålning enligt Stefan-Boltzmanns lag är rakt av proportionerlig till en minskning i temperatur. Givetvis är det så att gasen värms upp, men uppenbarligen så avger den mindre strålning än vad värmekällan ger. Detta kallas dissipation, dämpning, och det är en kylprocess där värme fördelar ut sig. Ungefär som när du droppar i en droppe varmt vatten i ett glas med kallt vatten.
Så, Tyndall varken påstod eller bevisade någon växthuseffekt.
Senare dök det upp en idiot vid namn Svante Arrhenius. Han fick idén att eftersom koldioxid absorberar värme så borde mer koldioxid göra klimatet varmare, vilket han tyckte lät utmärkt, vem fan vill frysa liksom? Dock så påstod han inte, såvitt jag minns, att
jordytan blir varmare av koldioxid, bara att luften skulle bli varmare. Och 1890 så hade man inte kunskap om hur hög atmosfären var och vilken medeltemperatur den har, -18°C. Om han hade vetat att temperaturen sjunker med 9.8°C/km och att troposfären är ~10km hög, så hade han aldrig påstått att mer koldioxid skulle värma upp planeten. För redan hundra meter upp så har ju temperaturen sjunkit en grad. Och vid tropopausen är temperaturen ~220K=-50°C. Med en sådan brant gradient så faller hela idén. Bara om atmosfären vore hyfsat jämnvarm i höjdled så skulle mer värmeabsorption i atmosfären kunna höja temperaturen. Det skulle dock inte påverka jordytans temperatur, för det är omöjligt enligt Planck.
Dock så är det så att Wiens lag beskriver hur strålningens våglängd förhåller sig till temperatur hos strålkroppen. För co2 i atmosfären är det ~14.66μm. Enligt wiens lag så ger det en strålningsstyrka som är likställd med en svartkropp med temperaturen 197K=-80°C. Vilket stämmer hyfsat bra med spektrum mätt med satelliter, där co2 ger en distinkt signatur vid ~210K i svartkroppskurvan. Så, enligt wiens lag så är effekten av co2 i atmosfären likställd med effekten av en strålkropp som har temperaturen -70/-80°C. Fast väldigt små och väldigt få, bara 4 tiotusendelar. Så även om en co2 molekyl vid ytan befinner sig i en gasblandning som är varmare, så avger den inte strålning som kan ge mer värme än vad tex en sten vid -80°C kan.
Hur varm blir du av att utsätta dig för en omgivningstemperatur på -80°C?
Arrhenius idéer fick aldrig fäste, jag tror det berodde på att termodynamik var the shit på den tiden. Man tyckte väl inte att teorin var vettig. Men på -70 talet så dök den upp igen i ny form och gav upphov till hot om istid. Sen tog nästa generation idioter över och då blev det uppvärmning istället.
Så hypotesen är inte så väl underbyggd som du tror, även om klimatforskare vill få alla att tro det. Och fortfarande än idag,
ingen har gjort några experiment som visar en växthuseffekt som höjer temperatur, eller att co2 kan värma något.
Motsatsen däremot har bevisats, här är ett lättförståeligt exempel:
https://www.newscats.org/?p=17943
Jag sitter inte här och bara häver ur mig saker. Jag har studerat växthuseffekten i detalj från början till slut. Jag har bemött alla argument som finns, jag har granskat ekvationerna som används för strålningen på väg mot rymden(Beer-Lamberts law), jag har identifierat felet i energibalansen i klimatforskningen, jag har gjort en egen energibalans som fungerar mycket bättre och även kan användas på Venus och Mars med bra resultat, jag har hört alla möjliga olika dumma förklaringar till hur växthuseffekten fungerar(den vanligaste är att atmosfären är som en filt) osv osv. Den oundvikliga slutsatsen är att desto mer man gräver desto mer tydligt blir det att det
inte finns något som helst stöd i fysik över huvud taget för en växthuseffekt eller att co2 kan värma upp någonting