2/2
Citat:
Det verkar som du i huvudsak accepterar vetenskapen och bara skiljer dig i de politiska åtgärder du vill vidta, och det räcker inte IMHO för att kallas förnekare.
Jag försöker åtminstone, och jag skulle även säga att jag i egenskap av vetenskapligt lagd person som är väl medveten om mina egna begränsningar i detta område försöker att förlita mig på experterna mer än att göra egensnickrade tolkningar om ämnen jag vet att jag ej behärskar, men samtidigt vet jag också att incitamentsstrukturerna inom vetenskapen och de ekonomiska strukturerna som driver dem inte alltid föranleder allsidiga resultat.
Även vetenskapsmän vill ibland göra ett namn av sig själv, drar felaktig slutsatser utifrån otillräcklig data, blir insnöade i en viss favorithypotes eller massvis med andra saker vi primater har en förmåga att göra i vår egendomliga gruppsykologi.
Skulle jag bli ombedd att förklara för någon vad klimatförändringarna innebär hade jag endast kunnat framföra ganska elementära samband ungefär, och gravt förenklade förklaringar till dem. Det är verkligen inte ett enkelt område att försöka bilda sig en ordentlig uppfattning om, i synnerhet inte då det är så pass politiserat av varierade särintressen.
Citat:
Så fungerar medierna. De skrivs av folk som sällan har naturvetenskaplig bakgrund för folk som kan ännu mindre. Det är tråkigt, men så är det i en massa komplicerade ämnen. De vill gärna rapportera om "nyheter", något dramatiskt som hänt just nu, inte långsamma förändringar som kanske inte är så dramatiska dag för dag.
Precis. Problemet är att dessa förenklingar av förenklingar ibland är vad som ligger till grund för policy, och åtminstone vanliga människors uppfattningar om policy vilka sedan röstar fram politiker att utföra dem...
Men då media vill höja dramatiken för att skapa intresse har de även en förmåga att välja ut folk som de vet kommer att göra mer dramatiska uttalanden...
SVT i synnerhet kommer ofta med uttalanden om "vetenskapen säger X" som många gånger är helt felaktigt, eller åtminstone ytterst tveksamt. I klimatfrågan är det svårare för mig att veta om det stämmer eller inte, men när jag ständigt noterar dem göra detta i ämnen jag kan ganska mycket om, synnerligen mycket mer än vad journalisterna kan (ekonomi, naturvetenskapliga ämnen och statistiska frågor exempelvis) så får jag mycket svårare att förlita mig på dem och andra medier när dem utan vidare beskrivning hänvisar till vetenskaplig auktoritet.
Citat:
Idag är tyvärr många av dem som hellre lägger sina pengar på att lobba för att man inget behöver göra, i alla fall inte just nu. Nöden är uppfinningarnas moder som de säger. Höjer man priset på fossilbränslen kommer de som idag satsar miljarder på marginella förbättringar av fracking istället satsa på annat, i just deras fall kanske geotermisk energi eftersom de är bra på borrteknik.
Möjligen, men för att ny och dyr teknik skall kunna ta plats och med tiden bli billigare måste det också initialt finnas en marknad för dem, och då måste man även balansera hur mycket man drar undan av allmänhetens köpkraft på vägen.
Citat:
Enligt den etablerade vetenskapen skall CO2 ge uppvärmning som ungefär motsvarar den vi sett. Den som hävdar motsatsen har då att hitta fel i de beräkningar som gjorts.
Jag undrar om du har en bra hänvisning till detta? Jag har den senaste veckan försökt lite smått att hitta någon bra jämförelse av olika prognoser från låt säga 80/90-talet någonting fram till idag, och jämföra prognoserna i relation till utfall utan att hitta någonting som verkar vettigt eller tydligt.
Bilden jag haft är att prognosernas felmarginaler är för stora för att rimligen kunna extrapolera
alltför långt framåt med god tillförlitlighet, men jag skulle kunna ha fel i det då jag som sagt inte hittat något verkligen tydligt som visar det ena eller det andra, och när jag lyssnat på diskussioner och föreläsningar hävdar olika personer diametralt olika påståenden om det hela...
Citat:
Du kan naturligtvis alltid om du själv väljer siffrorna skapa en situation där du får "rätt". Säg istället att CO2 stått för 150% av uppvärmningen, dvs vi skulle haft en avkylning utan dessa utsläpp, att denna naturliga avkylning är på väg att vända så vi framöver får en summa av naturlig och antropogen uppvärmning, att vi genom att offra 1% tillväxt kan minska utsläppen med 50% på några decennier. Hur blir din kalkyl då? I verkligheten får vi försöka ta hänsyn till alla sådana här möjliga scenarier, även de värsta.
Så klart, ja. Men inga av de politiska förslag jag sett kommer ens i NÄRHETEN av en sådan målsättning, och kostnaderna är ofta skyhöga för den lilla målsättning dem har.
När detta sedan sätts i förhållande med alternativkostnaden av att använda resurserna på annat sätt så ser förslagen inte alltid så värst bra ut, och jag tror dessutom att mitt räkneexempel (även om siffrorna så klart är helt fingerade) är klart närmre de aktuella policyförslagen och dess förväntade effekter. Men visst bör även högriskscenarion beaktas.
Citat:
10% fattigare kanske låter mycket, men vi har en tillväxt på ca 2% per år. Det motsvarar alltså att du uppnår det välstånd du skulle haft 2020 först 2025. Katastrof?
Det är ett historiskt genomsnitt, som inte riktigt är aktuellt idag. Sedan finanskrisen snittar vi närmre 1%, under en högkonjunktur som är på väg att skifta. Sveriges tillväxt i BNP/C är bland Europas sämsta, och har varit så under ett par år nu.
Detta i en situation där en skrämmande hög andel av kommuner och landsting uppvisar katastrofsiffror, med skyhöga underskott. Endast 10 av 290 kommuner bidrar numera till det kommunala utjämningssystemet medan resten täcks av den nationella staten, vars budgetsituation åtminstone ser bättre ut.
Det är dessutom inte så enkelt som att säga att ökat välstånd för x antal år försvinner, utan vad som sker i praktiken vid försämrad köpkraft av sådan magnitud som i mitt exempel är en våg som sköljer genom hela ekonomin, företag som lägger ned för att konsumenten inte kan lägga pengar där, fler som då blir arbetslösa och konsumerar mindre, i en negativ spiral som kan vara några år. (Detta hade dock minskat i omfattning om man som du föreslår haft en gradvis höjning.)
Detta i en tid då valutan uppvisar katastrofsiffror, som kommer att höja priset på importerade varor väsentligt de kommande åren.
Lägg därtill att TROTS alla dessa underskott och skakiga lokalbudget-förutsättningar, så är flertalet välfärdsområden ytterst underfinansierade i relation till Sveriges i Europeiska sammanhang abnormala befolkningstillväxt. Med tanke på Sveriges skatteläge och Lafferkurvan är inte skattehöjningar nödvändigtvis ens hjälpsamt mot detta.
Givet att svensk ekonomi kommer att knaka rejält under denna kommande lågkonjunkturen så hade jag varit försiktig med att försätta allt för mycket press på systemet. Högriskscenariot där kan se rätt illa ut det med nämligen...