Citat:
Ursprungligen postat av
Drullknull
Ta en gratislektion:
Koldioxidens värmeabsorption demonstrerad
Ditt resonemang är så verklighetsfrånvänt att det inte någon vidare mening att fortsätta diskussionen.
Om du tänker ett steg till:
Jag har aldrig förnekat att koldioxid absorberar värme. Om du drar slutsatsen att värmeabsorption höjer temperatur så har du dålig slutledningsförmåga. Om du håller en snöboll i handen så absorberar den massor av värme från din hand. Blir du varm av det?
Vet du hur man kyler en motor? Mha vatten som absorberar värmen.
Växthusteorin säger ju att
jordytan blir varmare av att atmosfären, som har en medeltemperatur på -18°C, absorberar ytans utstrålade värme. Om det var sant så skulle en luftkyld motor bli varmare av att luften absorberar värmen från kylflänsarna.
Så vem fan är det som är verklighetsfrånvänd? Jag, som påstår att kall luft kyler varma ytor, eller du, som påstår att -18°C luft värmer jordytan genom att absorbera dess värme?
Du ger dig alltså in i diskussionen utan att ens ha koll på att värmeabsorption i kall luft sänker temperaturen hos en värmekälla?
Det är tur för klimatlobbyn att så många människor saknar kunskap om de mest grundläggande fysiska principer, som att kall gas kyler varma solida kroppar. Men va fan, till och med barn förstår ju att om man går ut naken när lufttemperaturen är låg, så kyls man ner. Varför förstår inte du det? Om du går ut naken på vintern så känner du hur temperatur påverkas av värmeabsorption i kalla växthusgaser. Men varför tänka logiskt när du istället kan gå med i en domedagssekt och argumentera för att fossila bränslen kommer ta död på oss, trots att verkligheten visar att fossila bränslen är den enskilt mest gynnsamma faktorn för vår arts utveckling.
Förresten, det sägs att sterilisering är ett bra motmedel mot klimathotet. Har du övervägt det? Jag tycker du borde prova. Barn är tydligen en stor klimatbelastning. (Skit i det faktum att om vi inte föder barn så finns ingen anledning att "rädda klimatet")