Citat:
Ursprungligen postat av
LifeIsElectric
Att uttala kritik mot klimathotet innebär ofta karriär-självmord. Har du noterat att det ofta är pensionerade fysiker som är de uttalade och drivna skeptikerna? Varför är det så tror du?
Jag har haft kontakt med professorer inom termodynamik som erkänner att problemet med yttemperatur är extremt simpelt, men de vägrar ge ett offentligt uttalande. Det innebär att media och miljöaktivister skulle jaga dem och deras familjer, försöka få dem sparkade genom att utmåla deras arbetsgivare som att de stöttar klimatförnekare. Och ständig smutskastning. Det är vidrigt.
Inse att du står på sidan med de vansinniga extremisterna som anser att ändamålet helgar alla medel, de vill tom juridiskt straffa vetenskaplig skepsis, den viktigaste delen i vetenskap.
Nu senast såg jag stämningar mot oljebolag för att de inte presenterat att de hade vetskap om "klimathotet" tidigt. Grejen är dock att de inte själva gjorde forskning, deras dokument visar att de endast utvärderat andras arbete. Dessutom, de är inte orsaken till utsläpp, det är ni. Ni har vetat länge nu, inte fan har ni agerat!
Väldigt allvarliga beskyllningar!!!!
Stämningar mot oljebolag kan jämföras med stämningar mot tobaksbolag.
Tobaksbolagen har inte tvingat någon att röka sig sjuka eller till döden, men det har visat sig att de kände till att rökning var skadligt. Det finns fällande domar i USA och jag tror det pågår flera rättsliga prövningar.
Så funkar det i USA. Vet man att de produkter man säljer är skadliga så blir det dyrt.
Utan att ha vidare koll på rättssystemet i USA (jämför bara med det jag läst om tobaksbolagen) så kan jag absolut tänka mig att hundratals eller tusentals miljarder dollar står på spel. Det är därför ett rimligt antagande att oljebolagen pumpar in stora pengar för att förvilla. Dagens chefer vill både rädda bolagets ekonomi och sitt eget skinn.