Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Ja, men om syftet skulle vara att utreda t.ex. om korallblekning faktiskt orsakas av solskkyddsmedel helt och hållet, när snorklande turister smörjer in sig och sprider dess kemikalier i vattnet rakt över reven, så skulle du inte få anslag för att göra studien. Det är ju idag allmänt ett psykosargument bland folk att reven håller på att dö av uppvärmning. Men det finns bevisat att solskydd dödar koraller, och att 50 meter från ett blekt område så kan korallerna vara fullt friska. Vilket inte kan vara möjligt om det skulle vara temperatur som orsakar blekningen.

Jag antar att solskyddens dokumenterade påverkan på koraller är en nyhet? Skulle vara intressant att jämföra anslag till den forskningen med alla ylande klimatalarmister som pratar om att det är global uppvärmning som orsakar koralldöd, utan bevis givetvis.

Som du nämner så är solskyddsmedel något man kan sätta fingret på, därav inte intressant för vidare forskning.
Den globala delen är en konstant pågående kassako i och med man anser att den finns, därav krävs det fortsatta utvärderingar som aldrig kommer att leda till någon slutsats.
Citera
2019-09-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad är det för energikris du pratar om som inträffade för cirka 40 år sedan?

Har du inte hört talas om oljekrisen på 70-talet? Hm, hur gammal är du egentligen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1973

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1979
Citera
2019-09-20, 22:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Att uttala kritik mot klimathotet innebär ofta karriär-självmord. Har du noterat att det ofta är pensionerade fysiker som är de uttalade och drivna skeptikerna? Varför är det så tror du?

Jag har haft kontakt med professorer inom termodynamik som erkänner att problemet med yttemperatur är extremt simpelt, men de vägrar ge ett offentligt uttalande. Det innebär att media och miljöaktivister skulle jaga dem och deras familjer, försöka få dem sparkade genom att utmåla deras arbetsgivare som att de stöttar klimatförnekare. Och ständig smutskastning. Det är vidrigt.

Inse att du står på sidan med de vansinniga extremisterna som anser att ändamålet helgar alla medel, de vill tom juridiskt straffa vetenskaplig skepsis, den viktigaste delen i vetenskap.

Nu senast såg jag stämningar mot oljebolag för att de inte presenterat att de hade vetskap om "klimathotet" tidigt. Grejen är dock att de inte själva gjorde forskning, deras dokument visar att de endast utvärderat andras arbete. Dessutom, de är inte orsaken till utsläpp, det är ni. Ni har vetat länge nu, inte fan har ni agerat!
Väldigt allvarliga beskyllningar!!!!

Stämningar mot oljebolag kan jämföras med stämningar mot tobaksbolag.
Tobaksbolagen har inte tvingat någon att röka sig sjuka eller till döden, men det har visat sig att de kände till att rökning var skadligt. Det finns fällande domar i USA och jag tror det pågår flera rättsliga prövningar.
Så funkar det i USA. Vet man att de produkter man säljer är skadliga så blir det dyrt.

Utan att ha vidare koll på rättssystemet i USA (jämför bara med det jag läst om tobaksbolagen) så kan jag absolut tänka mig att hundratals eller tusentals miljarder dollar står på spel. Det är därför ett rimligt antagande att oljebolagen pumpar in stora pengar för att förvilla. Dagens chefer vill både rädda bolagets ekonomi och sitt eget skinn.
Citera
2019-09-20, 22:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det låter snarare som du inte är villig att gräva i underliggande fysik kring växthuseffekten.

Det lämnas inget utrymme för sådana missförstånd i teorin. Det handlar om kompletta universella principer där samma lagar alltid styr hur mycket och mellan vad som värme överförs mellan två kroppar. Det är det som är så fantastiskt med dessa lagar, de är generella och gäller alltid.

Men då kan du ju inte hävda att du förstår detta mer än mig. Eller ens att din bakgrund har relevans. Eftersom du varken vill eller kan förstå och förklara. Då förstår du ju inte heller nu.

Tråkigt, jag fick upp hoppet lite om en saklig diskussion om vilka fysikaliska principer som bevisligen gäller för klimatet.

Det finns liksom ingen anledning att försöka bevisa för sig själv att 1 + 1 = 2.

Även om lagarna alltid gäller så måste man förstå dem och tillämpa dem på ett korrekt vis.

Ja vet inget om din kompetens på området så du har rätt, jag kan inte veta om jag förstår mer än du.

.Du skrev att du har kontakt med någon/några forskare. Fortsätt hålla kontakten med dem istället.
Citera
2019-09-20, 22:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Får man inte vara ärlig eller sanningsenlig så länge det inte vetenskapliga bevis bakom, är det verkligen så pass illa ställt?
Man bör inte ifrågasätta grundläggande vetenskapliga lagar i en vetenskaplig tråd om klimatet tycker jag. Då blir det ju väldigt svårt att diskutera själva ämnet.

Det blir lite som att diskutera olika smaker med en person som saknar smaksinne, eller diskutera färger med en som saknat synen från födseln.

Själva frågan om global uppvärmning och växthuseffekten bör (tycker jag) diskuteras, men utan att gå till extremer så att man ifrågasätter vetenskapliga lagar.
Citera
2019-09-20, 22:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, men om syftet skulle vara att utreda t.ex. om korallblekning faktiskt orsakas av solskyddsmedel helt och hållet, när snorklande turister smörjer in sig och sprider dess kemikalier i vattnet rakt över reven, så skulle du inte få anslag för att göra studien. Det är ju idag allmänt ett psykosargument bland folk att reven håller på att dö av uppvärmning. Men det finns bevisat att solskydd dödar koraller, och att 50 meter från ett blekt område så kan korallerna vara fullt friska. Vilket inte kan vara möjligt om det skulle vara temperatur som orsakar blekningen.

Jag antar att solskyddens dokumenterade påverkan på koraller är en nyhet? Skulle vara intressant att jämföra anslag till den forskningen med anslagen till alla ylande klimatalarmister som pratar om att det är global uppvärmning som orsakar koralldöd, utan bevis givetvis.
Hör du hur dumt det låter.
Gifter i solskyddsmedel väljer att inte hamna på vissa koraller.
Varför skulle det vara troligare än att vissa koraller klarar av vissa förändringar i miljön bättre än andra, som Darwins teorier visar.

Flytta till någon konspirationsteoretisk sida är du snäll.
Citera
2019-09-20, 22:46
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mängd koldioxid beror på kolcykeln.

Fast du tror väl inte på kolets kretslopp gissar jag? tror du på fotosyntesen?

Koldixoiden är tillsammans med vatten en bastillgång för fotosyntesen och därmed för den gröna växtligheten. Växterna är i sin tur basen för växtätande organismer och i andra steget för köttätarna. Mänskligheten skulle inte existera utan den näringspyramiden. Något ironiskt blir det då att koldioxid klassats som en luftförorening...
Citera
2019-09-20, 22:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Har du inte hört talas om oljekrisen på 70-talet? Hm, hur gammal är du egentligen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1973

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1979
Jag hörde inte talas om att oljan höll på att ta slut som det påstods.

I båda fallen var det krig i Mellanöstern som var orsaken till produktionsminskningarna.
73 beslutade OPEC att kraftigt minska exporten till stater som stod på Israels sida.
79 var det krig mellan Iran och Irak vilket påverkade oljeproduktionen.
Du kan ju läsa länkarna och se om jag mindes rätt!

Sluta posta faktaressistenta inlägg utan bakgrundskontroll i en vetenskaplig tråd.
Citera
2019-09-20, 22:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Koldixoiden är tillsammans med vatten en bastillgång för fotosyntesen och därmed för den gröna växtligheten. Växterna är i sin tur basen för växtätande organismer och i andra steget för köttätarna. Mänskligheten skulle inte existera utan den näringspyramiden. Något ironiskt blir det då att koldioxid klassats som en luftförorening...
Ingen påstår att koldioxid i rimliga nivåer är en luftförorening.
Var har du sett det?

Samma här, flytta till någon sida med konspirationsteorier.
Citera
2019-09-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hörde inte talas om att oljan höll på att ta slut som det påstods.

I båda fallen var det krig i Mellanöstern som var orsaken till produktionsminskningarna.
73 beslutade OPEC att kraftigt minska exporten till stater som stod på Israels sida.
79 var det krig mellan Iran och Irak vilket påverkade oljeproduktionen.
Du kan ju läsa länkarna och se om jag mindes rätt!

Sluta posta faktaressistenta inlägg utan bakgrundskontroll i en vetenskaplig tråd.

Det var ju för fan fakta om något som du uppenbarligen inte hade en aning om förrän du fick det kastat rakt i ansiktet.
Citera
2019-09-20, 23:02
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Desto mer koldioxid vi får, desto mer kommer dess signatur närma sig wiens lag, 193K. Det innebär kylning.

Den naturliga kolomsättningen är mycket stor. Omkring 200 gigaton kol (C) cirkulerar årligen fram och åter genom luft, land och hav. (För att uttrycka mängden som koldioxid (CO2), multiplicera med 3,67 vilket ger 734 Gt = 734 000 megaton.
(Att jämföras med människans tillskott 30 000 megaton/år.)
Citera
2019-09-20, 23:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det var ju för fan fakta om något som du uppenbarligen inte hade en aning om förrän du fick det kastat rakt i ansiktet.
Fel igen!
Jag hade ransoneringskort på moppen 1973.
Tror du på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in