Citat:
Ursprungligen postat av
Velot
Lasternassumma valde att ta ett intervall som började i en dal och slutade i en topp, jag följde samma spår, dvs jag jämförde äpplen med äpple... Det blir väldigt löjligt och avslöjande när ni gnäller över detta. Tar vi 1900-2017 så är det 0,08°C/årtionde. Hur vill ni ha det?
Ditt påstående om "mycket sannolikt" (med en naturlig cykel på 60-70 år) kunde du inte styrka, eller?
Du hade valt ett intervall som började i en dal och slutade i en topp, men du missar ändå huvudpoängen.
När man tittar i data som har ett betydande stokastiskt inslag kan man inte godtyckligt välja startpunkt och slutpunkt och använda dessa för att beräkna en trend. Vill man veta en trend så måste man försöka reducera det stokastiska inslaget först.
Du använde Paul Clark's beräkningsmetod och rådata från HADCRUT4. Om det ska vara meningsfullt att fastställa en trend för en ganska kort tidsperiod så måste det baseras på någon form av medelvärdesbildning som reducerar det, annars stora, stokastiska inslaget.
Om du tittar på diagramsviten som jag länkar till via sista länken i min signatur så kan du se från 1-års medelvärden till 30-års medelvärden där. Data är inte från HADCRUT4 utan från GHCN-v3, men skillnaden mellan dessa två är liten.
Om du ser på grafen som visar 3-års-medelvärden så ser du tydligt vad du gjorde genom att välja intervallet 1910-1940. Ditt resultat speglar
inte trenden för det aktuella intervallet. Den trenden speglas bättre av de årtal som jag valde, 1915-1935.
När du kommer ner (i pdf-dokumentet) till 20 eller 30-års medelvärden så blir trenden tydligare. Ja, det finns andra faktorer, utöver CO2-halten i atmosfären, som påverkar den globala medeltemperaturen, men under de senaste 40 åren är det främst CO2 och AGW som gjort att temperaturen stiger med ca 0,18°C/årtionde.
–