Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Ett problem med FB är att folk kan tillbringa massvis med tid i en tråd, men ändå välja att inte försöka läsa och memorera tidigare information.
Har det undgått dig att instrumentflygning inte är "det mest grundläggande"? Det ingår visserligen lite information om instrumentflygning i grundläggande flygcert men sedan tillkommer ytterligare - och klart dyrare - utbildning för att certifieras för instrumentflygning.
Och det där med att kunna känna vad som är upp eller ner har också varit uppe i tråden flera gånger. Vår kropp kan inte förstå skillnad på jordens dragningskraft och g-krafter från svängar. Om du klickat på tidigare video där en extremt skicklig pilot häller upp vatten i ett glas samtidigt som planet rollar skulle du inse att om det hällda vattnet inte klarar av att förstå vad som är upp eller ner så klarar vårt balanssinne inte heller av det. Och det är just det som gör moln farliga - utan moln så kan vi klara oss på vår syn. Är marken till vänster i stället för nedanför så förstår vi att någonting är fel och det går att räkna ut vilka styrkommandon som kan åtgärda problemet. I moln blir det bara vårt balanssinne eller kraft mot byxbaken - och dessa fungerar inte om inte planet flyger spikrakt.
Vårat balanssinne är rätt dåligt. Prova irländsk julafton t ex - ögonen ser var vi skall springa men vårt förvirrade balanssinne gör sitt bästa för att få oss att springa snett. Och vi har i princip hela vårt livs samlade erfarenhet av att lita på balanssinnet vilket ställer till det rejält de gånger balanssinnet börjar ljuga.
Jag sitter inte på Flashback dygnet runt, och jag hinner inte läsa alla inlägg. Jag hade missat det där. Men nu vet jag det. Och du förklarade också bra nu! Egentligen borde jag ha vetat det, för man får ju den erfarenheten på vissa avancerade åkattraktioner på nöjesfält också, där man är avstängd från att se verkligheten...
Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
https://www.nsd.se/nyheter/flygolyckan-provas-av-hovratten-nm5101296.aspx
Intressant länk om segelflygsolycka där en omkommens anhöriga valt att gå till domstol.
Alf Thor, känd i flygkretsar, är f ö expertvittne.
Det som visas här, och som jag tidigare påpekat, är att anhöriga, efter lite eftertanke, vill ha en omsorgsfull prövning av vad som skett.
Dessutom finns ju GoPro filmerna.
Piloten räddade alltså sig själv och lämnade 18-åringen att falla till sin död i planet?!

Var det bara piloten som hade fallskärm? Hur var det i så fall ens möjligt? Eller varför sköt han inte ut pojken först, om denne också hade fallskärm - det skulle ju en normal människa som tagit på sig det ansvaret ha gjort? Hur lever han idag, egentligen? Man förstår att pojkens föräldrar ville driva detta så långt det gick...
Citat:
Ursprungligen postat av
Jessicaal
Verkar som denna sorgen hos medlemmarna är en rejäl fasad, när man kan hitta bilder på Instagram från senaste veckan hur medlemmarna tillsammans dricker öl, badar OCH hoppar fallskärm igen fast i ett annat län. Bara att dyka runt bland allas Instagram, storys osv så kommer sanningen fram...
Det var illa. Nu kan det i och för sig vara så, att föreningskamrater faktiskt bara är föreningskamrater och inte vänner, och att man inte har något annat gemensamt än specialintresset, och inte ses utanför det. Så de har ingen skyldighet att sörja. Men man kan ju ändå lägga sig till med en passande fasad utåt, i någon månad i alla fall... att publicera bilder på sociala media är ju skitklantigt...