2019-07-28, 00:02
Medlem
Jag är väl familjär med EM...
Exakt, du ser redan makroskopisk på brottytan vad som skett. Även var det skett är talande då belastning på kontrollytor skiljer sig.

Om du LÄSER vad HK skrivit så UTESLUTS din teori. Den HAR disk utförligt i tråden men är nu död.

Läs tråden, TITTA och tolka diagram så fattar du hur imbecillt det övriga är som du skriver. Titta på alla bilder som finns av avbrutna delar. Återkom sen med en teori som passar in på förloppet.

Att piloten inte AVSIKTLIGT flög planet över gränsen fattar även en barn...

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ja, med iskelektronmikroskop går det väldigt enkelt att se skillnad, något som du förmodligen inte känner till, även utan mikroskop för de som kan se hur metallbrott kan se ut på olika sätt.t

Det är ingen tramsteori, det förekommer. Jag teoretiserade bara litet.
Vore det så att piloten utsatte maskinen för överbelastning, konstflög han eller flög han in i ett åskmoln ? Lekte han med maskinen så är det hans fel, tror du det ? Jag tror inte hans kamrater skulle uppskattat lek med överbelastning av vingen, som vanligen tål väldigt mycket mer än det nominella.

Vore det så, då är vingbalken knycklad i brottet. Väldigt enkelt att se.

Jag VISSTE, visste att det skulle komma en Me-109-flygare som skulle försöka få mig att framstå som idiot och framhäva sig själv som haveri-expert.
Citera
2019-07-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
HK säger att planet utsatts för krafter som gjort att det brutits sönder. På vilket sätt säger det att det brutits sönder på väg ner till marken? Felaktig manövrering, kraftig gir eller liknande kan ha skapat dessa krafter. Min bestående känsla är att HK signalerar att det bröts sönder innan det föll ner mot marken.

Hastigheten. Titta på plottarna. På 4000m är det på stallgräns. Då går inget sönder av överbelastning....
Citera
2019-07-28, 08:45
Medlem
Verkar som denna sorgen hos medlemmarna är en rejäl fasad, när man kan hitta bilder på Instagram från senaste veckan hur medlemmarna tillsammans dricker öl, badar OCH hoppar fallskärm igen fast i ett annat län. Bara att dyka runt bland allas Instagram, storys osv så kommer sanningen fram...
Citera
2019-07-28, 09:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ett problem med FB är att folk kan tillbringa massvis med tid i en tråd, men ändå välja att inte försöka läsa och memorera tidigare information.

Har det undgått dig att instrumentflygning inte är "det mest grundläggande"? Det ingår visserligen lite information om instrumentflygning i grundläggande flygcert men sedan tillkommer ytterligare - och klart dyrare - utbildning för att certifieras för instrumentflygning.

Och det där med att kunna känna vad som är upp eller ner har också varit uppe i tråden flera gånger. Vår kropp kan inte förstå skillnad på jordens dragningskraft och g-krafter från svängar. Om du klickat på tidigare video där en extremt skicklig pilot häller upp vatten i ett glas samtidigt som planet rollar skulle du inse att om det hällda vattnet inte klarar av att förstå vad som är upp eller ner så klarar vårt balanssinne inte heller av det. Och det är just det som gör moln farliga - utan moln så kan vi klara oss på vår syn. Är marken till vänster i stället för nedanför så förstår vi att någonting är fel och det går att räkna ut vilka styrkommandon som kan åtgärda problemet. I moln blir det bara vårt balanssinne eller kraft mot byxbaken - och dessa fungerar inte om inte planet flyger spikrakt.

Vårat balanssinne är rätt dåligt. Prova irländsk julafton t ex - ögonen ser var vi skall springa men vårt förvirrade balanssinne gör sitt bästa för att få oss att springa snett. Och vi har i princip hela vårt livs samlade erfarenhet av att lita på balanssinnet vilket ställer till det rejält de gånger balanssinnet börjar ljuga.

Jag sitter inte på Flashback dygnet runt, och jag hinner inte läsa alla inlägg. Jag hade missat det där. Men nu vet jag det. Och du förklarade också bra nu! Egentligen borde jag ha vetat det, för man får ju den erfarenheten på vissa avancerade åkattraktioner på nöjesfält också, där man är avstängd från att se verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
https://www.nsd.se/nyheter/flygolyckan-provas-av-hovratten-nm5101296.aspx

Intressant länk om segelflygsolycka där en omkommens anhöriga valt att gå till domstol.
Alf Thor, känd i flygkretsar, är f ö expertvittne.

Det som visas här, och som jag tidigare påpekat, är att anhöriga, efter lite eftertanke, vill ha en omsorgsfull prövning av vad som skett.

Dessutom finns ju GoPro filmerna.

Piloten räddade alltså sig själv och lämnade 18-åringen att falla till sin död i planet?! Var det bara piloten som hade fallskärm? Hur var det i så fall ens möjligt? Eller varför sköt han inte ut pojken först, om denne också hade fallskärm - det skulle ju en normal människa som tagit på sig det ansvaret ha gjort? Hur lever han idag, egentligen? Man förstår att pojkens föräldrar ville driva detta så långt det gick...

Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
Verkar som denna sorgen hos medlemmarna är en rejäl fasad, när man kan hitta bilder på Instagram från senaste veckan hur medlemmarna tillsammans dricker öl, badar OCH hoppar fallskärm igen fast i ett annat län. Bara att dyka runt bland allas Instagram, storys osv så kommer sanningen fram...

Det var illa. Nu kan det i och för sig vara så, att föreningskamrater faktiskt bara är föreningskamrater och inte vänner, och att man inte har något annat gemensamt än specialintresset, och inte ses utanför det. Så de har ingen skyldighet att sörja. Men man kan ju ändå lägga sig till med en passande fasad utåt, i någon månad i alla fall... att publicera bilder på sociala media är ju skitklantigt...
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-28 kl. 09:06.
Citera
2019-07-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Nu missförstod du mig eller gör dig dum.
Vi diskuterar filmklipp från olycksplanet och hur det såg ut i det före uthopp. Med tanke på att det inte finns stolar i planet på filmerna jag länkat så är din kommentar bara ett bevis på att du inte är insatt i tråden dessvärre.

Det jag påpekar är att hopparna håller till i bakre delen av planet i stället för att vara i den främre så gott det går. Alla som håller på med flyg i någon form vet att det är av största vikt att cg (center of gravity) är ca 30% räknat från framkant på vingen. Man vill därför att lasten ska vara mitt under cg, då påverkas planet minst av vikten. Titta på vart bombera sitter på valfritt ww2 plan så fattar du.

40% av planets totalvikt är hopparna och hamnar de för långt bak så blir planet extremt stallkänsligt på gränsen till okontrollerbart vid lägre fart.
Att man dessutom är fler än då stolar används gör det än viktigare att försöka hålla sig i främre regionen av utrymmet.
Titta hur en ga8 airvan ser ut, vart 30% in på vingen är och tänk dig att åtta hoppare samlas vid eller bakom dörren.
Rent fysikaliskt ser det inte bra ut.
Jag begriper ingenting. Du skrev att man hade åtta hoppar som satt i stolar och var bältade.
Det enda jag påpekade var att det inte fanns stolar i planet.
Citera
2019-07-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag sitter inte på Flashback dygnet runt, och jag hinner inte läsa alla inlägg. Jag hade missat det där. Men nu vet jag det. Och du förklarade också bra nu! Egentligen borde jag ha vetat det, för man får ju den erfarenheten på vissa avancerade åkattraktioner på nöjesfält också, där man är avstängd från att se verkligheten...

Piloten räddade alltså sig själv och lämnade 18-åringen att falla till sin död i planet?! Var det bara piloten som hade fallskärm? Hur var det i så fall ens möjligt? Eller varför sköt han inte ut pojken först, om denne också hade fallskärm - det skulle ju en normal människa som tagit på sig det ansvaret ha gjort? Hur lever han idag, egentligen? Man förstår att pojkens föräldrar ville driva detta så långt det gick...

Det var illa. Nu kan det i och för sig vara så, att föreningskamrater faktiskt bara är föreningskamrater och inte vänner, och att man inte har något annat gemensamt än specialintresset, och inte ses utanför det. Så de har ingen skyldighet att sörja. Men man kan ju ändå lägga sig till med en passande fasad utåt, i någon månad i alla fall... att publicera bilder på sociala media är ju skitklantigt...

Absolut! Men när de själva gråter att de inte vet när de någonsin kommer hoppa igen för att glädjen är borta, sen kommer bild upp när de hoppar och ler in i kameran... 🤷🏻‍♀️
Citera
2019-07-28, 09:25
Medlem
Citat:

Nej, det är ingen fasad. Sorgen och smärtan i klubben är verklig, alla inblandade mår fruktansvärt dåligt av det som hände.

Skydiving är en livsbejakande sport, en sport som i många fall fyller hela ens lediga tid - antingen i själva hoppningen eller/och umgänget med klubbkompisarna. Självklart måste man gpå vidare, hitta tillbaka till glädjen i livet. Hur länge menar du att man ska sitta och gråta innan man får ta tag i livet igen? Att HOPPA igen är för de flesta ett sätt att hedra sina bortgångna vänner, att fortsätta med den mest älskade sporten, att inte låta den hemska olyckan förstöra allt; jag är övertygad om att de omkomna hade sagt samma sak: Gå upp och hoppa igen, flyg fritt, LEV!!!!! Det är ganska vanligt att man hanterar sorgen just så - med att LEVA - hoppa, flyga, känna livsglädje. Och jag tycker det är precis som det ska vara. Att åka till en annan klubb och hoppa med vännerna där, tycker jag är ett riktigt bra sätt att gå vidare i livet - och hedra sina vänner som mist sitt.
Senast redigerad av ValentinaL 2019-07-28 kl. 09:30.
Citera
2019-07-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag begriper ingenting. Du skrev att man hade åtta hoppar som satt i stolar och var bältade.
Man har ALDRIG STOLAR I HOPPKÄRROR!!! Förlåt om det ser ut som om jag skriker i texten, men det går visst inte riktigt fram. Man har aldrig stolar. Punkt. Stolar hade lagt till vikt, stolar hade varit ivägen, stolar hade ställt till det helt orimligt vid uthopp. Där finns inga stolar (ja, förutom till piloten....)
Citera
2019-07-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det gjorde jag inte. Jag föreslår att du kollar länken och läser vad jag skrev innan du kommenterar igen.
Citera
2019-07-28, 10:17
Medlem
Citat:
Absolut! Men när de själva gråter att de inte vet när de någonsin kommer hoppa igen för att glädjen är borta, sen kommer bild upp när de hoppar och ler in i kameran... 🤷🏻‍♀️

Jag citerar C.H:s minnesannons i VK, som säger allt:

For those who jump
no explanation is necessary.
For those who don´t jump
no explanation is possible.

Att söka tröst och gemenskap hos likasinnade i andra klubbar är en självklarhet. De enda människor som faktiskt förstår. Och att fortsätta flyga tillsammans.
Citera
2019-07-28, 10:18
Medlem
Citat:
Vad hade varit det korrekta sättet att hantera det då? Klä sig i säck och aska i 40 dagar? Sluta med fallskärmshoppning? Kollektivt självmord?
Livet går vidare och tycker man att hoppa fallskärm är livet gör man det förstås.
Citera
2019-07-28, 10:19
Medlem
Citat:

Å ena sidan drabbar sorg olika - vissa behöver hoppa upp i sadeln igen för att försöka glömma. Andra visar upp en fasad i motsatt riktning mot vad du verkar föreslå. Dvs man är utåt sett glad tillsammans med andra och djupt deprimerad när man sedan kommer hem igen.

Så var inte så övertygad om att du lyckats få fram någon sanning - du behöver känna folk väldigt väl och lägga tid med dem för att ha en chans att komma nära den verkliga situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in