2019-07-27, 21:07
Medlem
St*nas dödsannons

https://www.familjesidan.se/cases/98a51d86-1581-4c34-897e-ffb4c5962085/funeral-notices
Senast redigerad av Umejanta 2019-07-27 kl. 21:21.
Citera
2019-07-27, 21:22
Medlem
Casa:
Citat:
A CASA airworthiness engineer is currently observing the accident investigation in Sweden and this has proved to be very beneficial.
Har Casa tryckt på att få ett resultat?
Haveri myndigheten aviserade tidigt 12mån utredning. (Krypa omkring i vita overaller med förstoringsglas och inspektera brottytor?)
Casa däremot går fram som en alfahane. Direkt på minneskorten och filmerna och fem dagar senare häva flygförbudet.

Står planen i Europa och Sverige fortfarande på backen?
Citera
2019-07-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu är det sedan länge känt att planet INTE HADE STOLAR - man satt på golvet.
Och MED stolar hade man inte kunnat ta åtta hoppare på grund av vikten.

Nu missförstod du mig eller gör dig dum.
Vi diskuterar filmklipp från olycksplanet och hur det såg ut i det före uthopp. Med tanke på att det inte finns stolar i planet på filmerna jag länkat så är din kommentar bara ett bevis på att du inte är insatt i tråden dessvärre.

Det jag påpekar är att hopparna håller till i bakre delen av planet i stället för att vara i den främre så gott det går. Alla som håller på med flyg i någon form vet att det är av största vikt att cg (center of gravity) är ca 30% räknat från framkant på vingen. Man vill därför att lasten ska vara mitt under cg, då påverkas planet minst av vikten. Titta på vart bombera sitter på valfritt ww2 plan så fattar du.

40% av planets totalvikt är hopparna och hamnar de för långt bak så blir planet extremt stallkänsligt på gränsen till okontrollerbart vid lägre fart.
Att man dessutom är fler än då stolar används gör det än viktigare att försöka hålla sig i främre regionen av utrymmet.
Titta hur en ga8 airvan ser ut, vart 30% in på vingen är och tänk dig att åtta hoppare samlas vid eller bakom dörren.
Rent fysikaliskt ser det inte bra ut.
Citera
2019-07-27, 21:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur.2019
Casa:

Haveri myndigheten aviserade tidigt 12mån utredning. (Krypa omkring i vita overaller med förstoringsglas och inspektera brottytor?)
Casa däremot går fram som en alfahane. Direkt på minneskorten och filmerna och fem dagar senare häva flygförbudet.

https://australianaviation.com.au/2019/07/regulators-lift-grounding-of-gippsaero-ga8-airvan/

Får flyga i EU nu också
Citera
2019-07-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Annonsen för Ra*smus, vet inte om det postats tidigare i tråden, men här finns den....

Edit : får inte till länken, men om man googlar hans namn + dödsannons finns den iaf.

Flera andra har det skrivits mycket mer om, så jag var osäker på om han var en av de omkomna men så såg jag...

Vissa anhöriga orkade inte kommentera händelsen. Det har media respekterat.
Citera
2019-07-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur.2019
Casa:

Havkom jobbar för att försöka räkna ut hela orsakssambandet bakom olyckan. Samt försöka se om det finns förbättringsarbete som kan minska risken för likartade olyckor framöver.

Att man anser sig behöva en hel del tid för det innebär inte att man är inkompetenta. Dvs även om man inte vet allt som hänt så finns det fortfarande goda möjligheter för dem att utifrån tillgängliga ledtrådar kunna göra konstateranden om saker som inte hänt.

Det är viktigt att komma ihåg att de har tillgång till mer material än vi har, så när de konstaterar att planet bröts sönder på grund av stor överlast så är de rätt säkra på att så är fallet. Dvs inte brott på grund av klen konstruktion eller underhållsproblem.

I det här fallet så var ju planet dessutom rätt intakt när man tog reda på det, så man har nog hunnit kika närmare på diverse vajrar, länkstag mm också under denna tid och hur/var vajrarna gått av.
Citera
2019-07-27, 21:42
Medlem
Omedel.
Tack för tipset om Varbergsolyckan. Jag har läst tingsrättens dom nu. Även läst HKs utredning av Karlsborgsolyckan 1985.
Man kan konstatera att både TR och HK är tydligt när fel begåtts.
Citera
2019-07-27, 22:04
Medlem
JonasFBs avatar
Vad som hänt efter planet börjat dyka är uppenbart och egentligen inte längre intressant.
Detta har beskrivits i tråden och bl.a. därför som plantypen inte längre är groundad.
Det som återstår är att förstå vad som fick planet att dyka. Hur gick det till?
Vi har ett par teorier som kortfattat kan summeras till ”in i moln och tappar kontrolllen som leder till dyk, möjligen stall/vikning” (spatial desorientering) eller ”stall/vikning före moln, men troligen in i moln”. Båda fallen snarlika.

Vad som skulle vara intressant att få info/fakta om:

1. Låg fart på final
Det har sagts (i tråden) att planet har haft väldigt låg fart (vilket öppnar för stall/vikning).
- Men hur vet vi det?
Vad jag förstår har vi radarhastighet, dvs hastighet vs mark och sedan meteorologiuppgifter om vind på denna höjd. Men det kan inte vara en speciellt exakt uppgift. Och då borde inte planets fart vs vind kunna anges så exakt.
- Så, hur exakt kan vi ange planets hastighet vs luft? (För att förstå hur nära stall planet är, i planflykt och trolig klaffkonfiguration.)

2. Vikt o balans
Det spekuleras en del om detta.
- Kan inte någon, med vetskap om planets balansdata, räkna på fallet ”alla ganska långt fram” och ”alla ganska långt bak” och presentera samt den personen eller andra försöka tolka vad det kan ha medfört för planets stabilitet. Så vi kommer framåt.
Det vore intressant.

3. Specialare om vikt. (Spekulativt)
Det har sagts i tråden att vikten var under kontroll. Då beräknat på (rimligt) antagna värden.
Men, ponera att tidigare flygning haft en eller två sandsäckar med sig i maxviktträningssyfte och dessa sedan glömts bort och planet fyllts med max antal personer och ”bortglömd” dödvikt i form av sandsäckar.
Jag säger inte alls att det är så, vill heller inte påskina att det är så, men säger iaf att vi inte vet och kan inte utesluta detta fall. Eller kan vi det?
Möjligen långsökt och troligen inte troligt fall. (Men det har hänt i verkligheten i andra fall att sandsäckar (barlast) glömts kvar i flygplan ...)
Citera
2019-07-27, 22:05
Medlem
https://www.nsd.se/nyheter/flygolyckan-provas-av-hovratten-nm5101296.aspx

Intressant länk om segelflygsolycka där en omkommens anhöriga valt att gå till domstol.
Alf Thor, känd i flygkretsar, är f ö expertvittne.

Det som visas här, och som jag tidigare påpekat, är att anhöriga, efter lite eftertanke, vill ha en omsorgsfull prövning av vad som skett.

Dessutom finns ju GoPro filmerna.
Citera
2019-07-27, 22:21
Medlem
JonasFBs avatar
Samt

4. Moln o väder
Vore intressant om någon kunde få fram den bästa modell/bedömning av väder och moln precis vid tidpunkt för olyckan?

Kan säkert göras med metardata, radar, och visuella uppgifter från moln.
Dock, kan jag tycka att METAR-uppgifter är svårtolkade i detta fall. Det har uppenbarligen gått från ”bra” väder före olyckan till ”dåligt” väder efter olyckan för att sedan bli ”ok” eller ”bra” igen.
- Har det passerat en front?
Vilket också gör det svårare att bedöma vindar vid olyckstillfället. Och hur molntäthet verkligen var.

- Om någon kunde få fram en bra ”bild” hur det såg ut den minut olyckan inträffade vore det kanon. (Dvs, inte vad METAR sa 15 min före eller 15 min efter, typ)
Citera
2019-07-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu är det sedan länge känt att planet INTE HADE STOLAR - man satt på golvet.
Och MED stolar hade man inte kunnat ta åtta hoppare på grund av vikten.

Nu missförstod du mig eller gör dig dum.
Vi diskuterar filmklipp från olycksplanet och hur det såg ut i det före uthopp. Med tanke på att det inte finns stolar i planet på filmerna jag länkat så är din kommentar bara ett bevis på att du inte är insatt i tråden dessvärre.

Det jag påpekar är att hopparna håller till i bakre delen av planet i stället för att vara i den främre så gott det går. Alla som håller på med flyg i någon form vet att det är av största vikt att cg (center of gravity) är ca 30% räknat från framkant på vingen. Man vill därför att lasten ska vara mitt under cg, då påverkas planet minst av vikten. Titta på vart bomberna sitter på valfritt ww2 plan så fattar du.

40% av planets totalvikt är hopparna och hamnar de för långt bak så blir planet extremt stallkänsligt på gränsen till okontrollerbart vid lägre fart.
Att man dessutom är fler än då stolar används gör det än viktigare att försöka hålla sig i främre regionen av utrymmet.
Titta hur en ga8 airvan ser ut, vart 30% in på vingen är och tänk dig att åtta hoppare samlas vid eller bakom dörren.
Rent fysikaliskt ser det inte bra ut.
Citera
2019-07-27, 22:47
Medlem
duden83s avatar
Om du kollar på alla filmer som visar på kraschen och kollar på träden så rör de sig inte. Kan ju vara annorlunda uppe i luften kanske visserligen.
men nere på marken så var det lugnt väder i Umeå kring den tiden iallafall.
Jag var i närheten av nedslagsplatsen kort efter det hände (20 min).

film som visar kraschen. kolla på träden i filmen. de rör sig inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJeaR9/det-har-vet-vi-om-flygkraschen-vid-storsandskar

Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Samt

4. Moln o väder
Vore intressant om någon kunde få fram den bästa modell/bedömning av väder och moln precis vid tidpunkt för olyckan?

Kan säkert göras med metardata, radar, och visuella uppgifter från moln.
Dock, kan jag tycka att METAR-uppgifter är svårtolkade i detta fall. Det har uppenbarligen gått från ”bra” väder före olyckan till ”dåligt” väder efter olyckan för att sedan bli ”ok” eller ”bra” igen.
- Har det passerat en front?
Vilket också gör det svårare att bedöma vindar vid olyckstillfället. Och hur molntäthet verkligen var.

- Om någon kunde få fram en bra ”bild” hur det såg ut den minut olyckan inträffade vore det kanon. (Dvs, inte vad METAR sa 15 min före eller 15 min efter, typ)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in