Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Nu är det sedan länge känt att planet INTE HADE STOLAR - man satt på golvet.
Och MED stolar hade man inte kunnat ta åtta hoppare på grund av vikten.
Nu missförstod du mig eller gör dig dum.
Vi diskuterar filmklipp från olycksplanet och hur det såg ut i det före uthopp. Med tanke på att det inte finns stolar i planet på filmerna jag länkat så är din kommentar bara ett bevis på att du inte är insatt i tråden dessvärre.
Det jag påpekar är att hopparna håller till i bakre delen av planet i stället för att vara i den främre så gott det går. Alla som håller på med flyg i någon form vet att det är av största vikt att cg (center of gravity) är ca 30% räknat från framkant på vingen. Man vill därför att lasten ska vara mitt under cg, då påverkas planet minst av vikten. Titta på vart bombera sitter på valfritt ww2 plan så fattar du.
40% av planets totalvikt är hopparna och hamnar de för långt bak så blir planet extremt stallkänsligt på gränsen till okontrollerbart vid lägre fart.
Att man dessutom är fler än då stolar används gör det än viktigare att försöka hålla sig i främre regionen av utrymmet.
Titta hur en ga8 airvan ser ut, vart 30% in på vingen är och tänk dig att åtta hoppare samlas vid eller bakom dörren.
Rent fysikaliskt ser det inte bra ut.