Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
Jag har en spekulation att denna flight var lite extra ”het” av nån anledning. Jag ser det som att man varit i kanten eller tullat på väldigt många regler. Ju fler såna faktorer desto mer ökar risken.
Antalet hoppare. 7 eller 8 ok ?
Otjänligt väder över huvud taget?
Låg fart inför uthopp.
Jag tror inte man tullat på väldigt många regler.
En del saker finns redan utrett i tråden, flera gånger om. Förstår det är svårt att hålla koll på sånt i en väldigt aktiv tråd med flera tusen inlägg.
Åtta hoppare är ok, beräkningar för detta finns flera ggr i tråden. Man kan dock inte ha fulla tankar
och åtta hoppare utan man kommer måsta ha relativt lite bränsle vilket är normalt vid hoppflyg.
Mer exakt än så kommer vara ren spekulation då vi sannolikt inte kommer ha data om bränslemängd förrän slutrapporten kommer.
Farten, ja. Med de data vi har verkar den alldeles för låg, i vart fall med den erfarenhet jag har från hoppflygn.( finns också beskrivet i tråden).
Vädret: vi har inga exakta data men vädret växlade en del och det ser ut som det kom och gick moln på högre höjd. Det ser ut som det var förhållandevis lite moln i en period innan denna flygning.( info, länkar och screenshots finns i tråden).
Extra “het” tror jag inte på. Återigen redan beskrivet i tråden att piloten
kan ha upplevt en pressure att leverera. I så fall är det troligen ”upplevd” pressure som är större risk att drabbas av om man är ny i gemet.
Jag hade aldrig reflekterat på det innan, men i klubben jag flög upplevde jag aldrig någon press. Så här i efterhand blir jag väldigt imponerad över hur proffsiga hopparna var på den punkten. Kudos, hatten av för det och m.ht det tänker jag att det är hyfsat troligt att det fungerat ungefär likadant i denna klubb.