2019-07-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Tiden på den höjden tror jag inte spelar någon större roll här. Jag har hoppat från 5000 m utan syrgas och även om vi blev tillsagda att hålla koll på oss själva (göra tummen-mot-fingrarna-testet) var det ingen som var påverkad (40 hoppare i en DC3:a).

Jag vet inte hur snabbt en Airvan klättrar men så långsam är den knappast, då skulle den inte fungera som hoppkärra.

Som nästan alltid rör det sig förmodligen om en serie av olyckliga incidenter som tillsammans orsakade katastrofen. Det utlösande momentet är ju att planet stallat pga för låg fart/bärkraft och att stallen blivit för kraftig och fått så stora konsekvenser (inne i planet?) att piloten inte kunnat häva den. En full stall med spinn och dyk och 8 hoppare är inget man kan träna inför, den upplevelsen är nog svår att föreställa sig. Även de som upplevt en sådan stall i ett konstflygplan (en aerobat) vet vilka krafter det rör sig om.

När det gällde höjden tänkte jag inte så mkt på hopparna, som utför ett relativt enkelt arbete, utan piloten som måste ha full fokus hela tiden.
Kan inte tid på höjd ha påverkat omdöme mm.

OffTopic, men 40 man ur en DC3 låter som fullt lass. lastförmåga enl Wikipedia 2.500 kg. Men det är ju en stabil kärra och piloten hade väl syrgas?

Man ska egentligen inte referera till egna upplevelser, för de blir lätt vinklade. Det är bättre att försöka första andras beteende.
Men, jag har själv erfarenhet av mkt hårt fysiskt arbete på 2.600-3.000 m ( på marken) under lång tid, månader, och hade inga som helst problem med det. Men när jag vid ett annat tillfälle skulle bestiga Kebenekaijse och var förkyld så tog krafterna slut redan vid 1.700 och jag fick ge upp.
Vill med det säga att det inte bara är höjd i m som påverkar, utan även hälsotillstånd, träning och dagsform.
Citera
2019-07-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
När det gällde höjden tänkte jag inte så mkt på hopparna, som utför ett relativt enkelt arbete, utan piloten som måste ha full fokus hela tiden.
Kan inte tid på höjd ha påverkat omdöme mm.

OffTopic, men 40 man ur en DC3 låter som fullt lass. lastförmåga enl Wikipedia 2.500 kg. Men det är ju en stabil kärra och piloten hade väl syrgas?

Man ska egentligen inte referera till egna upplevelser, för de blir lätt vinklade. Det är bättre att försöka första andras beteende.
Men, jag har själv erfarenhet av mkt hårt fysiskt arbete på 2.600-3.000 m ( på marken) under lång tid, månader, och hade inga som helst problem med det. Men när jag vid ett annat tillfälle skulle bestiga Kebenekaijse och var förkyld så tog krafterna slut redan vid 1.700 och jag fick ge upp.
Vill med det säga att det inte bara är höjd i m som påverkar, utan även hälsotillstånd, träning och dagsform.

Aha :-) Men, nej, jag har aldrig sett syrgas hos piloter på 4000 meters höjd, och det är standard uthoppshöjd idag hos de flesta klubbar. Det är ju lite olika på hur man som person reagerar på höjd men jag tänker mig att det skulle framgå rätt snabbt om en pilot får problem på den höjden, dvs redan under inflygning som hopp-pilot.

DC:3-orna tog alltid minst 40 hoppare - inga stolar givetvis och det var inga problem. Har aldrig sett syrgas hos de piloterna heller. Och de flög non stop hela dagarna (USA).

Jag tänker mest att planet hade för låg fart (final-fart som alltid är låg) som fick planet att stalla. Svängar på final är alltid flatsvängar, dvs planet tippar inte ena vingen utan svänger plant, och det ska inte betyda stallrisk i sig, så OM det gjorde en kraftig sväng på final måste det ha betytt att man avbröt finalen för att gå runt igen. Dålig sikt t.ex. Eller kan "svängen" man kunnat se ha varit när planet stallade? Då tippar det ju över vingen och dyker.
Senast redigerad av ValentinaL 2019-07-27 kl. 14:57.
Citera
2019-07-27, 15:54
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Som nästan alltid rör det sig förmodligen om en serie av olyckliga incidenter som tillsammans orsakade katastrofen. Det utlösande momentet är ju att planet stallat pga för låg fart/bärkraft och att stallen blivit för kraftig och fått så stora konsekvenser (inne i planet?) att piloten inte kunnat häva den. En full stall med spinn och dyk och 8 hoppare är inget man kan träna inför, den upplevelsen är nog svår att föreställa sig. Även de som upplevt en sådan stall i ett konstflygplan (en aerobat) vet vilka krafter det rör sig om.
Den här typen av flygplan är byggda för att vara stabila arbetshästar, så de ska inte vara några konstigheter att reda ut en stall - inte ens för en privatflygare.
Det bör rimligtvis krävas något mer, som att de hamnat IMC i samband med en stall.
Citera
2019-07-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Den här typen av flygplan är byggda för att vara stabila arbetshästar, så de ska inte vara några konstigheter att reda ut en stall - inte ens för en privatflygare.
Det bör rimligtvis krävas något mer, som att de hamnat IMC i samband med en stall.
Ja, absolut - olyckor av det här slaget är ju nästan alltid resultatet av en kedja av detaljer som sammanlagda blir en katastrof.
Citera
2019-07-27, 16:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag uppfattar det som ganska självupptaget att sladda in från höger utan den minsta aning om trådens innehåll/utveckling och de officiella data som finns och vad de säger oss och sedan ha mage att kalla någon betydligt mer insatt för Messerschmitt, tex AmandaLisandra.
Tycker du även att människan aldrig var på månen, Elvis lever och chemtrails är en realitet ?
En helt felaktig uppfattning kan inte kompenseras med att försöka förödmjuka andra.
Utan att ha sett vraket, men att ena vinghalvan gått av på en bild, SPEKULERADE jag om huruvida det kunde varit ett utmattningsbrott, men blev i stort sett idiotförklarad.

Så var det.
Citera
2019-07-27, 16:54
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag uppfattar det som ganska självupptaget att sladda in från höger utan den minsta aning om trådens innehåll/utveckling och de officiella data som finns och vad de säger oss och sedan ha mage att kalla någon betydligt mer insatt för Messerschmitt, tex AmandaLisandra.
Tycker du även att människan aldrig var på månen, Elvis lever och chemtrails är en realitet ?
En helt felaktig uppfattning kan inte kompenseras med att försöka förödmjuka andra.
Slappna av gubben. =) Du behöver inte ta i i dina formuleringar. Du har (och ska ha) en självklar pondus i det du skriver. Det gäller även KSV och några till av de högt uppskattade skribenterna här på forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag antar att det är lite som med Bergfalke (segel) eller Cessna 172 (motor)? Det går att klanta till det rätt duktigt som elev (eller då pilot i detta fallet), och ändå rätt enkelt räddas av medföljande lärare (eller då den pilot med cert som håller i spakarna?
Citera
2019-07-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Utan att ha sett vraket, men att ena vinghalvan gått av på en bild, SPEKULERADE jag om huruvida det kunde varit ett utmattningsbrott, men blev i stort sett idiotförklarad.

Så var det.
Anledningen är att det redan är klarlagt att det inte kan röra sig om något utmattningsbrott. Planets olyckliga resa mot marken visade att planet var aerodynamiskt helt ner till ca 2000 m där de bröts sönder, något tråden konstaterat för länge sedan.
Det har sedemera bekräftats av Hk.
Att du bemöttes med lite hårda ord beror på att det med jämna mellanrum dyket upp teorier som din som redan är avförda.
Något man vet om man läst lite i tråden.
Det kan vara lite trötsamt i längden tycker nog somliga.
Citera
2019-07-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Så var det.
Om en tråd redan pågått ett par veckor och har ett par tusen postningar och man spekulerar i tråden om någonting tråden redan har besvarat så innebär det ju att du är villig att hälla in mer brus i tråden.

Du vill spara egen, personlig, tid genom att slösa alla andras tid.

Spekulation om utmattningsbrott rullade redan från tråden startade och fram tills det kom rimligt bra foton på vingbrottet.
Citera
2019-07-27, 19:45
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och vad grundar du det på? Du får nog förklara hur du funderar....
HK säger att planet utsatts för krafter som gjort att det brutits sönder. På vilket sätt säger det att det brutits sönder på väg ner till marken? Felaktig manövrering, kraftig gir eller liknande kan ha skapat dessa krafter. Min bestående känsla är att HK signalerar att det bröts sönder innan det föll ner mot marken.
Citera
2019-07-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
HK säger att planet utsatts för krafter som gjort att det brutits sönder. På vilket sätt säger det att det brutits sönder på väg ner till marken? Felaktig manövrering, kraftig gir eller liknande kan ha skapat dessa krafter. Min bestående känsla är att HK signalerar att det bröts sönder innan det föll ner mot marken.

Planet började med planflykt i låg hastighet.

Låg hastighet och slitas i stycken brukar inte höra ihop. Det är inte när du kör över ett fartgupp i promenadhastighet som hjulupphängningen ger vika...

Vi vet att planet en stund senare befinner sig runt 2000 meter lägre och med hög hastighet. Detta plan är inte byggt för höga hastigheter.

Brottet i vingen tyder tydligt på brytkraft underifrån - som när någon försöker ta upp ett plan från kraftig dykning men tar upp för hårt.

Vi vet att sista biten ner mot marken så ligger planet i stället på sida med en vinge rakt upp. Dvs någonting har hänt jämfört med den enormt snabba dykningen från högre höjd. Den mest logiska förklaringen på "detta något" är en plötslig brist på ett stycke vinge (och lite växel i form av stabbar och fena).
Citera
2019-07-27, 20:51
Medlem
Annonsen för Ra*smus, vet inte om det postats tidigare i tråden, men här finns den....

Edit : får inte till länken, men om man googlar hans namn + dödsannons finns den iaf.

Flera andra har det skrivits mycket mer om, så jag var osäker på om han var en av de omkomna men så såg jag...
Senast redigerad av investigation 2019-07-27 kl. 20:53.
Citera
2019-07-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Jag har sett samma info om att flygplanstypen är framtung utan last.
Men om planet är godkänt för 8 personer, jämnt fördelade och bältade i stolar ser förfarandet vid uthopp ha varit med mycket av vikten längre bak. Det ser ut som att alla hopparna ofta befunnit sig bakom vingen före finalen.
Dessutom så står flertalet hoppare på huk långt före uthopp, innan dörren öppnas. Mina farhåger är att det är väldigt lätt att förlora balansen i den positionen och därför ofrivilligt hamnat längst bak i planet vid t.ex turbulens eller kraftigt gaspådrag eller liknande.
Jag får intrycket av att denna medlem som postat filmen (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214735205267958&id=10592858 65 ) tillhör de mer erfarna. Ändå så måste en annan hoppare förklara för honom att de måste flytta om i kabinen pga för mycket bakvikt.
Jag tycker det är oroväckande och lite förvånande att det inte är självklart.
Nu är det sedan länge känt att planet INTE HADE STOLAR - man satt på golvet.
Och MED stolar hade man inte kunnat ta åtta hoppare på grund av vikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in