Citat:
Tiden på den höjden tror jag inte spelar någon större roll här. Jag har hoppat från 5000 m utan syrgas och även om vi blev tillsagda att hålla koll på oss själva (göra tummen-mot-fingrarna-testet) var det ingen som var påverkad (40 hoppare i en DC3:a).
Jag vet inte hur snabbt en Airvan klättrar men så långsam är den knappast, då skulle den inte fungera som hoppkärra.
Som nästan alltid rör det sig förmodligen om en serie av olyckliga incidenter som tillsammans orsakade katastrofen. Det utlösande momentet är ju att planet stallat pga för låg fart/bärkraft och att stallen blivit för kraftig och fått så stora konsekvenser (inne i planet?) att piloten inte kunnat häva den. En full stall med spinn och dyk och 8 hoppare är inget man kan träna inför, den upplevelsen är nog svår att föreställa sig. Även de som upplevt en sådan stall i ett konstflygplan (en aerobat) vet vilka krafter det rör sig om.
Jag vet inte hur snabbt en Airvan klättrar men så långsam är den knappast, då skulle den inte fungera som hoppkärra.
Som nästan alltid rör det sig förmodligen om en serie av olyckliga incidenter som tillsammans orsakade katastrofen. Det utlösande momentet är ju att planet stallat pga för låg fart/bärkraft och att stallen blivit för kraftig och fått så stora konsekvenser (inne i planet?) att piloten inte kunnat häva den. En full stall med spinn och dyk och 8 hoppare är inget man kan träna inför, den upplevelsen är nog svår att föreställa sig. Även de som upplevt en sådan stall i ett konstflygplan (en aerobat) vet vilka krafter det rör sig om.
När det gällde höjden tänkte jag inte så mkt på hopparna, som utför ett relativt enkelt arbete, utan piloten som måste ha full fokus hela tiden.
Kan inte tid på höjd ha påverkat omdöme mm.
OffTopic, men 40 man ur en DC3 låter som fullt lass.
lastförmåga enl Wikipedia 2.500 kg. Men det är ju en stabil kärra och piloten hade väl syrgas?Man ska egentligen inte referera till egna upplevelser, för de blir lätt vinklade. Det är bättre att försöka första andras beteende.
Men, jag har själv erfarenhet av mkt hårt fysiskt arbete på 2.600-3.000 m ( på marken) under lång tid, månader, och hade inga som helst problem med det. Men när jag vid ett annat tillfälle skulle bestiga Kebenekaijse och var förkyld så tog krafterna slut redan vid 1.700 och jag fick ge upp.
Vill med det säga att det inte bara är höjd i m som påverkar, utan även hälsotillstånd, träning och dagsform.