2019-07-26, 08:25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Till er som har erfarenhet av sporten. Hur ofta har andra piloter lyckats stalla flygplanet när de skall fälla hoppare? Har detta hänt förr eller inte alls? Eller händer det ofta?

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
NTSB presenterade en utredning om flygolyckor inom hoppverksamheten i USA för cirka 10 år sen.

Det var stall/spinn i 22 av 32 fall, dvs i 2/3 av olyckorna:
https://www.ntsb.gov/safety/safety-studies/Documents/SIR0801.pdf
Citera
2019-07-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Varför borde vi veta det? Ser du det som att polis och/eller havkom har en lagstadgad skyldighet att skicka in någon att posta den informationen här på FB?

Gräv tag i informationen själv och publicera om du ser det som så uppenbart enkelt att uppbringa den.

Är det nu nån som nu förstår vad jag menade med att det finns folk i tråden som försöker stoppa diskussionen så fort den bränner till lite. Hallå vi är på FB och gör själva en låtsasutredning av vad som hänt. Alla bidrag är välkomna.

Viktfrågan har tidigare varit ganska klarlagd i tråden. Expertisen har varit saklig och jag har köpt det. Men börjar tvivla lite. Är det fakta att alla andra klubbar bara flyger med 7 hoppare och pilot ?

Sen verkar det vara så att man i pilotkretsar mest pratar om erfarenhet. Som Att fler timmar per automatik innebär en bättre pilot. Det är givetvis en ganska tydlig koppling mellan erfarenhet och kompetens, men inte självklar. I övrigt yrkesliv pratar man mer om kompetens, man väljer den mest kompetente medarbetaren för en tjänst eller man vill ha den mest kompetente läkaren.

Kompetens brukar då enkelt definieras som kunskap + förmåga.
Kunskapen har man genom utbildning och erfarenhet.
Förmåga är hur man i praktiken kan utnyttja sin kunskap.
Varför skrev jag detta?
Senast redigerad av Lacus 2019-07-26 kl. 08:32.
Citera
2019-07-26, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Är det nu nån som nu förstår vad jag menade med att det finns folk i tråden som försöker stoppa diskussionen så fort den bränner till lite. Hallå vi är på FB och gör själva en låtsasutredning av vad som hänt. Alla bidrag är välkomna.
Jag förstår att skolan inte gjort ett bra jobb - du behöver jobba med din läsförståelse.

Du ställer frågan "varför har vi inte [...]".

Jag noterar att vi inte har informationen därför att vi helt enkelt inte har tillgång till informationen. Vi har inte en kanal till någon som kan publicera informationen. Om 20 personer i tråden frågar om instrumentflygning så kommer vi ändå tillbaka till samma slutresultat - vi vet inte för vi saknar indata.

Du läser det som "vi får inte skriva hur många flygtimmar hade han". Vilket tydligt visar hur du tänker - eller inte tänker.

Vi kan inte diskutera mängden flygtimmar just för att vi saknar information. Är det helt outgrundligt svårt att förstå?
Citera
2019-07-26, 09:10
Medlem
Citat:
Det var stall/spinn i 22 av 32 fall, dvs i 2/3 av olyckorna:
https://www.ntsb.gov/safety/safety-studies/Documents/SIR0801.pdf

Känns som att det kan finnas en anledning att kräva större marginaler - plan med högt placerade stabbar, annan användning av flaps, ...

Med tanke på att det finns stor rörlig massa i planet är det inte bra att liggar för nära stall-hastighet.
Citera
2019-07-26, 09:17
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Sajten uppger att Casa informerat Easa att det verkar som att flygplanskraschen uppkommit eftersom planet hade exponerats för mer aerodynamiska massor än vad typen är byggd för."

Expressen verkar ha blandat ihop det en aning. Planets bryts ju i bitar för att det störtar i hög fart.
Men det är ju inte själva orsaken till olyckan. Kvällspress i sitt ässe.

Här är originaltexten som Expressen citerar:
https://news.aviation-safety.net/2019/07/25/casa-australia-and-easa-lift-grounding-of-ga-8-airvan/

Citat:
CASA Australia and EASA lift grounding of GA-8 Airvan
25 July 2019

Australian and European regulators decided to lift the grounding of the GA8 Airvan.

The grounding came into effect on July 20, following a fatal accident on 14 July 2019, when a GA8 Airvan skydiving plane crashed in Sweden. At 4000 meters altitude, the aircraft suffered a separation of a wing.

Since the emergency AD was issued, CASA Australia informed EASA that the results of the physical inspection of the accident aircraft indicate that it appears to have been exposed to aerodynamic loads beyond those for which the type design is certificated.

No evidence was found to indicate that an unsafe condition exists or could develop that would warrant further grounding.

Google Translate
Sedan den akuta AD utfärdades, informerade CASA Australia EASA att resultaten av den fysiska inspektionen av olycksflygplanet indikerar att det verkar ha utsatts för aerodynamiska belastningar utöver de som typkonstruktionen är certifierad för.
Senast redigerad av CarlosRex 2019-07-26 kl. 09:23.
Citera
2019-07-26, 09:25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Här är originaltexten som Expressen citerar:
https://news.aviation-safety.net/2019/07/25/casa-australia-and-easa-lift-grounding-of-ga-8-airvan/

Citat:

Länk till EASA AD som lyfter flygförbudet:
https://ad.easa.europa.eu/blob/EASA_AD_2019_0177_CN.pdf/AD_2019-0177-CN_1

Föreslår att vi håller oss till källan m.ht de feluppfattningar som uppstod igår kväll i tråden. Det expressen citerade är annan media.
Citera
2019-07-26, 09:34
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Föreslår att vi håller oss till källan m.ht de feluppfattningar som uppstod igår kväll i tråden. Det expressen citerade är annan media.

Säger inte det samma sak?

"Since that AD was issued, CASA Australia informed EASA that the results of the physical inspection of the accident aeroplane indicate that it appearsto have been exposed to aerodynamic loads beyondthose for which the type designis certificated".
Citera
2019-07-26, 09:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Känns som att det kan finnas en anledning att kräva större marginaler - plan med högt placerade stabbar, annan användning av flaps, ...

Med tanke på att det finns stor rörlig massa i planet är det inte bra att liggar för nära stall-hastighet.

Rätt hanterat bör det inte vara någon större fara. Att lagstadga om maskiner som är så stora att stabben alltid är helt ovanför hopparna skulle med all säkerhet döda sporten, i vart fall mindre klubbar.
Låg stabbe kan ofta kompenseras med ett steg klaff och/eller lite högre fart. Denna maskin ser inte ut att ha så låg stabbe, den är i överkant på dörren.
Låg fart = hög nos sänker dock stabben.

Jag tycker den fart vid fällning vi ser här är uppåt väggarna låg( om vi inte har helt fel vinduppgifter eller korrupta data vilket inte är troligt).
Här är ett exempel på instruktion för föllning med en mindre maskin jag flög med, i storleksordningen lite mindre än GA-8 men med stallfarter nära på identiska med GA-8:
https://i.postimg.cc/cCRfXGDV/77-BA2-C43-7-CA0-4-E32-89-D2-C18-D799-AEFFC.jpg
Citera
2019-07-26, 10:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om det är så, är jag inte direkt förvånad, annat än möjligtvis att de kom så snabbt till slutsatsen att: DET VAR INGET FEL PÅ PLANET PÅ 4000m HÖJD, SOM JAG FÖRSÖKT SÄGA TILL ETT ANTAL SKIBENTER, SOM FÖRSÖKT MED FALLSKÄRMAR, VING ELLER STABBE- HAVERI O.DY.........

Minsann. Inget fel på planet. Pilotfel alltså? Kanske i kombination med överlast? Nu ska jag läsa ikapp vad alla ni kunniga här har kommit fram till under natten och morgontimmarna.
Citera
2019-07-26, 10:37
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:

Jag har mailat och frågat "källan" på vilket sätt piloten kan ha flugit så att planet blivit överbelastat i 40 knop. Jag frågade också om det inte var så att det istället blev överbelastat när det störtade.

Detta frågade jag inte men kan han inte ha villat bort sig i molnen eller haft för låg hastighet, därav de konstiga motorljudet som många vittnar on. En del i tråden anser att planet var på gränsen till överbelastat med 8 hoppare och andra med samma plan har bara 7. Han kan kanske också ha drabbats av höjdsjuka när han fick vänta in det landande planet.
Citera
2019-07-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag har mailat och frågat "källan" på vilket sätt piloten kan ha flugit så att planet blivit överbelastat i 40 knop. Jag frågade också om det inte var så att det istället blev överbelastat när det störtade.

Detta frågade jag inte men kan han inte ha villat bort sig i molnen eller haft för låg hastighet, därav de konstiga motorljudet som många vittnar on. En del i tråden anser att planet var på gränsen till överbelastat med 8 hoppare och andra med samma plan har bara 7. Han kan kanske också ha drabbats av höjdsjuka när han fick vänta in det landande planet.
Ex.vis kan ev piloten ha tuppat av ett kort ögonblick på ca 4000m ? Varpå kärran gick in i en störtspiral.
Citera
2019-07-26, 10:59
Medlem
Sådana går i praktiken rakt ner LÅNGSAMT då luftmotst samt drag är jättestora.

Plan med en bruten vinge gör inga stall eller spins, de dimper rakt ner i backen, och det är helt felaktiga termer för en sådan rörelse som skedde sista biten ner då kroppen går först med en vinge upp. Ett plan utan vinge är inte längre nåt aeordynamisk föremål. Det styrs av turbulens och tyngdpunkt.

Då planet åter får tas i bruk och givet vad som hittilis sagts om brutna kontrollytor i överfart så är det väl case closed. Han får ett stall, det säger Ockhans rakkniv. Sen varför han inte kommer ur det kan man spekulera om. Motorpådraget tyder också på stall.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jaha?? Och vad vet du om utvecklade störtspiraler, med 70-80° bankningsvinkel och mkt nos ned? Provat sånt??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in