2019-07-25, 23:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag vill bara upplysa om att planet inte håller en rak kurs från 4000 m ner till 2300 m, utan att det går i en båge väldigt brant nedåt.

Man måste skilja på absoluta och relativa termer.

Det var ingen spikrak kurs.

Det var dock en alldeles för rak kurs för att kunna vara ett flygplan som inte uppträder aerodynamiskt stabilt.
Dessutom sjönk den för fort, i fot/minut eller kilometer/h eller knop.
Och, den hade för hög total fart för det med.

Hade maskinen tappat hela stabben men ibte fenan hade man kunnat få en snabb dykning men väldigt rak då man inte kan åstadkomma G-krafter/sväng utan stabbe.
Det scenariot passar inte in här mellan höjden det började på och cirka 2300m

Slutsatsen av detta är att maskinen var strukturellt hel, vingar mm satt kvar när det började och de lossnade av överbelastning som mest sannolikt kom av att maskinen tog positiva G pga att piloten upptäckte flygläget och skulle räta upp nosen.

Den EASA utfärdade lyftningen av flygstoppet är helt i linje med det ovan. Både det man kan utläsa om hur det troligen hände och att man lyfter stoppet nu.
Citera
2019-07-25, 23:24
Medlem
Citat:
I båda länkarna står att planet går sönder på 4000 m höjd.

Nej det gör det inte.
Det står att man först kunde misstänka att det kunde vara på det viset.

Jag gissar att man har analyserat brottytorna och sett att de måste ha uppkommit i betydligt högre farter än planet är byggt för. Alltså när det störtar mot marken.
Citera
2019-07-25, 23:29
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Man har alltså kommit fram till samma slutsats, maskinen gick sönder genom överbelastning. Det kan inte hända i 60 knop, så maskinen var hel när den devierade från fällfinalen.

Vår analys av förloppet håller fortfarande.

https://news.aviation-safety.net/2019/07/25/casa-australia-and-easa-lift-grounding-of-ga-8-airvan/

Länk till EASA AD som lyfter flygförbudet:
https://ad.easa.europa.eu/blob/EASA_AD_2019_0177_CN.pdf/AD_2019-0177-CN_1

Från den första länken:
The grounding came into effect on July 20, following a fatal accident on 14 July 2019, when a GA8 Airvan skydiving plane crashed in Sweden. At 4000 meters altitude, the aircraft suffered a separation of a wing.
Från den senare länken:
On 14 July 2019, a fatal accident occurred with a GA8 ‘Airvan’ aeroplane, during a flight where the
purpose was to drop parachutists. Indications were that the aeroplane, at 4 000 meters altitude,
suffered structural failure. Early reports (later confirmed) indicated that a wing detached from the
aeroplane prior to the accident.
De skriver alltså att planets vinge skadades på 4000 m höjd.
Citera
2019-07-25, 23:31
Medlem
Jag har följt den här tråden från början men har inte kunnat skriva förrän nu,hade helt glömt bort min gamla användare.

Hur som, min enkla teori har hela tiden varit att piloten har i molnen uppfattat något som en potentiell fara och för att försöka undvika denna så har han dragit på och kraftigt girat vilket då orsakade en påfrestning som planet inte tålde.

Ett "hjärnspöke" som kan drabba alla men som tyvärr hände nu.
Citera
2019-07-25, 23:35
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
I båda länkarna står att planet går sönder på 4000 m höjd.

Är det med trollning med flit eller har du svårt med läsgörståelse? ( ingen dumdrygning menad av mig, utan ärlig fråga).

Det står, avseende den tidiga informationen och varför maskinen groundades:
Citat:
Indications were that the aeroplane, at 4 000 meters altitude, suffered structural failure. Early reports (later confirmed) indicated that a wing detached from the aeroplane prior to the accident. At the time, the root cause of the accident could not be confirmed.

Sen har man fått fram mer data genom undersökning:
Citat:
Since that AD was issued, CASA Australia informed EASA that the results of the physical inspection of the accident aeroplane indicate that it appears to have been exposed to aerodynamic loads beyond those for which the type design is certificated. No evidence was found to indicate that an unsafe condition exists or could develop that would warrant AD action

Man säger att maskinen bröts sönder av aerodynamiska laster som bar högre än maskinen är designad för. Det kan inte ske i 60 knop, alltså skedde det inte på rakbanan man hade.

Va är 121 knop på typen, det är den fart där maskinen stallar samtidigt som man når max tillåten G-belastning. Dessutom är designkravet 1.5 x tillåten G, så för att brutas itu måste man ha en fart som är 1.225 gånger Va, dvs 148 knop om man ger fulla roderutslag.
Texten innebär att maskinen bröts sönder genom belastning högre än design load( man har inte hittat någon flaw).
Är något oklart fortfarande ?
Citera
2019-07-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag tror tidningen har citerat rätt och vingen och de andra delarna som lossnade berodde på ett manöverfel som överbelastade planets hållfasthet.

"Sajten uppger att Casa informerat Easa att det verkar som att flygplanskraschen uppkommit eftersom planet hade exponerats för mer aerodynamiska massor än vad typen är byggd för."

Expressen verkar ha blandat ihop det en aning. Planets bryts ju i bitar för att det störtar i hög fart.
Men det är ju inte själva orsaken till olyckan. Kvällspress i sitt ässe.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-25 kl. 23:40.
Citera
2019-07-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från den första länken:
The grounding came into effect on July 20, following a fatal accident on 14 July 2019, when a GA8 Airvan skydiving plane crashed in Sweden. At 4000 meters altitude, the aircraft suffered a separation of a wing.
Från den senare länken:
On 14 July 2019, a fatal accident occurred with a GA8 ‘Airvan’ aeroplane, during a flight where the
purpose was to drop parachutists. Indications were that the aeroplane, at 4 000 meters altitude,
suffered structural failure. Early reports (later confirmed) indicated that a wing detached from the
aeroplane prior to the accident.
De skriver alltså att planets vinge skadades på 4000 m höjd.

Tja, kanske inte helt klara uttalanden där, i min värld ganska random!!!? Tyvärr låter det som helt fel, för ingenting har framkommit att det skulle vara något "fel" på 4000 meter......i så fall, skulle det indikera ett gravt fel på planet, vilket inte är ett dugg sannolikt. Informationen är mycket förbryllande...
Citera
2019-07-25, 23:42
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Men vad i helvete. Säg att detta inte är sant. Vem är det i så fall som fotograferat kropparna? Det är ingen tvekan om att kropparna blivit till köttfärs inuti, med tanke på hastigheten samt att de alla varit inneslutna i ett trångt utrymme när de träffat marken.

Vem skulle vara sjuk nog att ta och sedan posta bilder på nätet? Jag hoppas och tror att det är ett hittepå.

100 % säker på att dylika foton inte existerar men Medlemskap som skrev inlägget ville väl troligen bara ha lite uppmärksamhet (det är tragiskt nog som det är med denna olyckan).
Citera
2019-07-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tja, kanske inte helt klara uttalanden där, i min värld ganska random!!!? Tyvärr låter det som helt fel, för ingenting har framkommit att det skulle vara något "fel" på 4000 meter......i så fall, skulle det indikera ett gravt fel på planet, vilket inte är ett dugg sannolikt. Informationen är mycket förbryllande...

Läs hela texten. Det där är ju bara bakgrunden som citeras.
Citera
2019-07-25, 23:46
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Tja, kanske inte helt klara uttalanden där,

Läs mina inlägg om detta.

Det är solklart, men man måste läsa så man förstår.
Skippa expressen, läs originaltexten i EASA AD cancellation notice jag länkade till.
Jag tycker inte det går missförstå.
Citera
2019-07-26, 00:00
Medlem
Nu ökade spekulationsgraden igen...

Fakta är att planet gjorde en kraftig manöver alldeles för fällning. Fakta är också att planet gjorde en extremt brant vänstersväng, och samtidigt ett brant fall i höjd.

Det implikerar, med största säkerhet, en stall följt av en dip till vänster. Med mycket låg fart, är ett brott av t.ex. vinge i det lågfartsläget så gott som uteslutet på 4000 m höjd. Av den anledningen kan brott på flygplanskroppen i princip uteslutas på 4000 m. Brottet sker c:a 2000 meter ner, efter en dokumenterad kraftig hastighetsökning NEDÅT, med försök att häva den 60 gradiga riktningen mot marken!!!! Detta resonemang stämmer förmodligen också med de delar dom hittades vattnet, allt annat skulle vara totalt fel.....

De som inte är med så långt, förklara gärna!!!!
Senast redigerad av Whyback 2019-07-26 kl. 00:10.
Citera
2019-07-26, 00:07
Medlem
Citat:
...och jag tillhör de intresserade, men passar direkt på någon "kill-gissning", går på det som många erfarna, fört fram....Flygplanstillverkaren är en part i målet, det betyder nog att om det begåtts någon övergärning med planet, så kommer det att komma fram, för igen, om, det är så, måste andra få börja flyga med sina plan igen, eller hur?
Någon övergärning??!!
Det är förstås något så banalt och "klassiskt" som en vanlig störtspiral som kärran hamnat i!
Pga , som det heter, att piloten drabbats av spatial desorientering.
Ett antal kärror har gått i backen/plurret av den anledningen i sverige genom åren. Antingen i tätt snöfall, åskväder eller duggregn och dimmoln.
Bristande förmåga hos piloten att agera säkert, efter förlust av yttre referenser, kan man enkelt kalla denna "haveri-mode".
Read my lips: om detta kommer garanterat inget att ordas, i det "officiella eftermälet". Varför skulle man göra det....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in