2019-07-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Eller också börjar problemet med att höger vinge plötsligt kollapsar på grund av materialfel och kyla på 4000 m med följden att planet svänger kraftigt åt vänster och tappar höjd.
Svängen övergår i spinn när planet slutar flyga.
Och då först lossnar stabben.

Om h-vinge kollapsar flyger inte planet längre utan stallar eller "ramlar" åt höger eftersom högerbärkraft är borta. Höger ner och vänster upp. Hur det beter sig efter detta beror på stabbarna och fenan och möjligen av de lösa passagerarna. Det kan lätt byta rikning snurra och fortsätta åt vilket håll som helst. Hur mycket stabbarna kan ersätta den högra-vingförlusten vet jag inte men antar att det är bara i teorin. Resonerar en amatör.

Angående att hålla sig över 13 000 fot länge så fanns ju en erfaren pilot med på resan och borde därmed säkert haft synpunkter om detta "flygeri". Om påståendet att CH även brukade flyga planet är sant.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-25 kl. 22:09.
Citera
2019-07-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
När du svänger med ett flygplan så använder du primärt skevrodren som ökar resp. minskar lyftkrafterna på resp. vinghalva.
Förklara då hur en så kraftig vänstersväng ens är möjlig då lyftkraften måste vara högre på den högra vingen som gått av???
Farten var dessutom låg när problemen började och alla roder fungerar sämre då.
Vik ett pappersplan och prova om du lyckas med din teori.
Mer intressant (och troligt) är att balansen blivit fel pga att hopparna hamnat initialt längs bak i planet pga gaspådrag eller turbulens alt för låg fart och då stallat, för att efter stallen hamnat längst fram i knäet på pilot och reglage.
Vik ett nytt pappersplan och tejpa fast en tiokrona längs bak och se hur planet flyger.
Jämför det med tian längst fram.
Längs bak =initialt nos upp och stall
Längst fram = stabilt rakt ner i backen.
Stämmer oroväckande bra med de grafer som postats här på fb över vad som vi vet verkligen har hänt.

Ja, risken finns, att de flesta av de 8 hopparna hade börjat ändra sin tidigare passiva position sittandes på golvet med benen horisontellt med golvet ( = liftläge). Om nu flertalet av dem, i den mycket trånga cabinen, stod på knä eller kanske delvis uppräta, för fällningen var mindre än en minut bort, kan en äntring av ett moln med gropar och turbolens, skickat dem i olika riktningar, huller om buller, och bakåt, OM en plötslig stall inträffade.....vikning mot babord, en sakta övergång till brant fall, kan ha fört den osäkrade hopparmassa framåt, jag spekulerar nu, men det kan ha varit så......och med tyngdpunkt i framändan, blir belastningen än större att räta ut mot horisontalläge....( fartvektorn nedåt blir svårare att häva, mer belastning på i första hand vingarna i en accelererande rörelse nedåt, om planet är framtungt...)
Senast redigerad av Whyback 2019-07-25 kl. 22:23.
Citera
2019-07-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du, och ett antal till, kommer uppenbarligen in sent i tråden, och lägger löjliga ideer om orsak, särskilt från 4000 m.

Det finns de som kan mycket, riktigt mycket, som redan konstaterat att den flygning i brant vinkel, 60 grader, INTE KAN VARA MÖJLIG MED ETT SKADAT PLAN och ha rak kurs med hög sluthastighet. Jag hoppas att ni, som kommer in med en massa onödiga kommentarer, läser och förstår! Den hastighet som byggdes upp, kan inte genereras av ett skadat plan.

Det mest sannolika är, att piloten kom ur molnen på 2300-2000 meter, och fick en visuell uppfattning om planets resa genom molnen. Hastigheten var hög, vinkeln mot mark var c:a 60 grader, ett försök att räta ut mot horisontell riktning, resulterade i kraftig överbelastning, troligtvis gav höger vinge upp först.

Kan detta vara så svårt att förstå, det har varit massor med okunniga tyckare, som envisats med olika händelser på 4000 m höjd. Om, jag säger om, de relativt detaljerade återskapanden av planets färdriktning stämmer någorlunda, är resan ner från 4000 till 2300-2000, EN RESA MED ETT OSKADAT PLAN!

Å andra sidan allt började vid 4000...
Citera
2019-07-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis

Ja...? Men igen, förklara varför planet tog en stor acceleration i dyket från 4000, om det var skadat på något sätt? Ge mig möjliga förklaringar, tack!
Citera
2019-07-25, 22:28
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
My point is that we do not know what has happened. There is only one thing that can be for sure...

Death!

Citat:
Ja...? Men igen, förklara varför planet tog en stor acceleration i dyket från 4000, om det var skadat på något sätt? Ge mig möjliga förklaringar, tack!
Det är väl svårt att ge en förklaring. Det mest troliga är väl att vingen bröts loss, och att luftmotståndet därmed minskade. Men, vi vet inte ett skit mer än att nio personer blev till köttfärs.
Senast redigerad av Softis... 2019-07-25 kl. 22:33.
Citera
2019-07-25, 22:29
Medlem
Citat:
Har ett antal regler brutits, kommer det troligtvis fram i utredningen, hur det sedan presenteras, är en annan sak ( HK brukar försöka att leverera framåtriktade rapporter, och undvika att peka ut "syndare", en bra princip tycker jag och många andra här).

Jag tycker att det framkommit att regler och praktik inte är riktigt i fas i hopparvärlden. Utvecklingen av skärmar har gjort det möjligt att styra mot landningskryss på ett helt annat sätt än tidigare. Det har sannolikt lett till att både den exakta platsen för fällning och bra sikt mot mark, minskat i betydelse, vilket förmodligen lett till att beslutade lyftresor kunnat göras i allt mer molniga situationer.

Det är nog inte ovanligt att praktik och utveckling driver formella regelverk, snarare en regel generellt sett. Men troligtvis kommer denna fatala olycka istället adressera regelverket om rutiner kring lastning i cabinen att komma i fokus ( osäkrad last i kombination med maxlast, t.ex.). Den praktik som uppenbarligen i hopparvärlden "utmanat" regelverket för vädersituationer, främst kanske moln, kommer knappast upp i detta fall, annat än isf. att befästa gällande regler.....

Två intressanta synpunkter.
1
Vid ska avvakta utredningen när det gäller ev regelbrott. Men vi ska tydligen inte avvakta utredningen när det gäller allt annat.
2
Även om HK skulle komma fram till att någon uppenbart orsakat olyckan så gör de en ”framåtinriktad” rapport utan att peka ut nån.

Tillåt mig ha högre förtroende för HK. Jag tror att alla Eventuella mänskliga fel kommer att belysas i rapporten, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att någon är skyldig.

Frågan om skuld kommer, om det blir aktuellt, att belysas i en polisutredning, som jag gissar också pågår. I den frågan är jag dock osäker och vore tacksam om någon ( icke killgissare) sakkunnig kunde uttala sig.

Vi, i alla fall de flesta intresserade på FB, hoppas givetvis att ingen är skyldig. Men flygplanstillverkaren kommer nog inte att acceptera att fel på planet anförs som orsak om andra faktorer är avgörande.
Citera
2019-07-25, 22:34
Medlem
CarlosRexs avatar
Flygplansmodellen Gipps Aero GA8 Airvan stoppades efter kraschen i Umeå.

Nu får planen åter flyga igen beslutar europeiska och australiska flygsäkerhetsmyndigheterna, enligt Aviation Safety Network.

Detta måste tala för att det inte var något fel på planet.

Sajten uppger att Casa informerat Easa att det verkar som att flygplanskraschen uppkommit eftersom planet hade exponerats för mer aerodynamiska massor än vad typen är byggd för. Alltså den mänskliga faktorn.

https://www.expressen.se/nyheter/flygplanstypen-far-flyga-igen-efter-umeakraschen/
Senast redigerad av CarlosRex 2019-07-25 kl. 22:43.
Citera
2019-07-25, 22:34
Medlem
Citat:

Det tillhör de frågorna som är svåra att förstå och hitta en förklaring till. Mycket är ju svårförklarigt här. Havkom har det inte lätt.
Citera
2019-07-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Två intressanta synpunkter.
1
Vid ska avvakta utredningen när det gäller ev regelbrott. Men vi ska tydligen inte avvakta utredningen när det gäller allt annat.
2
Även om HK skulle komma fram till att någon uppenbart orsakat olyckan så gör de en ”framåtinriktad” rapport utan att peka ut nån.

Tillåt mig ha högre förtroende för HK. Jag tror att alla Eventuella mänskliga fel kommer att belysas i rapporten, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att någon är skyldig.

Frågan om skuld kommer, om det blir aktuellt, att belysas i en polisutredning, som jag gissar också pågår. I den frågan är jag dock osäker och vore tacksam om någon ( icke killgissare) sakkunnig kunde uttala sig.

Vi, i alla fall de flesta intresserade på FB, hoppas givetvis att ingen är skyldig. Men flygplanstillverkaren kommer nog inte att acceptera att fel på planet anförs som orsak om andra faktorer är avgörande.

...och jag tillhör de intresserade, men passar direkt på någon "kill-gissning", går på det som många erfarna, fört fram....Flygplanstillverkaren är en part i målet, det betyder nog att om det begåtts någon övergärning med planet, så kommer det att komma fram, för igen, om, det är så, måste andra få börja flyga med sina plan igen, eller hur?
Citera
2019-07-25, 22:42
Medlem
Citat:
Det tillhör de frågorna som är svåra att förstå och hitta en förklaring till. Mycket är ju svårförklarigt här. Havkom har det inte lätt.

Nej, tvärt om, det är ganska lätt att förstå, att ett plan som är skadat, inte kan ta den rikting och accelerationen som olycksplanet gjorde, du förstår?
Citera
2019-07-25, 22:47
Medlem
Citat:
...och jag tillhör de intresserade, men passar direkt på någon "kill-gissning", går på det som många erfarna, fört fram....Flygplanstillverkaren är en part i målet, det betyder nog att om det begåtts någon övergärning med planet, så kommer det att komma fram, för igen, om, det är så, måste andra få börja flyga med sina plan igen, eller hur?

Helt enig. Och nu kom beskedet
Citera
2019-07-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Flygplansmodellen Gipps Aero GA8 Airvan stoppades efter kraschen i Umeå.

Nu får planen åter flyga igen beslutar europeiska och australiska flygsäkerhetsmyndigheterna, enligt Aviation Safety Network.

Detta måste tala för att det inte var något fel på planet.

Sajten uppger att Casa informerat Easa att det verkar som att flygplanskraschen uppkommit eftersom planet hade exponerats för mer aerodynamiska massor än vad typen är byggd för. Alltså den mänskliga faktorn.

https://www.expressen.se/nyheter/flygplanstypen-far-flyga-igen-efter-umeakraschen/

Om det är så, är jag inte direkt förvånad, annat än möjligtvis att de kom så snabbt till slutsatsen att: DET VAR INGET FEL PÅ PLANET PÅ 4000m HÖJD, SOM JAG FÖRSÖKT SÄGA TILL ETT ANTAL SKIBENTER, SOM FÖRSÖKT MED FALLSKÄRMAR, VING ELLER STABBE- HAVERI O.DY.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in