Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Har ett antal regler brutits, kommer det troligtvis fram i utredningen, hur det sedan presenteras, är en annan sak ( HK brukar försöka att leverera framåtriktade rapporter, och undvika att peka ut "syndare", en bra princip tycker jag och många andra här).
Jag tycker att det framkommit att regler och praktik inte är riktigt i fas i hopparvärlden. Utvecklingen av skärmar har gjort det möjligt att styra mot landningskryss på ett helt annat sätt än tidigare. Det har sannolikt lett till att både den exakta platsen för fällning och bra sikt mot mark, minskat i betydelse, vilket förmodligen lett till att beslutade lyftresor kunnat göras i allt mer molniga situationer.
Det är nog inte ovanligt att praktik och utveckling driver formella regelverk, snarare en regel generellt sett. Men troligtvis kommer denna fatala olycka istället adressera regelverket om rutiner kring lastning i cabinen att komma i fokus ( osäkrad last i kombination med maxlast, t.ex.). Den praktik som uppenbarligen i hopparvärlden "utmanat" regelverket för vädersituationer, främst kanske moln, kommer knappast upp i detta fall, annat än isf. att befästa gällande regler.....
Två intressanta synpunkter.
1
Vid ska avvakta utredningen när det gäller ev regelbrott. Men vi ska tydligen inte avvakta utredningen när det gäller allt annat.
2
Även om HK skulle komma fram till att någon uppenbart orsakat olyckan så gör de en ”framåtinriktad” rapport utan att peka ut nån.
Tillåt mig ha högre förtroende för HK. Jag tror att alla Eventuella mänskliga fel kommer att belysas i rapporten, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att någon är skyldig.
Frågan om skuld kommer, om det blir aktuellt, att belysas i en polisutredning, som jag gissar också pågår. I den frågan är jag dock osäker och vore tacksam om någon ( icke killgissare) sakkunnig kunde uttala sig.
Vi, i alla fall de flesta intresserade på FB, hoppas givetvis att ingen är skyldig. Men flygplanstillverkaren kommer nog inte att acceptera att fel på planet anförs som orsak om andra faktorer är avgörande.