Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Den här erfarne piloten på den flygplanstypen, tycker också att de lastade planet alldeles för tungt. Jag undrar vad motivationen till det var, egentligen? Pengar? Inte göra någon besviken? Jag vidhåller det jag har sagt tidigare, att det är ALLTID bäst att lägga till lite extra säkerhetsmarginal, och inte lägga sig precis på maxgränsen... Oavsett vad det gäller, faktiskt, men särskilt om det gäller en verksamhet som kan vara dödlig.
Maskinerna är ju certifierade för en maxvikt och säkerhetsmarginaler a finns redan tilltagna. I detta fall finns säkert ingen anledning att lägga på egen extramarginal. Man ska inte heller förlita sig blint på en enda internettyckare.
Jag har redan visat att nio hoppare inte är ett problem:
Tomvikt 997( enligt wikipedia. Det är individuellt beroende på utrustning men vi kan troligt räkna att den inte är tyngre än så med sex stolar urplockade.
9 x genomsnitt 80 kg = 720 kg
Bränsle, för en lift plus 45 minuter reserv gissningsvis min 80L = 57kg.
Totalt 997+720+57= 1774kg.
Max tillåten startvikt: 1814kg.
Man hade tillgång till en lång asfaltsbana och temperaturen i atmosfären hela vägen upp var ungefär ”standard”. Det tillsammans säger att man inte hade någon anledning att minska på startvikten.
Jag vet ju inte vad de vägde, de kan ha haft mer soppa osv men det är fullt möjligt att de låg inom viktbegränsningarna.
I praktiken med hoppflygning när man gör flera lift i rad så kan man ju inte bestämma exakt det man har i bränsle inför nästa lift utan man har det man har. Oftast blir det en liten marginal till max tillåten då man inte kan summera ihopdwt till exakt maxvärde.
Man vill dock ha med sig så många hoppare man kan på varje lift eftersom det är de som finansierar verksamheten.
Undantaget är tex de varmaste dagarna med en maskin utan turbo/turbinmotor.
Flög en sån delar av en säsong och den var så trött på högre höjder de varmaste dagarna att stigtiden blev oekonomiskt lång. Antingen tog man en hoppare färre för att spara vikt, men det optimala var att slänga av en eller två på lägre höjd och sedan stiga vidare.