2019-07-24, 14:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Intressant. Jag trodde att bara New York har studerats, eller kunde studeras med viss säkerhet i resultatet.
Jag körde Google på
does abortion decrease crime

Naturligtvis ifrågasätts den också.
Citera
2019-07-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det framgår inte explicit att det är födda människor, varför en del har valt att göra tolkningen att rätten till liv även omfattar ofödda.

Nu tycks Du fö inte en rättsobjektivisisk position i Din syn på aborträtt.
och "framgår det explicit" att det gäller konceptionsögonblick etc?

din sista mening förstår jag inte vad du menar med. skriv om den tack.
Citera
2019-07-24, 14:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
I de fall stater har förbjudit abort helt och hållet, så har de lutat sig mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (ingen konvention), artikel 3:

"Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet."

Med "var och en" har man då avsett även det ofödda livet. Det är bl a därför som livets startpunkt är så oerhört viktig och också varför det råder så stor oenighet om den - var och en väljer i regel den startpunkt som gynnar det egna intresset.
Ska du ha den åsikten gäller den även vid våldtäkt och sjukdom.
Då finns inga undantag.
Gud får avgöra vem som ska överleva förlossningen om man måste välja mellan mor eller barn.
Citera
2019-07-24, 14:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad kostar en livstidsfånge.?

Det vet jag inte, men det är inte en statisk kostnad, exempelvis beror det på nivån av lyx och hur länge livstid verkligen betyder.

Citat:
Javisst, vi måste ju ta hand om de oönskade barnen, gärna billigt.

Ja, det måste vi redan idag stundom. Det finns varianter av oönskade barn i alla samhällen.
Citera
2019-07-24, 14:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ska du ha den åsikten gäller den även vid våldtäkt och sjukdom.
Då finns inga undantag.
Gud får avgöra vem som ska överleva förlossningen om man måste välja mellan mor eller barn.

Det är inte jag som har den åsikten, utan en del stater som har lagstiftat helt mot aborter. Min egen uppfattning är annorlunda, vilket framgår tydligt i tråden.
Citera
2019-07-24, 14:20
Medlem
Citat:
*Harkel. Kåldolmar.*

*harkel* aborträtt, ekonomi, vetenskap, historia, svenska språket etc etc....

och min sambo gör fortfarande kåldolmar med nöt eller lammkött, de fåtal ggr vi nu käkar kött.

Citat:
Vissa rättigheter bör vara universella, alltså gälla alla människor i hela världen. Men vissa, som är mer av den utilitaristiska sorten, kan leda till dramatiskt dåliga effekter på sina håll. I fallet med abort, så ser vi hur det leder till att mängden och andelen etniska svenskar i Sverige minskar, och i Indien att regionvis alla flickebarn aborteras. Svårt att hävda att det är fyllt med positiva inslag.

Få sen nu? vilka "dramatiska effekter" tror du vi haft idag om ex Kina och Indien INTE haft aborträtt?

hmm?

tsss uven
Senast redigerad av Merapi 2019-07-24 kl. 14:22.
Citera
2019-07-24, 14:22
Moderator
Strix m/94s avatar
[quote=Merapi|68188522]och "framgår det explicit" att det gäller konceptionsögonblick etc?

Nej, artikeln är formulerad precis som jag citerade (svensk översättning) och därmed möjlig att tolka på olika sätt, vilket olika statsledningar också har gjort.

Citat:
din sista mening förstår jag inte vad du menar med. skriv om den tack.

Ah! Ett vokalutbyte.

Nu tycks Du fö inta en rättsobjektivisisk position i Din syn på aborträtt.
Citera
2019-07-24, 14:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
*harkel* aborträtt, ekonomi, vetenskap, historia, svenska språket etc etc...

Jo, de där också, men jag ville inte vrida om kniven. Tänkte Du kunde få ha någon självkänsla kvar.

Citat:
och min sambo gör fortfarande kåldolmar med nöt eller lammkött, de fåtal ggr vi nu käkar kött.

Han får för min del göra kåldolmar precis som han vill.

Citat:
Få sen nu? vilka "dramatiska effekter" tror du vi haft idag om ex Kina och Indien INTE haft aborträtt?

hmm?

tsss uven

Menar Du nu att Du anser att könsaborter är en acceptabel metod för befolkningsbegränsning? Anser Du också att det är en metod som borde tillämpas globalt?
Citera
2019-07-24, 14:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag vet för litet om det, men när det innebär att man "kasserar" befruktade ägg blir jag tveksam.
Man kasserar färre nu när selektionen funkar bättre, förr kunde man få femlingar lite väl ofta.
Citera
2019-07-24, 14:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Man kasserar färre nu när selektionen funkar bättre, förr kunde man få femlingar lite väl ofta.

På så vis. Som sagt, jag vet inte tillräckligt om det.
Citera
2019-07-24, 14:42
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Menar Du nu att Du anser att könsaborter är en acceptabel metod för befolkningsbegränsning? Anser Du också att det är en metod som borde tillämpas globalt?
Troligen, för det är ju bättre att aldrig födas än att vara flicka eller kvinna i vissa länder.
Citera
2019-07-24, 14:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det vet jag inte, men det är inte en statisk kostnad, exempelvis beror det på nivån av lyx och hur länge livstid verkligen betyder.

Ja, det måste vi redan idag stundom. Det finns varianter av oönskade barn i alla samhällen.
Om du förespråkar omänsklig behandling av fångar kan vi nog få ner priset.
USA har flest internerade i världen.
I de privata fängelserna blir de gratis arbetskraft. Om de överlever.

Och du vill ha fler oönskade barn.
De kan sen bidra till samhällets omkostnader som gratis arbetskraft.

Sovjet hade samma system i sina gulager. Långa straff, precis som du vill.
Jag visste inte att du gillade kommunism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in