2019-07-24, 13:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är nog mer du som borde lära dig följa den röda tråden i en konversation.....

jag svarade ditt:

" Du får allt inse att den princip Du förfäktar i Sverige för svenskar, nog inte får riktigt samma effekter i andra kulturer -"

med att poängtera för dig det absurda i att betrakta rättigheter som något som enkom en part ( en själv oftast) ska kunna "hantera".

Och du svarar med detta inlägg?
-

naturrätten kännetecknas av att den "TÄNKS" vara....
där fick du åtminstone rätt.

Jag får påfallande ofta rätt när vi diskuterar, men vad var egentligen Din invändning mot mitt resonemang?
Citera
2019-07-24, 13:16
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I biologisk mening är det precis så det fungerar. Om man har intresse i det "magiska" här i livet, så är det just konceptionsögonblicket som det "magiska" inträffar. Det är litet som binära C-stridsmedel; var för sig är respektive ämne ofarligt, men vid blandningen uppstår verkan. Hur man än vänder sig, så kan man inte komma undan konceptionsögonblickets betydelse. Skall man ha trovärdighet oavsett ståndpunkt i abortfrågan, så måste man kunna hantera konceptionen.

Jag förutsätter att du även är emot dagen-efter-piller och spiral, och liknande metoder från dina medicinska hårklyverier?
Citera
2019-07-24, 13:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
kan du då förklara hur div deklarationer om "mäsnkliga rättigheter"
överhuvudtaget går att kombineras med ex lagar som förbjuder kvinnor abortera?

I de fall stater har förbjudit abort helt och hållet, så har de lutat sig mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (ingen konvention), artikel 3:

"Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet."

Med "var och en" har man då avsett även det ofödda livet. Det är bl a därför som livets startpunkt är så oerhört viktig och också varför det råder så stor oenighet om den - var och en väljer i regel den startpunkt som gynnar det egna intresset.
Citera
2019-07-24, 13:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jag förutsätter att du även är emot dagen-efter-piller och spiral, och liknande metoder från dina medicinska hårklyverier?

I princip, Ja. Sådant som tar livet av ett befruktat ägg är inte ett preventivmedel, utan ett abortredskap.
Citera
2019-07-24, 13:29
Medlem
Citat:
Jag får påfallande ofta rätt när vi diskuterar, men vad var egentligen Din invändning mot mitt resonemang?

nej det får du inte....men gulliigt du tror det.

du hävdade att man inte kan köra samma "rättigheter" över hela världen för att detta får olika konsekvenser på andra platser.

DETTA svarade jag på....du kan läsa själv vad jag svarade...

varvid du kontrar med .....Sverige?

Förstår du nu?

Sen kan jag ju tillägga det är oerhört "gulligt" att du alltså sitter och tror på nån slags "naturrätt"
"eviga värden" bla bla...men samtidigt hävdar att dessa minsann! inte ska få gälla alla.

Samma med dia tidigare resonemang med aborträtt...där du tydligt hävdat att det ska vara en "naturätt" minsann!!!! att stackars små konceptionsögonblick ska få lov utvecklas till dessa framtida människor de nu tydligen då "är" i sitt lilla ögonblick.

hej och hå...

men i Kina? Afrika, Bangladesh? ehh? näääää...

Din sorts oerhörda inkonsekvenser i era resonemang tar verkligen bitvis priset.

Mänskliga rättigheter ska självklart gälla och vara eftersträvansvärd för varenda liten kotte på detta klot barn, man OCH! kvinnor.
Och de är lika självklart mänskliga påhitt, säkerligen rätt ofta de mest logiska utefter hur människor nu fungerar och hur våra villkor ser ut just nu, men! inget av Gud skapad "evigt värde" som nått slags evig moral inpräntad med guld typ på månens baksida...

allright?
Senast redigerad av Merapi 2019-07-24 kl. 13:33.
Citera
2019-07-24, 13:37
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
I princip, Ja. Sådant som tar livet av ett befruktat ägg är inte ett preventivmedel, utan ett abortredskap.

Liksom provrörsbefruktning?
Citera
2019-07-24, 13:41
Medlem
Citat:
I de fall stater har förbjudit abort helt och hållet, så har de lutat sig mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (ingen konvention), artikel 3:

"Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet."

Med "var och en" har man då avsett även det ofödda livet. Det är bl a därför som livets startpunkt är så oerhört viktig och också varför det råder så stor oenighet om den - var och en väljer i regel den startpunkt som gynnar det egna intresset.

Nej det har man inte, med "var och en" syftas på födda människor.

Och alla födda människor rätt till sin frihet...dvs rätt bestämma själv om sig själv.
och sin personliga säkerhet, dvs rätt att få lov agera så att man inte utsätts för risker man inte vill utsättas för, ex tvingas gå gravid mot sin vilja.

Det är verkligen bara om man betraktar kivnnor som nått "annat" än människa, som man kan få ihop FNs mä'snkliga rättigheter med lagar om abortförbud.
Citera
2019-07-24, 13:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Liksom provrörsbefruktning?

Jag vet för litet om det, men när det innebär att man "kasserar" befruktade ägg blir jag tveksam.
Citera
2019-07-24, 14:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
nej det får du inte....men gulliigt du tror det.

*Harkel. Kåldolmar.*

Citat:
du hävdade att man inte kan köra samma "rättigheter" över hela världen för att detta får olika konsekvenser på andra platser.

DETTA svarade jag på....du kan läsa själv vad jag svarade...

varvid du kontrar med .....Sverige?

Förstår du nu?

Sen kan jag ju tillägga det är oerhört "gulligt" att du alltså sitter och tror på nån slags "naturrätt"
"eviga värden" bla bla...men samtidigt hävdar att dessa minsann! inte ska få gälla alla.

Samma med dia tidigare resonemang med aborträtt...där du tydligt hävdat att det ska vara en "naturätt" minsann!!!! att stackars små konceptionsögonblick ska få lov utvecklas till dessa framtida människor de nu tydligen då "är" i sitt lilla ögonblick.

hej och hå...

men i Kina? Afrika, Bangladesh? ehh? näääää...

Din sorts oerhörda inkonsekvenser i era resonemang tar verkligen bitvis priset.

Mänskliga rättigheter ska självklart gälla och vara eftersträvansvärd för varenda liten kotte på detta klot barn, man OCH! kvinnor.
Och de är lika självklart mänskliga påhitt, säkerligen rätt ofta de mest logiska utefter hur människor nu fungerar och hur våra villkor ser ut just nu, men! inget av Gud skapad "evigt värde" som nått slags evig moral inpräntad med guld typ på månens baksida...

allright?

Vissa rättigheter bör vara universella, alltså gälla alla människor i hela världen. Men vissa, som är mer av den utilitaristiska sorten, kan leda till dramatiskt dåliga effekter på sina håll. I fallet med abort, så ser vi hur det leder till att mängden och andelen etniska svenskar i Sverige minskar, och i Indien att regionvis alla flickebarn aborteras. Svårt att hävda att det är fyllt med positiva inslag.
Citera
2019-07-24, 14:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej det har man inte, med "var och en" syftas på födda människor.

Och alla födda människor rätt till sin frihet...dvs rätt bestämma själv om sig själv.
och sin personliga säkerhet, dvs rätt att få lov agera så att man inte utsätts för risker man inte vill utsättas för, ex tvingas gå gravid mot sin vilja.

Det är verkligen bara om man betraktar kivnnor som nått "annat" än människa, som man kan få ihop FNs mä'snkliga rättigheter med lagar om abortförbud.

Det framgår inte explicit att det är födda människor, varför en del har valt att göra tolkningen att rätten till liv även omfattar ofödda.

Nu tycks Du fö inte en rättsobjektivisisk position i Din syn på aborträtt.
Citera
2019-07-24, 14:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Att vara EU-forisk har sin risker.

Självbevarelsedriften är naturlig liksom driften att bistå sin nästa. Sjukvård är således inte onaturligt, utan en civilisatorisk förlängning av dessa drifter.

Det är inte småskurkarna som är problemet, utan fastmer den organiserade brottsligheten, vålds- och sexualförbrytarna. Sådana hade man helt andra metoder för i äldre tid. Man bör inte blanda ihop kriminalpolitik med socialpolitik, på det sätt som gjort i Sverige i många decennier nu.

Ja, det var inte det lagliga aspekterna som var skälet till mitt exempel.

Det är nog andra brott, och "brott", som i så fall är mer betydelselösa. Låser man in livsstilskriminella mycket länge så får man färre kriminella i cirkulation. Fast då får man förstås Advokatsamfundet på sig, vars medlemmar lever på att ständigt representera samma återfallsförbrytare. Det vore inte bra för affärerna...
Vad kostar en livstidsfånge.?
Citera
2019-07-24, 14:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag tror inte att samma ställe blir bra, av flera skäl. Men institutioner av olika slag behövs.
Javisst, vi måste ju ta hand om de oönskade barnen, gärna billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in