2019-07-24, 12:10
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja NÄR har det hänt att kivnnor arbetar gratis.,...medan mäns arbete fått betalt?
samt att man haft strikta roller över vad man fått "lov" göra?

hmm?

Nån aning?

Då vi nu hamnat på högstadienivå av argumentation (se ovan), efter att jag har grusat samtliga av dina känsloargument med rationella åsikter och pragmatisk argumentation, väljer jag att inte fortsätta kommentera dylika utsvävningar.

Men tack för pratstunden
Citera
2019-07-24, 12:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Svenska domstolar är varken rättvisa eller effektiva. De lagar de tillämpar, och det system som de arbetar efter, är därtill vad gäller straffrätt i princip illegitimt. Lagarna stipulerar mycket milda straff i internationell jämförelse, domstolarna dömer regelmässigt till så låga straff de kan och sedan har vi tvåtredjedelsfrigivning. Detta innebär att nästan inga brottsoffer får upprättelse och att nästan inga kriminella har sonat sina brott. Så illa är det!.

Kvinnor tycks mig ofta vara vansinniga - inte sällan av ilska. Säkert behöver Polen förbättra rätt mycket avseende sexualundervisning och tillgång till preventivmedel, men bara för att det begås illgärningar är det inget skäl att legalisera desamma. Det vore som att höja hastighetsbegränsningarna på vägarna för att människor ändå bryter mot dem - trots att vi vet att högre hastigheter leder till fler olyckor och dödsfall.
Svensk straffrätt bygger på gammal vikingatraditioner, vi har alltid gett småskurka extra chanser, alltid försökt få in buset på den rätta vägen.

Sen kom jobbskatteavdragen och inkomstskillnaderna ökar mest i Europa, segregationen ökar sen kom den plötsliga och rejäla invandringen.
Skattepengarna tog slut, den offentliga sektorn drar ner.
Likt förbannat utlovas mer pengar till pensioner, försvar, skolor, sjukvård, hemtjänst, fyll i resten själv.
Citera
2019-07-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Då vi nu hamnat på högstadienivå av argumentation (se ovan), efter att jag har grusat samtliga av dina känsloargument med rationella åsikter och pragmatisk argumentation, väljer jag att inte fortsätta kommentera dylika utsvävningar.

Men tack för pratstunden

Och där tog dina argument slut...
Citera
2019-07-24, 12:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Legitimitet handlar bl a om att en lag bör vara rättsfilosofiskt försvarbar, etiskt om man så vill, vilket såväl ett större antal svenska lagar inte är, som att systemet som helhet har stora brister därvidlag. I nuet uppmärksammas detta på ett intressant sätt i fallet med den sk rapparen ASAP Rocky. Jag spår att det fallet kan komma att ge underlag till en hel del diskussion framöver.

Okänslig? Är det jag som är okänslig? 80 000 aborter innebär sannolikt ca 80 000 ofödda människoliv. Minns att Polen var ett av de länder som förlorade störst andel av sin befolkning under andra världskriget - samtidigt som Sverige endast marginellt bidrog till något av värde.

Okänslig? Pah!

Fö avser jag snart ta en veckas familjesemester, med begränsade möjligheter till internet, så om några dagar kan svar dröja.
Rocky anhålls enligt svenska laga och regeringen kan inget göra, som det ska vara.
Han är kvar i häktet pga rymningsrisk.
Citera
2019-07-24, 12:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
All right!

"Rättmätig" är ordet vi söker. Mycket svensk lagstiftning saknar rättmätighet. Att enbart vara laglig lag, räcker inte för att densamma skall vara rättmätig. I Sverige är det för många gånger ett för långt avstånd mellan lag och rätt.

Låt mig ta ett annat internationellt, aktuellt exempel. Indien. Det rapporteras i dagarna följande:

https://www.svd.se/noll-flickor-fodda-i-132-indiska-byar

Skulle Du säga att de indiska kvinnorna "har ett behov" av könsselekterade aborter? Visst måste man väl respektera kvinnans makt över sin egen kropp även om det leder till utrotning av flickfoster? Visst är könsselekterade aborter en bra metod mot överbefolkning? Eller?
Apropå rät4mätig.
Om inte polisen ägnade så mycket tid och resurser på offer lösa brott, som cannabisanvändning.
Mer tid till riktiga brott, rättsväsendet avlastas och kan ägna sig åt skurkar, inte åt narkotikaanvändare som hellre borde få sjukvård.
Dessutom utesluter de dömda från samhället så man får tiofalt mer brottslighet framöver.

Jag håller med, vi har konstigt, rättslöst, rättssystem.

Indien.
Ditt exempel visar ju bara hur man värderar kvinnor.
Citera
2019-07-24, 12:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det kostade mycket att behålla knytningen till ecyn, som "vi devalverar inte Carl Bildt" så envist behöll. Men han har väl sin kosing i dollar.

SJUKVÅRD ÄR OCKSÅ Onaturligt.

Att vara EU-forisk har sin risker.

Självbevarelsedriften är naturlig liksom driften att bistå sin nästa. Sjukvård är således inte onaturligt, utan en civilisatorisk förlängning av dessa drifter.

Citat:
Svensk straffrätt bygger på gammal vikingatraditioner, vi har alltid gett småskurka extra chanser, alltid försökt få in buset på den rätta vägen.

Sen kom jobbskatteavdragen och inkomstskillnaderna ökar mest i Europa, segregationen ökar sen kom den plötsliga och rejäla invandringen.
Skattepengarna tog slut, den offentliga sektorn drar ner.
Likt förbannat utlovas mer pengar till pensioner, försvar, skolor, sjukvård, hemtjänst, fyll i resten själv.

Det är inte småskurkarna som är problemet, utan fastmer den organiserade brottsligheten, vålds- och sexualförbrytarna. Sådana hade man helt andra metoder för i äldre tid. Man bör inte blanda ihop kriminalpolitik med socialpolitik, på det sätt som gjort i Sverige i många decennier nu.

Citat:
Rocky anhålls enligt svenska laga och regeringen kan inget göra, som det ska vara.
Han är kvar i häktet pga rymningsrisk.

Ja, det var inte det lagliga aspekterna som var skälet till mitt exempel.

Citat:
Apropå rät4mätig.
Om inte polisen ägnade så mycket tid och resurser på offer lösa brott, som cannabisanvändning.
Mer tid till riktiga brott, rättsväsendet avlastas och kan ägna sig åt skurkar, inte åt narkotikaanvändare som hellre borde få sjukvård.
Dessutom utesluter de dömda från samhället så man får tiofalt mer brottslighet framöver.

Jag håller med, vi har konstigt, rättslöst, rättssystem.

Indien.
Ditt exempel visar ju bara hur man värderar kvinnor.

Det är nog andra brott, och "brott", som i så fall är mer betydelselösa. Låser man in livsstilskriminella mycket länge så får man färre kriminella i cirkulation. Fast då får man förstås Advokatsamfundet på sig, vars medlemmar lever på att ständigt representera samma återfallsförbrytare. Det vore inte bra för affärerna...
Citera
2019-07-24, 12:56
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur skapas det en bättre värld i Indien, när det har fötts färre och färre flickor under femtio års tid? Sedan är det fullt möjligt att adoptera bort sitt barn till någon annan.
Världen blir förmodligen inte bättre, enligt mig.
Men ur den enskilde indier väljer man ett kön som de tror kommer att få ett värdigt liv.
Kvinnor i de byarna har det uppenbarligen inte.

Åter om adoptioner.
Tror du det finns så många frivilliga mottagare?
Det är en sak att ta hand om en släkting barn, men frivilligt, glöm det.
Citera
2019-07-24, 12:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Intressant att avstå från att lära sig något för att man tycker det är konstigt i tonåren. Jag skulle rekommendera ett öppnare intellektuellt intresse. Jag har t ex läst en del om marxism mm, trots att jag är värdekonservativ. Ja, en del om feminism också, vilket jag finner intressant på flera sätt, men inte omfattar.

Som Du vet är jag för att abortera om det finns medicinskt godtagbara skäl, däri skulle kunna ingå även psykiatriska diagnoser, men det tycks avlägset att kunna avgöra detta med betydande säkerhet redan i moderlivet. Snarare borde det finnas mekanismen för att tidigt identifiera dessa och institutionalisera desamma.
Å här har vi intitutionalisera igen.
Puckon och oönskade barn på samma ställe.
Citera
2019-07-24, 13:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Å här har vi intitutionalisera igen.
Puckon och oönskade barn på samma ställe.

Jag tror inte att samma ställe blir bra, av flera skäl. Men institutioner av olika slag behövs.
Citera
2019-07-24, 13:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Argumentet är mer relevant än vad man först kan tro. Ett exempel är New York där problemen var mycket stora med kriminella ungdomar, störda från början med dåliga familjeförhållanden och rasism. Sen när fri abort infördes, kunde kvinnorna abortera bort dessa framtida ungdomsgangsters, som alltså helt enkelt inte föddes. Naturligtvis finns det flera andra faktorer som spelade in, men det är väldigt svårt att förklara bort den här parametern. Som ni förstår har rätt ordentliga ansträngningar gjorts av abortmotståndarna.
Det finns gott om exempel från USA, inför aborträtt så sjunker brottsligheten 18 år senare.
Citera
2019-07-24, 13:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men lösningen på det är inte fri abort, utan att de indiska kvinnorna och flickorna får hjälp att inte hamna i dessa situationer. Och i detta bör åter igen inte aborter ingå.
Men de får inte någon hjälp.
Du kan drömma, men de sitter i skiten och kommer att göra länge till.
Citera
2019-07-24, 13:10
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Det finns gott om exempel från USA, inför aborträtt så sjunker brottsligheten 18 år senare.

Intressant. Jag trodde att bara New York har studerats, eller kunde studeras med viss säkerhet i resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in