2019-07-20, 19:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Filmaren säger i slutet "I was feeling weird, he made a steep turn" och det var precis vad som hände i Umeå.

Min amatörmässiga analys är att Umeåplanet stallade vid den kraftiga svängen vi sett tidigare i tråden, sedan kom planet in i en spinn som piloten inte kunde häva. I fallet bröts planet delvis sönder, vinge, stabilisatorer etc. Att så sker ses på klippet.

Oerfaren pilot, 27 år. Han har säkert tränat på att häva stallning/spinn men inte med 8 passagerare. Högst sannolikt pilotmisstag.

Tack för ordet.

Bara som ett tillägg.
Under videon står informationen:

”So here it is, my second plane malfunction. We were taking a final turn on jump run, unfortunately, the turn was way too steep and slow. Our plane went into a spin and a nose dive.

This happened back in July, 2016, and I still recall the moment vividly, I was not able to move my hands or body due to G forces resulting from the centrifugal force of spin. I saw people pinned on the floor - you will too. I realized that our spin was not going to stop - we already had 3+ spins by that time. It took strength from 2 people to open the plane door, and we had less then 30 seconds to bail before crashing.

I still remember thinking - "this is it".
Luckily, the plane stabilized for brief seconds and we all jumped out. Our pilot was able to land the plane back without the right horizontal stabilizer...”

https://m.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Citera
2019-07-20, 19:31
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ok var ett tag sedan jag läste ATPL-teorin (som aldrig kom till användning). Men normalt är det väl ändå IAS som gäller för alla V-nummer i kategorin tråden handlar om? Sedan att Vmo grundas på TAS eller snarare EAS är väl en annan skola.

Jo, det har du fan rätt i! Blandade ihop begreppen lite där. Vne anges i IAS, men minskar med höjden, så man kan inte lita på markerinngen på fartmätaren. Rätt ska det vara.
Citera
2019-07-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polkakung
Jag tror inte piloten försökte öka effekten. En propeller som driver ett plan i planflykt och plötsligt tappar motståndet, som vid nos ned, kommer att orsaka ljudförändringar.

Jag har lite svårt att se att en pilot med iaf några års erfarenhet kan göra sådana misstag. Men det är möjligt. Molnigt, turbulent, troligtvis både upp- och nedsvep och snabb övergång från VFR till IFR när hela kroppen är inställd på "seat of the pants"-flygning ger ett knivigt läge. Men det krävs nog fler eller andra omständigheter för att få ett plan att falla som en sten från höjd.

Ja, kanske dykningen ökade motorljudet men det stämmer inte riktigt med vittnesuppgifterna. Jag tror att piloten låg nära stall och kanske stallade med hård vänster som följd. Vittnena uppgav ett starkt motorpådrag efter det en smäll och sedan en motor på högvarv.
Citera
2019-07-20, 19:37
Medlem
Idag kom första dödsannonsen. RIP.
All styrka till anhöriga och vänner.
Citera
2019-07-20, 19:42
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Ja, det förbryllar. Var i skeendet gav piloten gas. Efter planet tog en 180 g vänstersväng följde en dykning i 60 grader.Planet måste vara intakt i det skeendet annars kan inte den fart som uppgivits erhållas. Olyckan skedde efter klartecken för fällning erhållits.

Jag skulle närmast likna det vid ljudet då ett plan gör en looping eller ett dyk. Har noll erfarenhet men ljudet gav direkt tanken ”det där lät inte bra”. Jag bor väl 1 mil fågelvägen från olycksplatsen.
Citera
2019-07-20, 19:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Min amatörmässiga analys är att Umeåplanet stallade vid den kraftiga svängen vi sett tidigare i tråden, sedan kom planet in i en spinn som piloten inte kunde häva. I fallet bröts planet delvis sönder, vinge, stabilisatorer etc. Att så sker ses på klippet.

Oerfaren pilot, 27 år. Han har säkert tränat på att häva stallning/spinn men inte med 8 passagerare. Högst sannolikt pilotmisstag.

Tack för ordet.

Av FB att döma så flög han redan 2010, alternativt utbildade sig till Pilot då.

Det ger utrymme för många års praktik.
Citera
2019-07-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Jag skulle närmast likna det vid ljudet då ett plan gör en looping eller ett dyk. Har noll erfarenhet men ljudet gav direkt tanken ”det där lät inte bra”. Jag bor väl 1 mil fågelvägen från olycksplatsen.

Menar du att maskinen varvade upp som tidigare vittnen uppgett. Liksom gav en dovare ton.
Citera
2019-07-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bara som ett tillägg.
Under videon står informationen:

”So here it is, my second plane malfunction. We were taking a final turn on jump run, unfortunately, the turn was way too steep and slow. Our plane went into a spin and a nose dive.

This happened back in July, 2016, and I still recall the moment vividly, I was not able to move my hands or body due to G forces resulting from the centrifugal force of spin. I saw people pinned on the floor - you will too. I realized that our spin was not going to stop - we already had 3+ spins by that time. It took strength from 2 people to open the plane door, and we had less then 30 seconds to bail before crashing.

I still remember thinking - "this is it".
Luckily, the plane stabilized for brief seconds and we all jumped out. Our pilot was able to land the plane back without the right horizontal stabilizer...”

https://m.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Ett fullt möjligt scenario, men en spin hade nog inte orsakat de rapporterade sjunkhastigheterna som ses i det här fallet. Spin användes förövrigt som en metod för molngenomgång av en del postflygare innan horisontgyrot uppfanns. Ett rätt lugnt flygläge så länge man har höjd att ta sig ur det.
Citera
2019-07-20, 19:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Den samhälleliga nyttan var inte på tal men visst - det kan diskuteras även det. Å andra sidan är glada människor en tillgång i samhället. De kanske jobbar bättre än de som inte lever ut sina drömmar osv.
Men som jag skrev ovan är vi lite off topic nu.

I övrigt vill jag skänka en tanke till alla drabbade. Fruktansvärd händelse. Jag hörde motorvrålet från min gård :(

Intressant. Lät det som Motorvrål? Vi har tidigare i tråden diskuterat det ljud som hördes under den sista delen av fallet. (Filmklipp)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen

Känner du igen det här ljudet?
Citera
2019-07-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polkakung
Jag tror inte piloten försökte öka effekten. En propeller som driver ett plan i planflykt och plötsligt tappar motståndet, som vid nos ned, kommer att orsaka ljudförändringar.

Jag har lite svårt att se att en pilot med iaf några års erfarenhet kan göra sådana misstag. Men det är möjligt. Molnigt, turbulent, troligtvis både upp- och nedsvep och snabb övergång från VFR till IFR när hela kroppen är inställd på "seat of the pants"-flygning ger ett knivigt läge. Men det krävs nog fler eller andra omständigheter för att få ett plan att falla som en sten från höjd.

Sedan ska vi komma ihåg att innan ljudet når markytan från 4000m har det gått 12sek
Citera
2019-07-20, 21:01
Medlem
Citat:

Har du nåt från Youtube du kan tyckas låta likt?
Citera
2019-07-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intressant. Lät det som Motorvrål? Vi har tidigare i tråden diskuterat det ljud som hördes under den sista delen av fallet. (Filmklipp)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen

Känner du igen det här ljudet?

Befann mig runt 6km från Storsandskär och det ljud som hördes på det avståndet var först ett normalt motor/propellerljud, sedan ett ökat gaspådrag som efter en stund övergår i ett tilltagande "rytande ljud" som varar kanske 30 sekunder. Liknelsen vid en looping är riktigt bra, först planflykt och därefter en uppåtgående resa där motor får jobba kraftigt och sedan nedfärden med acceleration som i detta fall ej övergår i planflykt utan bara fortsätter.

Borde stämma ganska bra med graferna som ritats upp, flyger normalt, gör ett pådrag som ger +70m i höjd och sedan en kraftig nedåtgående acceleration som slutar efter 30 sekunder då kroppen bryts sönder.

Ljudet från filmen hördes inte på så här långt avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in