Citat:
Vi har dessutom inte sett ena staben (bakvingen) och fenan, mig veterligen. (Vi har heller inte vetskap om att alla 9 faktiskt påträffades i eller i direkt anslutning till planet, mig veterligen. Men jag *tror* det är så. Men har aldrig sett den uppgiften tydligt uttalad.)
- Dvs, möjligen ett minskat tryck ned på stabbe (som är borta) leder till nos upp, som efter svar från pilot leder till fortsättningen. Dvs, stall/vikning i -2000m följt av ”vingklipp”.
- Dvs, möjligen ett minskat tryck ned på stabbe (som är borta) leder till nos upp, som efter svar från pilot leder till fortsättningen. Dvs, stall/vikning i -2000m följt av ”vingklipp”.
Jag har för mig att det funnits bilder på bägge stabilisatorhalvor, dock ej säker.
Om man tappar halva stabben och höjdrodret fungerar är flygmaskinen fortfarande flygbar men man krymper envelopen; dvs det flygbara området.
Men om man tappar hela blir det inte frågaon om nos upp utan nos ned till maskinen har nosen ungeför rakt ned. Anledbingen är att alla flygplan i denna klass byggs stabila så att tyngdpunkten lugger framför lyftkraftscentrum på huvudvingen.
Tar du bort den nedåtriktade kraften stabben ger så dyker maskinen obönhörligen tills tyngpunkten på maskinen ligger rakt under flygmaskinens aerodynamiska centrum vilket lär bli betydligt mer än 60 grader nos ned(tippar på minst 75-80 grader. Efter detta kommer inte några manövrar alls kunna uppstå, möjligen svag nos upp när luftmotståndet ökar efter hand farten går upp, lite beroende på gaspådrag osv.
Vi ser inte en raktframåtrörelse där nosen dippar mot rakt ned utan sväng.
Utan stabilisator kommer man inte kunna stalla flygmaskinen då vingen kommer gå mkt mycket låg anfallsvinkel direkt, och farten öka. Slutfasen med sönderbrytning och spinn är fortfarande möjlig men troligen inte med de positiva G-belastningar vi ser spår i i brottytan på den lösa högervingens ytterdel. Det som borde hönda borde isf vart en betydligt mer successiv sönderbrytning där tex någon del lossnar av stora luftkrafter, orsakar snedanblåsning som sedan ytterligare skadar maskinen.
Här har vi en maskin som flyger aerodynamiskt stabilt med hög fart till en punkt där den ”omedelbart” går över till ”fritt fall med spinn”. Jag har svårt att se att det går förklara med en initial skada på strukturen.
Med tillgängliga data går det inte passa in att stabilisatorn lossnar, oavsett orsak. Detta m.ht hur maskinen rört sig från den avvek från normal kontrollerad flygning till den började spinna.