2019-07-20, 15:38
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Vi har dessutom inte sett ena staben (bakvingen) och fenan, mig veterligen. (Vi har heller inte vetskap om att alla 9 faktiskt påträffades i eller i direkt anslutning till planet, mig veterligen. Men jag *tror* det är så. Men har aldrig sett den uppgiften tydligt uttalad.)

- Dvs, möjligen ett minskat tryck ned på stabbe (som är borta) leder till nos upp, som efter svar från pilot leder till fortsättningen. Dvs, stall/vikning i -2000m följt av ”vingklipp”.

Jag har för mig att det funnits bilder på bägge stabilisatorhalvor, dock ej säker.

Om man tappar halva stabben och höjdrodret fungerar är flygmaskinen fortfarande flygbar men man krymper envelopen; dvs det flygbara området.

Men om man tappar hela blir det inte frågaon om nos upp utan nos ned till maskinen har nosen ungeför rakt ned. Anledbingen är att alla flygplan i denna klass byggs stabila så att tyngdpunkten lugger framför lyftkraftscentrum på huvudvingen.
Tar du bort den nedåtriktade kraften stabben ger så dyker maskinen obönhörligen tills tyngpunkten på maskinen ligger rakt under flygmaskinens aerodynamiska centrum vilket lär bli betydligt mer än 60 grader nos ned(tippar på minst 75-80 grader. Efter detta kommer inte några manövrar alls kunna uppstå, möjligen svag nos upp när luftmotståndet ökar efter hand farten går upp, lite beroende på gaspådrag osv.

Vi ser inte en raktframåtrörelse där nosen dippar mot rakt ned utan sväng.
Utan stabilisator kommer man inte kunna stalla flygmaskinen då vingen kommer gå mkt mycket låg anfallsvinkel direkt, och farten öka. Slutfasen med sönderbrytning och spinn är fortfarande möjlig men troligen inte med de positiva G-belastningar vi ser spår i i brottytan på den lösa högervingens ytterdel. Det som borde hönda borde isf vart en betydligt mer successiv sönderbrytning där tex någon del lossnar av stora luftkrafter, orsakar snedanblåsning som sedan ytterligare skadar maskinen.
Här har vi en maskin som flyger aerodynamiskt stabilt med hög fart till en punkt där den ”omedelbart” går över till ”fritt fall med spinn”. Jag har svårt att se att det går förklara med en initial skada på strukturen.

Med tillgängliga data går det inte passa in att stabilisatorn lossnar, oavsett orsak. Detta m.ht hur maskinen rört sig från den avvek från normal kontrollerad flygning till den började spinna.
Citera
2019-07-20, 16:00
Medlem
Tillssons avatar
Vad är detta bild på?

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/flygkraschen-i-umea-planet-var-luftvardigt/
Citera
2019-07-20, 16:11
Medlem
JonasFBs avatar
Stabbe bort -> nos ned.
Givetvis. *skäms*
Citera
2019-07-20, 16:11
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Vad är detta bild på?

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/flygkraschen-i-umea-planet-var-luftvardigt/

Det är en Flygplansdel.
Citera
2019-07-20, 16:34
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Vad är detta bild på?

Stabbe/höjdroder.

Inte säker men troligen vänster. (Den är väl vinklad och det ser nästan ut som "böjd".)
Citera
2019-07-20, 16:45
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det är tråkigt att folk har dött, MEN :
De sysslade med en farlig sport och olyckan kostar oss skattebetalare massor av pengar. Så det borde införas mycket högre krav från statens sida om folk ska få fortsätta med den här sporten.
De som deltar borde också tvingas att vara med och betala vad det kostar när det går åt skogen.
Många lär väl klaga på mina åsikter men det klarar jag

Jamen då ska vi nog börja med alla döda och skadade i vår trafik. Den nere på marken/vägarna. Jämför antal döda/skadade med dito i flygtrafiken i Sverige. Dra sedan egna slutsatser.
Detsamma gäller ridsport.
Citera
2019-07-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har för mig att det funnits bilder på bägge stabilisatorhalvor, dock ej säker.

Om man tappar halva stabben och höjdrodret fungerar är flygmaskinen fortfarande flygbar men man krymper envelopen; dvs det flygbara området.

Men om man tappar hela blir det inte frågaon om nos upp utan nos ned till maskinen har nosen ungeför rakt ned. Anledbingen är att alla flygplan i denna klass byggs stabila så att tyngdpunkten lugger framför lyftkraftscentrum på huvudvingen.
Tar du bort den nedåtriktade kraften stabben ger så dyker maskinen obönhörligen tills tyngpunkten på maskinen ligger rakt under flygmaskinens aerodynamiska centrum vilket lär bli betydligt mer än 60 grader nos ned(tippar på minst 75-80 grader. Efter detta kommer inte några manövrar alls kunna uppstå, möjligen svag nos upp när luftmotståndet ökar efter hand farten går upp, lite beroende på gaspådrag osv.

Vi ser inte en raktframåtrörelse där nosen dippar mot rakt ned utan sväng.
Utan stabilisator kommer man inte kunna stalla flygmaskinen då vingen kommer gå mkt mycket låg anfallsvinkel direkt, och farten öka. Slutfasen med sönderbrytning och spinn är fortfarande möjlig men troligen inte med de positiva G-belastningar vi ser spår i i brottytan på den lösa högervingens ytterdel. Det som borde hönda borde isf vart en betydligt mer successiv sönderbrytning där tex någon del lossnar av stora luftkrafter, orsakar snedanblåsning som sedan ytterligare skadar maskinen.
Här har vi en maskin som flyger aerodynamiskt stabilt med hög fart till en punkt där den ”omedelbart” går över till ”fritt fall med spinn”. Jag har svårt att se att det går förklara med en initial skada på strukturen.

Med tillgängliga data går det inte passa in att stabilisatorn lossnar, oavsett orsak. Detta m.ht hur maskinen rört sig från den avvek från normal kontrollerad flygning till den började spinna.

Jag kan tänka mig att det är möjligt att så länge skevroder fungerade så kan det påverkat första delen fallet innan det hamnade i ett stabilt läge. Tumling / lomcevak kanske också kan påverka framfarten i de få sekunder det handlar om. En dykning i 60 grader blir ju snabbt ganska svår att bibehålla när farten ökar, men givetvis är det också möjligt.
Citera
2019-07-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Stabbe/höjdroder.

Inte säker men troligen vänster. (Den är väl vinklad och det ser nästan ut som "böjd".)

Ja det är vänster, klurade vi ut tidigare. Ser fin ut i framkant dock.
Citera
2019-07-20, 17:16
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Jamen då ska vi nog börja med alla döda och skadade i vår trafik. Den nere på marken/vägarna. Jämför antal döda/skadade med dito i flygtrafiken i Sverige. Dra sedan egna slutsatser.
För att kunna jämföra risker mellan fallskärmshopp och ridning versus fordons- cykel -och gångtrafik, behöver vi siffror på hur många som sysslar med respektive aktivitet under ett år och hur många i respektive kategori som råkar ut för olyckor och utfallet av dessa, under samma period.
Citera
2019-07-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik

Du måste även ta med nyttoaspekten. Nyttan med fallskärmshoppning är att ge några våghalsar en adrenalinkick. Utan trafik på marken skulle hela samhället stanna.
Citera
2019-07-20, 17:27
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Planet i denna video stallar och går i spinn med hopparna kvar. Ena stabilisatorn lossar under tumlingen (syns i klippet). Piloten lyckas ändå landa planet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Känner mig tjatig då jag länkat till detta klipp flera gånger, men tror att det finns paralleller till Umeå.

En intressant och otäck film. Självklart drar man paralleller till olyckan i Umeå. Det är ju oundvikligt. Dessutom är det intressant att se hur människan beter sig i panik. Man kliver över och knuffar om det behövs, även om en mindre och svagare person (tjej?) är i vägen.

Edit: Hur i helvete lyckas man landa med ena stabilisatorn borta?
Senast redigerad av havregryyn 2019-07-20 kl. 17:30.
Citera
2019-07-20, 17:40
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
En intressant och otäck film. Självklart drar man paralleller till olyckan i Umeå. Det är ju oundvikligt. Dessutom är det intressant att se hur människan beter sig i panik. Man kliver över och knuffar om det behövs, även om en mindre och svagare person (tjej?) är i vägen.

Edit: Hur i helvete lyckas man landa med ena stabilisatorn borta?

Filmaren säger i slutet "I was feeling weird, he made a steep turn" och det var precis vad som hände i Umeå.

Min amatörmässiga analys är att Umeåplanet stallade vid den kraftiga svängen vi sett tidigare i tråden, sedan kom planet in i en spinn som piloten inte kunde häva. I fallet bröts planet delvis sönder, vinge, stabilisatorer etc. Att så sker ses på klippet.

Oerfaren pilot, 27 år. Han har säkert tränat på att häva stallning/spinn men inte med 8 passagerare. Högst sannolikt pilotmisstag.

Tack för ordet.
Senast redigerad av Tillsson 2019-07-20 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in