2019-07-19, 23:16
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Finns en stor artikel i AB om st*na h*gglöf, det är hennes mamma som uttalat sig. Bl.a. denna text:

– Hon gick en kurs och gjorde sitt första solohopp för någon vecka sedan. Totalt hann hon göra fyra hopp. Men det femte blev det ingenting med, säger Stinas mamma Margareta Hägglöf till Aftonbladet.

Är man erfaren hoppare efter fyra hopp??

Någon nämnde vid olyckstillfället att det bara var vana och erfarna hoppare med.

Artikeln finns på AB

Länk: Https://www.aftonbladet.se/a/opeKag

Den länken funkade inte men här är ett reportage i Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/stina-dog-i-flygolyckan-i-umea-obeskrivlig-sorg/
Citera
2019-07-19, 23:22
Medlem
från 75 till 425 km per h på 10 s är nästan exakt fritt fall utan luftmotstånd, delta-v = g*t. dvs helt omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag tror man får väl så mycket hysteresesfel om man räknar fart, vertical speed mm mellan varje radarpunkt/loggpunkt. Jag gjort lite liknande men använde fler punkter för att få ett genomsnitt på en lite större sträcka. Att accelerera från 75km/h till 425km/h på 10s kräver en snittacceleration på 1G. I och för sig så har man hjälp av jordens dragningskraft med brant dykvinkel men när man får upp faerten på en sån kärra är luftmotståndet stort. Jag tror det har gått fort, men kanske inte riktigt 425.

Utplaningen vi ser i FR24-data är inte rimlig, från mkt hög sjunk till noll. Det är inte möjligt, att dessutom direkt efter återgå till ett sjunk på 2000fot på 2 sekunder är inte heller inom naturlagarna.
Citera
2019-07-19, 23:28
Medlem
Speed är alltså hypotenusan?

Av det du skriver innebär det dock troligen att hastigheterna är fasförskjutna i relation till altituden.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kommentar angående grafen som diskuterats ovan

https://postimg.cc/svBCZ6fx

Har sagt det tidigare men hastigheterna i grafen skall ses som en uppskattning och man bör förstås vara försiktig med att dra för långtgående slutsater. Det man får koncentrera sig på är övergripande tendenser.

1) Altitude och tid kommer direkt från WEBTRAK och bör vara korrekta men precisionen är bara sekunder och hur exakta de är i sig själva kan jag inte säga.

2) V.Speed (vertical speed) är beräknad (från altitude och tid) som ett genomsnitt över 3 näraliggande datapunkter, alltså två derivator. Pga få datapunkter så kommer naturligtivs derivatan (=hastigheten) att svaja en del. Därav den svängiga kurvan.

3) H.Speed (horisontal speed) är beräknat utifrån manuell mätning av avståndet i Google maps mellan datapunkterna i WEBTRAKS. Det blir relativt grova uppskattningar med andra ord. Kurvan svänger än mer av den anledningen och det är den övergripande trenden som man bör fokusera på.

4) Speed är en vektoraddition av V.Speed och H.Speed och skall alltså motsvara Air Speed grovt sett.

Rimligheterna och korrektheten i dessa hastigheter har diskuterats tidigare i tråden.
Det som ser oroväckande ut är hastighetsminskningen mellan t=5 och t=13 i grafen.

Motbevisa mig gärna om det är något som inte stämmer här!
Citera
2019-07-19, 23:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dessa fakta, kombinerade med havkom's ytterligare info, måste kunna fastställa förloppet, jag kan bara konstatera att om det var stall ( verkar troligt), fungerar inte återtagning med 40% av massan i planet som rörlig vikt. Det kommer att komma fram, och en rekommendation/ krav på lastsäkring av hoppare kan nog också bli aktuell. Hur det ska kunna kombineras med smidiga fällningsrutiner, kan jag inte svara på.....

Eftersom vi vet at ungarna på slasktidningarna hänger i dom här trådarna så finns det inget skäl till att vi skall ge dom influenser till att lyckas förtöra hoppsporten. Lägg ner.

Det kommer att hanteras på flygklubbarna och dom vet vad dom håller på med.
Citera
2019-07-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsblyg
Mycket riktigt att jag nyss reggat mig då min ordinarie användare avslöjar mitt namn. Tar ju som du kanske vet ~ 3 dagar att godkännas att skriva inlägg. Välj själv att tro vad du vill, reggade mig för att kunna delge dessa uppgifter då ingen annan kunnat delge mer ingående kring skador. Detta ger ju en del utrymme att spekulera i hur övriga klarat sig.

Dessa uppgifter kommer genom svärmor som pratat med en nära vän (stug)boende på ön. Jag är förövrigt tjej och 27 år gammal. Vad de nu har för betydelse. *hmmm*

Vet du om alla hittades i anslutning till planet eller om någon tagit sig ut och utlöst fallskärm?
Citera
2019-07-20, 00:01
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag tror man får väl så mycket hysteresesfel om man räknar fart, vertical speed mm mellan varje radarpunkt/loggpunkt. Jag gjort lite liknande men använde fler punkter för att få ett genomsnitt på en lite större sträcka. Att accelerera från 75km/h till 425km/h på 10s kräver en snittacceleration på 1G. I och för sig så har man hjälp av jordens dragningskraft med brant dykvinkel men när man får upp faerten på en sån kärra är luftmotståndet stort. Jag tror det har gått fort, men kanske inte riktigt 425.

Utplaningen vi ser i FR24-data är inte rimlig, från mkt hög sjunk till noll. Det är inte möjligt, att dessutom direkt efter återgå till ett sjunk på 2000fot på 2 sekunder är inte heller inom naturlagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
från 75 till 425 km per h på 10 s är nästan exakt fritt fall utan luftmotstånd, delta-v = g*t. dvs helt omöjligt.

Då menar du alltså att vi är överens ? Jag läser ditt inlägg som att du håller med.

Som jag tidigare skrev fick jag runt 170 knop TAS som genomsnitt på höjden 4000 till 2300( cirka), och på någon kortare del kring 190 kt TAS. Det känns som rimliga värden, jag kan tänka mig att man passerat det med om gaspådraget låg kvar så länge som vittnesuppgifter säger. Sitter man med ordentligt med power på kommer farten obönhörligen passera VNE inom kort, dessutom kommer en tyngre maskin påverkas mindre av luftmotståndet än en lätt så vi har absolut ett recept för att nå 425km/h.
Jag har kikat lite grann på graferna som postats men jag har i huvudsak förhållit mig till det jag kan läsa ut ur webtrak tillsammans med egna lite mer grova fartberäkningar, från webtrack position och höjd. Min analys är relativt klar och behöver inte detaljer kring exakta farter i varje sekund. FR24 har jag i princip lämnat helt därhän.
Citera
2019-07-20, 00:05
Avstängd
Ksenia74s avatar
Stinas mamma har godkänt att media går ut med namn och bild

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opeKag/stina-40-dog-i-flygkraschen-kanns-som-att-hjartat-slitits-ur-kropp
Citera
2019-07-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom hopparna hadde nog i gärna viljat suttit fastspånda i stolar ..

Nu evakuerade samtliga under loppet av några sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Hopparna i detta klipp verkar erfarna som pushar hårt för att komma ut ur planet, när planet stallar.
Vad händer med oerfarna hoppare om planet stallar och börjar kränga, precis i läget när man ska hoppa?
Citera
2019-07-20, 00:23
Medlem
att det går ner till 75 km per h kan mycket väl bero på att han vid stallet drar av fart som man ska initialt. och sen är planet trimmat för hoppning och klaffarna dras inte in vilket innebär att vingen bryts vid upptaget. finns det inga uppgifter om status på klaffar från krashplatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Väldigt intressant. Mycket trevlig person att lyssna till
Citera
2019-07-20, 00:25
Medlem
att fenan föll av visste jag inte. trådsanning?

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ett förslag är att de i samband med stall hamnat IMC runt t-13 och kanske då hamnat inverterat.
Ett annat att de hamnat i moln (utan vikning) och drabbats av spatial desorientering, men det gör det något svårare att förklara den extremt snäva vänstersvängen vid t-13.

Därefter följer en extremt brant dykning men där de ändå håller kursen någorlunda.
Vid t-32 kan vi med säkerhet säga att höger vinge bryts av, eftersom den branta dykningen på sydlig kurs här övergår till att de singlar ner helt lodrätt.
Bilderna på den avbrutna högervingen visar en brottsyta som tyder på att den vikit sig rakt uppåt. Ett resultat av extrem överbelastning snarare än överfart alltså.

Det stödjer OmedelSvenssons teori att om att de kommit ut ur molnbasen i hög fart i en nästan lodrätt dykning och överbelastat i upptagningen. Som någon påpekat var maskinen antagligen trimmad för att fälla hoppare i låg fart, vilket i så fall kan ha bidragit till en för hård upptagning.

https://postimg.cc/svBCZ6fx
Mellan t-13 och t-32 tappar de 1200 meter i höjd men färdas inte mer än 750 meter lateralt, så det genomsnittliga profilen är verkligen brant.
Jag undrar när tailen bröts sönder. Kanske slogs den av när höger vinge kollapsade?
Det som talar emot att de skulle tappat exempelvis en av stabilisatorvingarna tidigt är att de då knappast skulle klarat att överbelasta flygplanet vid t-32.

Är fenan återfunnen?
Citera
2019-07-20, 00:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Hopparna i detta klipp verkar erfarna som pushar hårt för att komma ut ur planet, när planet stallar.
Vad händer med oerfarna hoppare om planet stallar och börjar kränga, precis i läget när man ska hoppa?

Visst någon / några kan vara oerfarna men i en kärra med åtta hoppare så kan du vara lugn för att kompetensen finns.
Citera
2019-07-20, 00:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Man skulle säkert kunna ha det, men det är inget lagligt krav, vilket det däremot är på kommersiellt flyg ( väl?), jag tror de flesta militära plan har det också, för feedback.

Det är säkert rätt dyrt ift planets pris, och säkert tungt och skrymmande.

För flygmaskiner över 5700kg max startvikt är det numera ett krav.
Att man inte ställer krav på mindre maskiner är helt enkelt en kostnadsfråga. Kostnaden är snarare 30-50K usd för att installera ett sånt system. Det räcker inte med en ”svart låda”, den ska få data att spela in, och enklare maskiner har normalt inte den datan. Då måste maskinen kompletteras med sensorer eller output av de data man skall logga och det måste givetvis göras på ett så säkert sätt att inte inspelningsfunktionen äventyrar säkerheten på komponenten i fråga.

Man ställer helt enkelt kostnaden mot risken i antal liv, och gör bedömningen att man inte måste ha en FDR för att utreda en olycka där inte jättemånga människor omkom. FDR kan ju inte förhindra olyckan i maskinen den sitter, bara i framtiden efter en händelse. Omvärlden kan leva med, och äör beredd att ta risken att vi inte med säkerhet klarar att utreda alla olyckor där ett begränsat antal människor miste livet.
För hobbyutövning är det dessutom så att man väger kostnaden mot fördyringen som försvårar utövningen. Man skulle kunna förbjuda hobbyn, men det vill man inte. Man skulle kunna ställa sådana krav att ingen har råd att hålla på med det, men det vill man inte heller.

Många nyare enkla flygmaskiner loggar själv data som kan användas, det är dock inte samma sak som en kvalitativt säkerställd FDR där man ”vet” att data som spelas in är korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fo0Bar
Första träffen på Google:
https://www.l3commercialaviation.com/avionics/products/srvivr/

6 pounds blir väl knappt 3 kg, för tungt?

Googlar man ”cost” får man 10-15k dollar vilket även det borde vara försumbart med tanke på att ett plan förmodligen kostar ett antal miljoner SEK.

Se ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in