2019-07-19, 07:57
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Om man kör med snäva tidsmarginaler när det gäller "tidssynk" vs annan trafik och ibland får vänta är det väl det minsta av problem. För denna flygning och alla andra hoppar-lyft.
Det otroligt stora problemet är om/att man lite här och var under 50-60år systematiskt har ägnat sig att flyga i eller alldeles för nära moln.
Främst under stigning upp och sedan flygn. på "hoppfinal" ( där man generellt sett tar ner farten).
I min bok har vi här ett ordentligt systemfel; på det 509.410:e lyftet gick det helt åt pipan. En kärra råkade brytas itu, alla dog och många blev tillfälligt mkt "upprörda".
Ok, men nu var det just frågan om man verkligen lyfter om man inte är bombsäker på att man kommer att hinna fälla innan man blir tvungen att vänta på trafikflyget jag svarade på.
Citera
2019-07-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobbos
Jag säger inte att vi måste hitta en syndabock. Den stackaren är säkert redan död. Men vi måste fan hitta en anledning till vatför detta hände. I hopp om att skit som detta inte ska upprepas. Vad vill du? Ok japp skit hände nu glömmer vi och går vidare.
Spot on. Tror jag du nästan är.
Utred lite, lär något av några "rekommendationer", vänd blad och gå vidare.
Det är så man nu vill göra , inom "frifallskollektivet". OM man samtidigt är pinsamt medveten om, att Ume-Fallet bl.a. är slutresultatet av ett systematiskt flygande med lite för små "vädermarginaler"!? Ja , i så fall kommer man aldrig i h-e att dryfta detta, publikt!!
Citera
2019-07-19, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Ja, om man tror att man hinner kör man. Det värsta som frågor kan hända är att man får vänta lite extra annars. Det är inget konstigt med det.

OK. Var litet trött i natt så mitt svar blev kort och avhugget. Som inte alls var meningen.
Skulle vara intressant att veta just om säkertiderna och andra säkerhetsaspekter just på ett "hoppfält" med kommersiellt flyg. Vet att jag kan googla men inte alltid man hittar svar på det som dyker upp i huvudet. T.ex vilka bestämmelser reglerar hoppningen innan och efter ett kommersiellt flyg landar?
Citera
2019-07-19, 08:05
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-19 kl. 08:22.
Citera
2019-07-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ok, men nu var det just frågan om man verkligen lyfter om man inte är bombsäker på att man kommer att hinna fälla innan man blir tvungen att vänta på trafikflyget jag svarade på.
DET förstår jag! Men....om temat var operationer med slimma marginaler (som något korkat/oseriöst/ansvarslöst) , ja då anser jag att det finns andra systematiska "tummanden på marginalerna/försynen" att gå till botten med, i fallet MES. Ty vem vill snart hävda, att sönderbrytning även skulle ha skett ifall himlen varit molnfri denna dag?!
Citera
2019-07-19, 08:09
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuruld
Jag vill först säga att jag inte har följt denna tråd alls noggrant, så om de är något här jag missförstått, så uppskattar jag om någon poängterar de.

Om denna graf ska tolkas korrekt( https://postimg.cc/svBCZ6fx ), så absolut sker det någonting vid t=10-t=13 som får farten att gå till 40knop, men det intressanta är inte främst detta, de mest intressanta, om man nu framgår från att denna graf är 100% korrekt, och OM jag har tolkat denna graf korrekt, är det intressanta här höjden gentemot tiden.

Jag är själv pilot och jobbar för flygbolag, och för mig tolkar jag denna graf som att från 4200m(13776ft) till marken är grafen relativt konstant sjunk/sekund(förutom undantaget T=32 - T=35), baserat på detta pratar vi om en genomsnittlig vertikal fart på 12255ft/min (12460ft sjunk på 61 sekunder).
Detta är en helt orimlig vertikal fart för ett 100% helt flygplan. Som exempel är det väldigt svårt att ens komma upp i mer är 6000ft/min med en trafikflygare på över 60 ton. Ett vanligt sjunk är ca 1800ft/min.

Från T=13 till T=32 så sjunker planet från 4200m(13776ft) till en höjd på 2900m(9512ft) Alltså en höjdförlust på 4264ft på 19 sekunder, vilket resulterar i 13465ft/min vilket är över medel för hela sjunket, samt ABSOLUT inget vertikal sjunk man får från enbart en Stall/Spinn.
En typisk stall på höjd, med en trafikflygare på 60 Ton med jetmotorer som tar 20 sekunder att spola upp från tomgång till full thrust(Full gas) resulterar i 3000-4000ft höjdförlust vid höjd på 40000ft. Detta är ett flygplan med propeller vilket innebär att motorerna ger direkt effekt utan något krav att vänta på uppspolning.

En annan intressant del i denna graf är fartökningen från T-13 till T-20, på 7 sekunder har planet ökat sin fart med 135 knop, vilket är alldeles orimligt för enbart en stall/Spinn.

Det slutgiltiga jag vill påpeka är att det vertikala sjunket per minut ni ser i slutskedet innan planet träffar marken låt säga från T-60 till T-75 är en höjdförlust på 2788ft på 15 sekunder, vilket innebär 11150ft/min, detta enorma vertikala sjunk/min åstadkommer detta flygplan när den faller som en sten mot marken när det är fullkomligt oflygbart med vitala delar från flygplanet borta, och ändå är detta sjunk inte lika fort som dem 13465ft/minuterna som händer mellan T-13 till T-32.
Om en stall, eller spin eller brant grävande sväng, eller vad som nu tros vara tanken, skulle kunna åstadkomma 13000ft/min sjunk om man agerat fel som pilot, skulle dessa manövrar aldrig övas på ca 6000ft under en pilots flygträning, om ens övas alls i ett riktigt flygplan, och tro mig en stallmanöver är en av dem mest basala manövrarna en pilot övar, vare sig man flyger små eller stora plan.

Som sagt, kan ha fel här, uppskattar om någon kan rätta mig om jag nu missförstått något eller feltolkat något.

Intressant analys. Men din slutsats blir då?

A: indata från webtrack är fel

B: aliens har varit i farten och warpzonat planet
Citera
2019-07-19, 08:10
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
OK. Var litet trött i natt så mitt svar blev kort och avhugget. Som inte alls var meningen.
Skulle vara intressant att veta just om säkertiderna och andra säkerhetsaspekter just på ett "hoppfält" med kommersiellt flyg. Vet att jag kan googla men inte alltid man hittar svar på det som dyker upp i huvudet. T.ex vilka bestämmelser reglerar tiden för hoppningen innan och efter ett kommersiellt flyg landar?
Den som bestämmer om fallskärmsplanet får fälla hoppare eller inte pga att trafikflyg ska starta eller landa är en flygledare, alltså luftfartsverket. Det är ingenting som någon i hoppklubben har någonting att säga till om.
Citera
2019-07-19, 08:13
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
DET förstår jag! Men....om temat var operationer med slimma marginaler (som något korkat/oseriöst/ansvarslöst) , ja då anser jag att det finns andra systematiska "tummanden på marginalerna/försynen" att gå till botten med, i fallet MES. Ty vem vill snart hävda, att sönderbrytning även skulle ha skett ifall himlen varit molnfri denna dag?!
Klart att man ska göra det. SFF har ett flera hundra sidor långt regelverk som tillkommit av lärdomar från mer eller mindre allvarliga tillbud och olyckor.
Citera
2019-07-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo. Problemet är att det ser ut att gå från "fritt fall" i hög fart till 0 ögonblickligen. Eller till och med från rasande fart nedåt, till helt plötsligen stigande, på 1 sekund.

Aja, ska inte stirra mig blind på det där. Det jag nu funderar över är hastigheten vid t=13 på denna.
https://postimg.cc/svBCZ6fx

Citat:
Ursprungligen postat av kuruld
Jag vill först säga att jag inte har följt denna tråd alls noggrant, så om de är något här jag missförstått, så uppskattar jag om någon poängterar de.

Som sagt, kan ha fel här, uppskattar om någon kan rätta mig om jag nu missförstått något eller feltolkat något.

Kommentar angående grafen som diskuterats ovan

https://postimg.cc/svBCZ6fx

Har sagt det tidigare men hastigheterna i grafen skall ses som en uppskattning och man bör förstås vara försiktig med att dra för långtgående slutsater. Det man får koncentrera sig på är övergripande tendenser.

1) Altitude och tid kommer direkt från WEBTRAK och bör vara korrekta men precisionen är bara sekunder och hur exakta de är i sig själva kan jag inte säga.

2) V.Speed (vertical speed) är beräknad (från altitude och tid) som ett genomsnitt över 3 näraliggande datapunkter, alltså två derivator. Pga få datapunkter så kommer naturligtivs derivatan (=hastigheten) att svaja en del. Därav den svängiga kurvan.

3) H.Speed (horisontal speed) är beräknat utifrån manuell mätning av avståndet i Google maps mellan datapunkterna i WEBTRAKS. Det blir relativt grova uppskattningar med andra ord. Kurvan svänger än mer av den anledningen och det är den övergripande trenden som man bör fokusera på.

4) Speed är en vektoraddition av V.Speed och H.Speed och skall alltså motsvara Air Speed grovt sett.

Rimligheterna och korrektheten i dessa hastigheter har diskuterats tidigare i tråden.
Det som ser oroväckande ut är hastighetsminskningen mellan t=5 och t=13 i grafen.

Motbevisa mig gärna om det är något som inte stämmer här!
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-19 kl. 08:37.
Citera
2019-07-19, 08:35
Medlem
Citat:
Den som bestämmer om fallskärmsplanet får fälla hoppare eller inte pga att trafikflyg ska starta eller landa är en flygledare, alltså luftfartsverket. Det är ingenting som någon i hoppklubben har någonting att säga till om.

Ja det var Luftfartsverkets bestämmelser jag var ute efter som klubben ska leva efter. Trodde du var hoppare och hade tiderna och andra säkerhetsaspekter i huvudet. Tack för svar, jag ska googla.
Citera
2019-07-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag tog bort P*ter och lade till Rasm*s. Är denna listan korrekt?

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
C*rl Edlin* (a,g)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
F*nny J*kiah* (a, o)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Rasm*s Nyb*rg (u, e)
Sti*a Hägglö* (n,f)

Är nyfiken på vilka som sades vara ett par och skulle gifta sig?
Citera
2019-07-19, 08:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
... att en stallning just innan planerad fällning har hoppare som rest sig, kanske helt eller delvis. Vid stallning rasar de bakåt i en okontrollerad "hög", vid vikningen åt babord och samtidigt flygplanskroppen kanske startar fallet nedåt med aktern nedåt längre tid än vid stabil lastfördelning, och när kroppen senare vänder nosen neråt, rasar hela den levande massan in i främre delen, och piloten är bokstavligt nästan begravd i hoppare..........ta en titt på hur det ser ut i kabinen, finns länkar, det saknas "lastgaller" mellan piloternas säten och övriga kabinen......vilket för mig betyder att en stallning ger en lastförskjutning med katastrofal följd....
Två stillbilder från gamla filmer, som visar pilots hand på gasreglage, plus några orelaterade blurrade hoppare som gör sig redo bakom. Är det långsökt att hoppare - efter överraskande stall - kan falla direkt mot gasreglaget och i så fall resultera i den märkliga forcerade farten nedåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in