2019-07-19, 22:11
Medlem
SmartSkalles avatar
Hur många av dessa 8 kan tänkas ha haft en GoPro....2 eller 3 styck ?
Samt, hur nära inpå uthoppet brukar man normalt aktivera dessa... en eller ett par minuter innan ?
Sen är ju frågan om det går att se på/återskapa eventuell video pga det massiva yttre våldet kameran/minneskortet blev utsatt för.
Senast redigerad av SmartSkalle 2019-07-19 kl. 22:16.
Citera
2019-07-19, 22:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hittade detta i en servicebulletin daterad 2018-02-26.
Background
GippsAero has recently identified that some P/N GA8-570026-035 Struts, P/N GA8-570026-029 Strut Fitting – Fuselage End, P/N GA8-570026-031, Strut Fitting – Wing End, and P/N GA8571022-105,-106,- 107 and -108 Strut Fittings which cannot be assured to meet their material specification requirements. This Service Bulletin introduces inspection requirements and replacement instructions for identified Wing Struts and Fittings.
Safe flight with the identified Wing Strut Assemblies and Strut Fittings can continue as their certified strength is unaffected, however there may be a reduction in the Strut and Strut Fitting fatigue lives. As a precaution GippsAero is mandating replacement of Struts and Strut Fittings as detailed in this Service Bulletin.

https://www.mahindraaerospace.com/mapl-pdf/SB-GA8-2017-174%20Issue%201.pdf
Gällde detta SE-MES?
Vet vi om stöttor och fästen till stöttor var utbytta på SE-MES?

Din frågeställning besvaras i början av tråden, samt ett anntal ggr senare.
Citera
2019-07-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Hur många av dessa 8 kan tänkas ha haft en GoPro....2 eller 3 styck ?
Samt, hur nära inpå uthoppet brukar man normalt aktivera dessa... en eller ett par minuter innan ?
Sen är ju frågan om det går att se på/återskapa eventuell video pga det massiva yttre våldet kameran/minneskortet blev utsatt för.

Det finns otaliga upptagningar från klubben på youtube. Det finns med all säkerhet liknande i denna olycka. Chipsen finns oförstörstörda med all sannolikhet. Hopparna i allra flesta fall öppnar dörren strax före storsandskär. I detta fall hade piloten begärt och fått tillstånd till så kallad fällning. Det går säkert att plotta exakt var det skedde. Orsaken kommer att fastställas vågar jag påstå.
Citera
2019-07-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Förhållandet mellan rörelserna i x-y-z-led framgår bättre i denna bild där axeln inte är komprimerad höjdled:

https://postimg.cc/R6rDR44q

Att förloppet är brant är väl det minsta man kan säga.
3D-diagram = 1997
Kan inte någon knuffa in datan i Flight simulator eller Google earth?
Citera
2019-07-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur.2019
3D-diagram = 1997
Kan inte någon knuffa in datan i Flight simulator eller Google earth?

Var gick stabben av.
Citera
2019-07-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
En liten korrigering: Vne (maxfart) anges alltid i verklig fart (true airspeed), inte indikerad fart. Ju högre man kommer, desto lägre blir alltså Vne, men på 4000 meter är inte skillnaden särskilt stor.

Att planet överskred Vne på vägen ner och antingen fick roderfladder, eller togs upp med för hög belastning, är nog det troligaste scenariot. Inte helt ovanligt att sådant händer efter t ex urgång ur spin - jag har själv varit med om det, men den gången gick inget sönder...

Ok var ett tag sedan jag läste ATPL-teorin (som aldrig kom till användning). Men normalt är det väl ändå IAS som gäller för alla V-nummer i kategorin tråden handlar om? Sedan att Vmo grundas på TAS eller snarare EAS är väl en annan skola.
Citera
2019-07-19, 22:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom hopparna hadde nog i gärna viljat suttit fastspånda i stolar ..

Nu evakuerade samtliga under loppet av några sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Jag blir lite illa berörd av att de skrattar och tjoar och pratar så där, innan de vet hur det har gått för piloten. OK att man är glad över att vara vid liv själv, MEN...
Citera
2019-07-19, 22:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blir lite illa berörd av att de skrattar och tjoar och pratar så där, innan de vet hur det har gått för piloten. OK att man är glad över att vara vid liv själv, MEN...

Jaa, det störde jag mig också på. Sjukt, men det va väl framförallt en person som känndes välldigt omogen.
Citera
2019-07-19, 22:53
Medlem
jjagares avatar
Finns en stor artikel i AB om st*na h*gglöf, det är hennes mamma som uttalat sig. Bl.a. denna text:

– Hon gick en kurs och gjorde sitt första solohopp för någon vecka sedan. Totalt hann hon göra fyra hopp. Men det femte blev det ingenting med, säger Stinas mamma Margareta Hägglöf till Aftonbladet.

Är man erfaren hoppare efter fyra hopp??

Någon nämnde vid olyckstillfället att det bara var vana och erfarna hoppare med.

Artikeln finns på AB

Länk: Https://www.aftonbladet.se/a/opeKag
Senast redigerad av jjagare 2019-07-19 kl. 22:57.
Citera
2019-07-19, 23:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Finns en stor artikel i AB om st*na h*gglöf, det är hennes mamma som uttalat sig. Bl.a. denna text:

– Hon gick en kurs och gjorde sitt första solohopp för någon vecka sedan. Totalt hann hon göra fyra hopp. Men det femte blev det ingenting med, säger Stinas mamma Margareta Hägglöf till Aftonbladet.

Är man erfaren hoppare efter fyra hopp??

Någon nämnde vid olyckstillfället att det bara var vana och erfarna hoppare med.

Artikeln finns på AB

Länk: Https://www.aftonbladet.se/a/opeKag
Kommer inte riktigt ihåg hur många godkända hopp enligt aff reglerna man måste göra för att få licens, 8-10 antar jag. Men som elev är man ju aldrig helt ensam så jag är inte säker på att jag fattar det rätt.
Erfaren=runt hundra eller fler hopp
Citera
2019-07-19, 23:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men om piloten inte är utbildad för instrumentflygning så får ju han inte ens vara i närheten av moln.
Så undrar man om de flyger flera turer på en dag, går man igenom planet innan varje lyft?

Han kanske inte har den formella kompetensen, men en tidigt flyintreserad kille i dom åren har med 99% sannolikhet även en flygsimulator i sin PC.
Citera
2019-07-19, 23:13
Medlem
en annan aspekt jag undrar över i samma graf är v som beskrivs som v-vert + v-hor. men v är ju sqrt (v-hor^2 + v-vert^2)...

Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Intressant analys. Men din slutsats blir då?

A: indata från webtrack är fel

B: aliens har varit i farten och warpzonat planet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in