2019-07-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Testar att fråga igen.

Är det någon som skulle kunna förklara varför man inte har svarta lådor till dessa typer av plan?

Man skulle säkert kunna ha det, men det är inget lagligt krav, vilket det däremot är på kommersiellt flyg ( väl?), jag tror de flesta militära plan har det också, för feedback.

Det är säkert rätt dyrt ift planets pris, och säkert tungt och skrymmande.

Men många av instrumenten loggar sin data, och det kommer säkert att komma ut en del info från dem, samt GoPro-kameror och kanske mobiler.
Senast redigerad av Whyback 2019-07-19 kl. 20:37.
Citera
2019-07-19, 20:41
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
SVT:
Den flygplanstyp som olycksplanet i Umeå tillhör stoppas från att flyga. Det meddelar europeiska luftfartsmyndigheten, Easa.

I en så kallad emergency ad skriver europeiska luftfartsmyndigheten att samtliga GA8-plan nu ska förbjudas att flyga. Som anledning uppger man olyckan i Umeå i söndags. ”Tidiga rapporter visar att en vinge kan ha lossnat från flygplanet innan det störtade, men roten till olyckan är inte fastslagen”, skriver Easa.

Easa skriver att man informerats om att flygplanstypen ska stoppas i Australien från 20 juli och 15 dagar framåt, och därför tar även europeiska luftfartsmyndigheten beslutet att stoppa den.

Tidigare har de svenska fallskärmsklubbar som har flygplanstypen stoppat flygningarna med planet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-olyckan-i-umea-flygplanstypen-forbjuds-att-flyga

Intressant.
Jag är helt okunnig i ämnet, men via trådens kunniga skribenter har jag förstått det som att vingen förmodligen brustit av ”överbelastning”. Att det är något som kunnat hända alla flygplan under liknande omständigheter. Inte att vingen orsakat själva olyckan utan varit en del i ett förlopp.
OM jag nu inte helt missuppfattat alltihop, vore det inte en lite ovanlig åtgärd att ställa alla plan av modellen?
Eller tror ni det betyder att man starkt misstänker att vingen var själva grundorsaken?

Ursäkta min amatörmässiga terminologi, hoppas jag gör mig förstådd ändå
Senast redigerad av Cating 2019-07-19 kl. 20:44.
Citera
2019-07-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niroj
För dyrt och tungt.

Första träffen på Google:
https://www.l3commercialaviation.com/avionics/products/srvivr/

6 pounds blir väl knappt 3 kg, för tungt?

Googlar man ”cost” får man 10-15k dollar vilket även det borde vara försumbart med tanke på att ett plan förmodligen kostar ett antal miljoner SEK.
Citera
2019-07-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candy90
Ny artikel om en som skulle varit med på planet men ändrade sig:

https://www.vk.se/2019-07-19/jag-ar-tacksam-for-att-jag-lever-men-det-ar-sa-jadra-tragiskt-allting-som-har-hant?fbclid=IwAR1Jefbg XuaX1fxjXEmsLwqeQ3y7r9zPIMtaIyM0Gymu1KJ6J2XKQySP62 Y

Att VK ger utrymme för spekulationer såsom denna måste ha att göra med sorgearbete för den enskilda killen som viker ut sig. En helsida för sig själv i sin egen sorg kan man tänka. Vem tog hans plats är mer relevant om VK vill leka slaskpress.
Stall vid uthoppet p ga för låg fart med kanske 4 pers hängande på flygplanskroppen.
GoPro vill visa.
Citera
2019-07-19, 20:50
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flip1
Har följt och läst tråden väldigt mycket men jag har alltid undrat en sak. Vad tror ni, tror ni de hann känna en stor dödsångest över vad som hände eller tror ni att dom blev medvetslösa så fort allt började snurra? Jag hoppas på det sistnämnda då jag kände en person som var med och hoppas för guds skull inte han hann uppleva vad som hände, fan vilken dödsångest.. detta scenario håller mig vaken om nätterna, jag hoppas man får veta det efteråt kände bara att jag ville skriva av mig lite även fast jag inte bidrar till tråden.

Må allihopa vila i frid och hoppas gud tar hand om er, ni förtjänade inte det här.
Även om de inte blev medvetslösa händer det väldigt mycket på en gång, man försöker ta sig ut, det är kaos och det sprutar adrenalin. Man funderar inte så mycket på tillvaron då. Ångesten brukar komma först efteråt.
Citera
2019-07-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
SVT:
Den flygplanstyp som olycksplanet i Umeå tillhör stoppas från att flyga. Det meddelar europeiska luftfartsmyndigheten, Easa.

I en så kallad emergency ad skriver europeiska luftfartsmyndigheten att samtliga GA8-plan nu ska förbjudas att flyga. Som anledning uppger man olyckan i Umeå i söndags. ”Tidiga rapporter visar att en vinge kan ha lossnat från flygplanet innan det störtade, men roten till olyckan är inte fastslagen”, skriver Easa.

Easa skriver att man informerats om att flygplanstypen ska stoppas i Australien från 20 juli och 15 dagar framåt, och därför tar även europeiska luftfartsmyndigheten beslutet att stoppa den.

Tidigare har de svenska fallskärmsklubbar som har flygplanstypen stoppat flygningarna med planet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-olyckan-i-umea-flygplanstypen-forbjuds-att-flyga

15 dagar framåt? Innebär det att haverikommissionen har ett svar så snabbt?
Citera
2019-07-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Även om de inte blev medvetslösa händer det väldigt mycket på en gång, man försöker ta sig ut, det är kaos och det sprutar adrenalin. Man funderar inte så mycket på tillvaron då. Ångesten brukar komma först efteråt.

Det kräver mycket G innan medvetsöshet. GoPro vill visa. Ingen i allmänheten kommer att ta del av det. Lika bra det. Jag vill inte heta Ola Olsson och titta på förloppet.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-19 kl. 20:57.
Citera
2019-07-19, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Man skulle säkert kunna ha det, men det är inget lagligt krav, vilket det däremot är på kommersiellt flyg ( väl?), jag tror de flesta militära plan har det också, för feedback.

Det är säkert rätt dyrt ift planets pris, och säkert tungt och skrymmande.

Men många av instrumenten loggar sin data, och det kommer säkert att komma ut en del info från dem, samt GoPro-kameror och kanske mobiler.
Så de andra instrumenten loggar också data då? Trodde bara att de skulle gå på filmandet från mobilkameror.
Citera
2019-07-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kan någon göra en graf med höjd på Y-axeln och sträckan maskinen färdas på X-axeln? Mina kunskaper att skapa grafer är för dåliga och jag sitter bara med telefon ikväll. Det skulle vara intressant att se hur tvärt eller mjukt övergången är när planet slutar att förflytta sig horisontellt och dimper rakt ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Tack! Förtydligande!

Förhållandet mellan rörelserna i x-y-z-led framgår bättre i denna bild där axeln inte är komprimerad höjdled:

https://postimg.cc/R6rDR44q

Att förloppet är brant är väl det minsta man kan säga.
Citera
2019-07-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Det kräver mycket G innan medvetsöshet. GoPro vill visa. Ingen i allmänheten kommer att ta del av det. Lika bra det. Jag vill inte heta Ola Olsson och titta på förloppet.

Tillåts anhöriga titta på sådant material? Filmmaterialet tillhör väl de efterlevande rent juridiskt
Citera
2019-07-19, 21:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
15 dagar framåt? Innebär det att haverikommissionen har ett svar så snabbt?

Svårt att veta, men de borde ju rimligtvis rätt snabbt kunna se om planet om planet har gått sönder i luften och om så är fallet så måste berörda myndigheter agera snabbt, eftersom det i så fall kan hända igen.

En fullständig rapport lär ju dröja, men i det här fallet får man nog inte vänta med vad man vet.
Citera
2019-07-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Tillåts anhöriga titta på sådant material? Filmmaterialet tillhör väl de efterlevande rent juridiskt

Det beror väl på vem som anses vara ansvarig till olyckan och ev efterföljande jurisiska processer. Jag personligen skulle inte begära det materialet. Aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in