2019-07-22, 13:54
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Skulle kunna stämma med att vind vrider motsols nedåt (lägre höjd, lägre gradtal, men vi vet inte riktigt vinden, kan vara komplex).

Normalfallet som beror på fysiska naturlagar gör att vinden vrider åt höger med ökad höjd, främst från låg nivå pch uppåt.
Den grundregeln stämmer nästan alltid
upp till runt 3-5000fot, på högre höjd är det andra faktorer som kan ha större inverkan och ”vinna över” högervridningen.
Citera
2019-07-22, 13:54
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Klart att man inte "får", men varken en privat flygakademi eller en privat arbetsgivare, har samma möjlighet att gå in och kolla i alla tänkbara register och vanligen sekretessbelagda uppgifter, som Polisen har. Killen som tog livet av sig genom att störta Germanwings-planet i Alperna t.ex., hade ju gått hos flera olika psykläkare och åt även psykofarmaka. Men det berättade han såklart inte för flygbolagets läkare på de årliga undersökningarna. Hade han berättat det så hade han fått sparken. Och de psykläkare som han var hos hade ju tystnadsplikt, som gick före hänsyn till patientens arbetsgivare och kommande passagerare - så de anmälde ingenstans. Det finns en bra dokumentär om det fallet på Youtube.

Om du lyssnar på massmördarpoden senaste avsnittet 8/7-19 som handlar om germanwings så kan du höra att en av läkarna stoppade honom ett tag, de får bryta sekretess i vissa lägen
Citera
2019-07-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
https://earth.nullschool.net/?fbclid=IwAR00Do5Hrie3j8O12FFmjfreuzFL9stwOeNlxDm_ XsKjXbtqp-rJdiy7vWw#2019/07/14/1200Z/wind/isobaric/700hPa/overlay=temp/orthographic=17.31,64.72,3000/loc=20.298,63.837

Det här är en bra sida där man kan se bland annat vindar på olika höjder.
Den har inte vind på alla höjder utan några fasta: 700 hPa är ungefär 10.000 fot och 500 hPa 18.000 fot så för tex 13500 får man göra en snitt mellan 500hpa och 700 hpa.
Man kan ändra datum och tidpunkt, trycknivå osv genom att trycka på texten "earth" och justera sina val. Länken bör vara rätt datum och lilla rutan anger vinden på Umeå kl 12Z = 14 lokal tid.

Tack för tipset! Mycket användbart.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-22 kl. 14:32.
Citera
2019-07-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, 3D underlättar i det här fallet.
Jag har ju en roterbar modell också som jag kan titta på ur olika vinklar.
Samtidigt är det lätt att lura sig att se saker som inte finns.

Du hann citera innan jag justerade mitt inlägg.
Men värt att upprepa.
Felmarginalen i datat är antagligen större än smärre anomaliteter i kursen.

Såg, det, ja, det finns risk för "överanalys" på begränsat undersökningsmaterial, jag är ändå impad över hur mycket som går att ta fram från "öppna" källor!!!!
Citera
2019-07-22, 14:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ungefär samma med bilolyckor.

De som kommer på fel sida vägen har tid att tänka.

De som lämnar vägen på väg in i tallar eller ner för raviner har tid att tänka.

Enda skillnaden är exakt hur lång tid man har på sig att fundera.
"Den enda skillnaden" är ju avsevärd, typ fem sekunder och sextio.
Citera
2019-07-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man ligger på final (läs: eller nära stall för att släppa) med 20 kt i fejset, och vänder av någon anledning (läs: moln), faller man väl ungefär så här.

Varför skulle man det?
Citera
2019-07-22, 14:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Om du lyssnar på massmördarpoden senaste avsnittet 8/7-19 som handlar om germanwings så kan du höra att en av läkarna stoppade honom ett tag, de får bryta sekretess i vissa lägen

Är inte 100% påläst då jag so far inte haft några psykologiska problem men har känslan av att man snäppt upp det här rejält. Man har tillfört en ruta på årliga protokollet som ligger till grund för undersökningen, i alla fall för skriva i ”jag godkänner att transportstyrelsen tittar i alla mina journaler” efter Germanwings.
Vi kan räkna med att det är en annan transparens numera(jag vet dock inte).

Det kan finnas skillnader mellan klass 1 medical ( yrkespilot) och klass 2(privatpilot). Däremot vet jag att man inte godkänner några psykologiska problem alls, som kan/ skulle kunna inverka.
Tycker vi kan vänta med att fundera för mycket runt det här tills vi vet eftersom det blir rätt personligt avseende piloten.
Risk att det blir många påståenden som senare visar sig vara helt fel.

Dessutom ser det inte alls ut på data som det borde haft ngn inverkan.
Citera
2019-07-22, 14:33
Medlem
Softis...s avatar
Det här är enkelt. Fatal spin establishment. Efter ett antal tusen fot så inträder spindesorientation, och då dras det i rattar och spakar till dess att kärran dras sönder. PANG!

Det går inte vid det stadiet att återfå kontrollen över kärran, utan det är bara att följa med skrovet rakt in i evighten.
Citera
2019-07-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Är inte 100% påläst då jag so far inte haft några psykologiska problem men har känslan av att man snäppt upp det här rejält. Man har tillfört en ruta på årliga protokollet som ligger till grund för undersökningen, i alla fall för skriva i ”jag godkänner att transportstyrelsen tittar i alla mina journaler” efter Germanwings.
Vi kan räkna med att det är en annan transparens numera(jag vet dock inte).

Det kan finnas skillnader mellan klass 1 medical ( yrkespilot) och klass 2(privatpilot). Däremot vet jag att man inte godkänner några psykologiska problem alls, som kan/ skulle kunna inverka.
Tycker vi kan vänta med att fundera för mycket runt det här tills vi vet eftersom det blir rätt personligt avseende piloten.
Risk att det blir många påståenden som senare visar sig vara helt fel.

Dessutom ser det inte alls ut på data som det borde haft ngn inverkan.

Håller strikt med! Ignorera eller direktavvisa den typ av spekulation, som skiljer sig både i art och personligt, jämft strikta neutrala fysik/mekaniska funderingar för planet.
Citera
2019-07-22, 14:37
Medlem
LeeVans avatar
Vet inte om jag tänker fel här men.. Om vi i anslutning till 180 graders-svängen förutsätter dyk som ger nos 60 grader ned till 2 000 m, så skulle den samtida horisontella förflyttning bli 3 465 m och vingen skulle då brytas ca 1,4 km söder om ön?

Det är ju inte alls så som färdrutten plottrats på kartan, alternativt var planets nedslagsplats är att finna. Dyket har ju varit mycket brantare än så??

Tänker jag fel?
Senast redigerad av LeeVan 2019-07-22 kl. 14:41.
Citera
2019-07-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack allihop! De skriver "olyckshändelse" - undrar om de tycker att de måste trycka på det?

"Aviators never die, they just get a new set of wings". Det var fint!

Jag hävdar ändå, att hans familj måste ha det svårast, eftersom de andra avlidna garanterat var oskyldiga (om inte någon av dem löst ut sin fallskärm genast, så att den fastnade i ett roder eller något, men det är väl utrett nu att det inte var så?). Medan piloten kan komma att klandras av HVK postumt. I så fall kan det bli lite stel stämning mellan den familjen och de övriga offrens familj...

Hav.kommissionen har inte som uppgift att utse/klandra någon alls. Mest troligt flera omständigheter som förorsakat olyckan.
Citera
2019-07-22, 14:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vet inte om jag tänker fe
Tänker jag fel?

Ja, feltänk.

60 grader nos ned innebär en horisontell förflyttning på 50% av höjdförändringen.

Dessutom har vi inte attityddata utan har haft förflyttningen i sida, som är cirka 1km på 2km höjdförlust. Det är så vi kommit fram till 60 graders dykvinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in