Jag vill först säga att jag inte har följt denna tråd alls noggrant, så om de är något här jag missförstått, så uppskattar jag om någon poängterar de.
Om denna graf ska tolkas korrekt(
https://postimg.cc/svBCZ6fx ), så absolut sker det någonting vid t=10-t=13 som får farten att gå till 40knop, men det intressanta är inte främst detta, de mest intressanta, om man nu framgår från att denna graf är 100% korrekt, och OM jag har tolkat denna graf korrekt, är det intressanta här höjden gentemot tiden.
Jag är själv pilot och jobbar för flygbolag, och för mig tolkar jag denna graf som att från 4200m(13776ft) till marken är grafen relativt konstant sjunk/sekund(förutom undantaget T=32 - T=35), baserat på detta pratar vi om en genomsnittlig vertikal fart på 12255ft/min (12460ft sjunk på 61 sekunder).
Detta är en helt orimlig vertikal fart för ett 100% helt flygplan. Som exempel är det väldigt svårt att ens komma upp i mer är 6000ft/min med en trafikflygare på över 60 ton. Ett vanligt sjunk är ca 1800ft/min.
Från T=13 till T=32 så sjunker planet från 4200m(13776ft) till en höjd på 2900m(9512ft) Alltså en höjdförlust på 4264ft på 19 sekunder, vilket resulterar i 13465ft/min vilket är över medel för hela sjunket, samt ABSOLUT inget vertikal sjunk man får från enbart en Stall/Spinn.
En typisk stall på höjd, med en trafikflygare på 60 Ton med jetmotorer som tar 20 sekunder att spola upp från tomgång till full thrust(Full gas) resulterar i 3000-4000ft höjdförlust vid höjd på 40000ft. Detta är ett flygplan med propeller vilket innebär att motorerna ger direkt effekt utan något krav att vänta på uppspolning.
En annan intressant del i denna graf är fartökningen från T-13 till T-20, på 7 sekunder har planet ökat sin fart med 135 knop, vilket är alldeles orimligt för enbart en stall/Spinn.
Det slutgiltiga jag vill påpeka är att det vertikala sjunket per minut ni ser i slutskedet innan planet träffar marken låt säga från T-60 till T-75 är en höjdförlust på 2788ft på 15 sekunder, vilket innebär 11150ft/min, detta enorma vertikala sjunk/min åstadkommer detta flygplan när den faller som en sten mot marken när det är fullkomligt oflygbart med vitala delar från flygplanet borta, och ändå är detta sjunk inte lika fort som dem 13465ft/minuterna som händer mellan T-13 till T-32.
Om en stall, eller spin eller brant grävande sväng, eller vad som nu tros vara tanken, skulle kunna åstadkomma 13000ft/min sjunk om man agerat fel som pilot, skulle dessa manövrar aldrig övas på ca 6000ft under en pilots flygträning, om ens övas alls i ett riktigt flygplan, och tro mig en stallmanöver är en av dem mest basala manövrarna en pilot övar, vare sig man flyger små eller stora plan.
Som sagt, kan ha fel här, uppskattar om någon kan rätta mig om jag nu missförstått något eller feltolkat något.