2019-07-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Här är en liknande olycka i Falsterbo där fyra omkom när en vinge gått av visserligen flög planet på lägre höjd och dök med nosen först men dom skriver samtidigt att piloten var chanslös så det är nog samma i denna olyckan i Umeå .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLOEkK/vingen-brots-av-pa-olycksplanet

Piloten är i princip alltid chanslös efter att vingen gått av. Planet är inte längre manöverdugligt. Behövs enorma mängder överskott på lyftkraft och styrkapacitet för att kämpa emot en konfiguration som är så totalt trasig. Finns givetvis YouTube-klipp på stuntplan mm som landar i väldigt dåligt skick, men vanliga plan har inga större mängder säkerhetsmarginal och detta är en "flygtaxi".

Den öppna frågan är ju mer exakt när och varför vingen gick av och stjärtpartiet blev rensat. Och överbelastning är troligare än materialfel.
Citera
2019-07-16, 20:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Skillnaden är att detta plan har vingarna kvar och är intakt. Det faller inte 4000 meter på en dryg minut. Men det ser onekligen illa ut men G-kraften är inte lika stark här, därför klarar hopparna att ta sig ut ur planet. Piloterna ser lugna ut och klarar upp situationen och landar säkert, det hade de nog inte gjort med bara en vinge.

Ja det är riktigt. Inte helt jämförbara förutsättningar, men jag kan ändå tycka att det synes förvånansvärt enkelt för hopparna att lämna planet. Det är en ganska ordentlig centrifug när planet roterar som mest.
Citera
2019-07-16, 20:41
Medlem
Vet inte om det redan är utrett men såg att det snackades om trådsanningar angående antal piloter:

http://skydiveumea.se/

Citat:
Söndag den 14e juli 2019 hände det absolut värsta tänkbara. Dagens tredje lift gick upp och hopparna skall precis göra sig redo för det som de brinner för allra mest för, hoppning. I detta ögonblick händer det som inte bara får ske. Planet börjar störta ned mot marken med pilot och åtta hoppare i.

Gällande detta snack om ”co-pilot”, under vilka omständigheter flyger man två? Dåliga förhållanden? Upplärning? Piloter vill åt flygtimmar? Kan ju ha varit som så att vissa turer tidigare på dagen hade två piloter?
Senast redigerad av Fo0Bar 2019-07-16 kl. 20:49.
Citera
2019-07-16, 20:42
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har jag sett flera filmer där plan har fått spinn men hopparna verkar alltid kunna ta sig ut utan större problem. Men i det aktuella fallet verkar man inte ens ha öppnat dörren.
Jag undrar om det kan vara så att man har suttit kvar i det längsta och hoppats på att piloten skulle klara upp situationen, eller om man inte insåg hur allvarligt det var förrän det var för sent. Då vingen hade knäckts var det förmodligen betydligt svårare att ta sig ut och det var inte mycket tid kvar.
En annan möjlighet är att dörren hade fastnat på något sätt och inte gick att öppna. I de filmer där det har lyckats hoppa så har ju alltid dörren redan varit öppen då de får spinn.

Spatial desorientering kan dom ha råkat ut för som någon skrev innan i tråden och det låter logiskt mycket troligt.

Det är ju lätt för oss att säga "Varför hoppade dom inte?" men jag tror nog inte folk vet hur man reagerar i en sådan situation det är omöjligt att säga om man inte är tränad militärt.
Citera
2019-07-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NetHawk
Om han är på ute på hoppfältet lär han ju vet vad som har hänt ca 15 min efter det inträffade??
Eftersom det tidigare framkommit att folk i klubben såg hela olyckan lär precis alla och rätt många till vetat om det omgående. Med dagens ständiga tillgång till telefon så lär dess ha gått mer än varma, mellan klubbens medlemmar och anhöriga. Lär inte tagit mer än fem minuter innan nyheten hade total täckning. Ungefär som att precis hela flashback vet att en snubbe blivit skjuten bara tio minuter efter att det hänt.
Jag tror många underskattar hur fort "dåliga nyheter" sprids. För dem som läst liftarens guid til galaxen är det dock ett känt fenomen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Aha, jag misstolkade det som ironi, sorry. Trodde det var osannolikt att han redan kunde veta vad som hänt. Dessutom är jag inte van vid att man formulerar hemliga koder på sociala medier.

Chr*stina R*ckardsson (*i) skrev redan 14:06 "Jag är ok" som status på Facebook. Reagerade på tiden men hon verkar befinna sig utomlands och därav kanske tiden blev fel enligt Facebook.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Piloten är i princip alltid chanslös efter att vingen gått av. Planet är inte längre manöverdugligt. Behövs enorma mängder överskott på lyftkraft och styrkapacitet för att kämpa emot en konfiguration som är så totalt trasig. Finns givetvis YouTube-klipp på stuntplan mm som landar i väldigt dåligt skick, men vanliga plan har inga större mängder säkerhetsmarginal och detta är en "flygtaxi".

Den öppna frågan är ju mer exakt när och varför vingen gick av och stjärtpartiet blev rensat. Och överbelastning är troligare än materialfel.

Kan inte stjärtpartiet gått av om planet träffat träd på vägen ner?
Citera
2019-07-16, 20:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Vet inte om någon har frågat i tråden men ifall alla hadde fallskärmar, varfør hoppade ingen ut?? G-krafter? Känns som att minst en borde lyckats krabba sig ut och utlösa sin duk...

Tippar på att runt 10% av inläggen i tråden är lika ditt. Börjar bli väldans tjatigt detta...

Har du sett filmerna på det fallande flygplanet? Där är svaret.

Vi vet inte säkert om dörren var öppen eller inte. Men troligen var den stängd. Om den var öppen så borde åtminstone någon ha ramlat ut och klarat sig, kan man tycka.
Citera
2019-07-16, 20:54
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, det är du som specifikt har sagt att han har flugit turen en hel massa gånger. Alltså du som får posta något bevis för ditt påstående. Samma grundregel som alltid att den som påstår något även får stå för bevisen:
Av den information som jag läst är jag övertygat om att det var erfaren pilot med bra områdes kunskap.
Och jag tror inte en sekund på nån «spatial desorientering». Så fort händer nån flygplanskrasch - kommer upp gamla knäppisar som babblar om «spatial desorintering» hos piloten.
Citera
2019-07-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fo0Bar
Vet inte om det redan är utrett men såg att det snackades om trådsanningar angående antal piloter:

http://skydiveumea.se/

Gällande detta snack om ”co-pilot”, under vilka omständigheter flyger man två? Dåliga förhållanden? Upplärning? Piloter vill åt flygtimmar? Kan ju ha varit som så att vissa turer tidigare på dagen hade två piloter?
Enda referens till co-pilot verkar varit pilotens syster som skrev på Facebook. Men osäkert om hon använde ordet i betydelse andre-pilot eller försökte lägga in någon annan betydelse i ordet.
Citera
2019-07-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Kan inte stjärtpartiet gått av om planet träffat träd på vägen ner?
Jodå. Men inte så många träd som är uppe och flyger högt uppe i luften. Och bilden på det nedfallande planet ser ut som det är lite kort på delar långt innan det slår ned bland träden. Och åtminstone en stabilisator plockades väl upp ur vattnet.

Då är det mer troligt att vingen gick av och slog i stjärtpartiet.

Har inte sett någon kartvy över var de olika delarna hittades.
Citera
2019-07-16, 21:00
Avstängd
Ksenia74s avatar
Piloten i Gottröra-kraschen hamnade i paralyserat tillstånd och det var ren tur att det fanns en annan erfaren pilot med i det planet som var passagerare som ryckte in annars hade det gått åt helvete . Så det jag menar är vi har ingen aning om hur den här piloten med fallskärmshopparna har reagerat och inte hur fallskärmshopparna reagerat heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in