2019-07-16, 20:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Videoklipp - Ett plan lastat med hoppare stallar och börjar spinna efter en "steep turn" innan hopparna lämnat planet.

De lyckas till slut. Man ser hur svårt det är för dem att ta sig ut. Planet tappar en stabilisator på vägen ner, men lyckas ändå landa.

Hopparen som filmar säger bl a att han knappt kunde röra sin hand pga centrifugalkraften.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Den maskinen havererade nyligen på havaii med 11 ombord, fallskärmshoppning :-(
Rollade i starten ner i marken
Citera
2019-07-16, 20:21
Avstängd
Ksenia74s avatar
Jag är ingen psykolog men kan det bli så att människor kan hamna i chock och bli paralyserade när dom märker att något är på väg att gå åt helvete jag menar man kanske inte hinner tänka exakt hur man skall agera p,g.a chock eller att man blir paralyserad av skräck.

Det var ju inte tränade fallskärmshoppare ur amerikanska Airborne Division liksom utan vanliga hoppare som hade det som hobby.
Citera
2019-07-16, 20:24
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/han-flog-efter-olycksplanet-i-tio-minuter-horde-hur-de-fick-klartecken-att-hoppa
Citera
2019-07-16, 20:25
Medlem
En tredjedel av alla flygolyckor med privatplan och militära plan orsakas av spatial desorientering. Vet dock inte om detta kan klassas som privatplan.
Citera
2019-07-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Vill du veta hur många flygningar/turer har piloten flugit - får du kontakta Umeås fallskärmsklubb
http://skydiveumea.se/kontakt/
Nej, det är du som specifikt har sagt att han har flugit turen en hel massa gånger. Alltså du som får posta något bevis för ditt påstående. Samma grundregel som alltid att den som påstår något även får stå för bevisen:

Citat:
Ursprungligen postat av loislois
desorientering? Piloten flög den rutten nästan varje dag och på planet satt fallskärmshoppare som hoppade över samma plats många gånger tidigare
Citera
2019-07-16, 20:29
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här är en film från ett någorlunda jämförbart hopp-flygplan som stallar och går i spinn samt där hopparna försöker lämna planet ..

https://www.youtube.com/watch?v=x6tgZVoZc7g

Skillnaden är att detta plan har vingarna kvar och är intakt. Det faller inte 4000 meter på en dryg minut. Men det ser onekligen illa ut men G-kraften är inte lika stark här, därför klarar hopparna att ta sig ut ur planet. Piloterna ser lugna ut och klarar upp situationen och landar säkert, det hade de nog inte gjort med bara en vinge.
Citera
2019-07-16, 20:29
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Precis, således skulle en del av skärmen ha luft.
För att skärmen skall bibehålla luft, krävs en lika stor kraft i motsatt riktning.
Hopparen skulle dras ut ur flygplanet, i värsta fall genom flygkroppen, för att sedan slita av stabben, när linorna sträcktes fullt "åt andra hållet".

Att hopparen skulle hinna cutta huvudskärmen, anser jag ha noll sannolikhetsmassa. Det är bara att räkna på hur snabbt planet rör sig i m/s och räkna ut hur lång tid det tar att sträcka bärlinorna till skärmen i denna hastighet.
Ursäkta sent svar, såg inte detta förrän nu.

Alltså, vet du hur en fallskärm fungerar och hur den är packad? Skärmen ligger packad i en så kallad "bag" som är ungefär lika stor som en fotboll. Bagen ligger i sin tur i det som kallas en container, själva "ryggsäcken". När man löser ut fallskärmen kommer bagen att lämna containern. Mellan bag och container finns linorna. Själva fallskärmen kommer inte ut ur bagen förrän linorna är fullt sträckta och det är först då den i någon märkbar utsträckning kommer att dra hopparen någonstans. Linorna är tillräckligt långa för att bagen ska kunna nå förbi stabben utan att fallskärmen börjar dras ut ur bagen. Om man inser detta bör man också kunna inse att en fallskärm som för tillfället ligger kvar i sin bag kan fastna i stabben (eller kanske snarare att linorna fastnar i stabben) utan att hopparen omedelbart dras ut ur planet. Jag säger inte att det är det som har hänt eller att det är det mest troliga men viftar man bort det som omöjligt gör man det pga okunskap.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 20:38.
Citera
2019-07-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bra resonerat och verkar kunnigt, jag som är amatör fastnar lite på ordvalet bara - stall betyder väl att planet kort och gott ramlar okontrollerat för att lyftkraft saknas, inte att det dyker?

Stall betyder att du har tappat lyftkraft över en vinge. Du kan fortfarande flyga ett plan rakt fram som har stallat. Det görs under utbildning genom att man tar upp nosen mer allt eftersom man reducerar farten.

Fortsätter du pressa nosen uppåt och farten går ner kommer en sk vikning och det är när planet "faller" ur sin vektor genom luften. Du kan då gå in i en spin. Med superstabila mindre plan som en Cessna 172 eller Piper PA-28 som är vanliga skolflyg behöver du bara peta ner nosen och få upp farten igen så har du återfått lyftkraft.

Jag antar att "svängen" som många nämner egentligen är vikningen de menar.
Citera
2019-07-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NetHawk
Om han är på ute på hoppfältet lär han ju vet vad som har hänt ca 15 min efter det inträffade??
Beroende på var på fältet han var så kan han rent av ha sett planet gå i backen.
Citera
2019-07-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlestad
Lite O.T men är det bara jag som har reagerat på hur fult flygplanstypen var/är? Och det ska vara en maskin som är byggd ca 2012. 1950 och 1960-talets småplan var betydligt vackrare, framförallt mer strömlinjeformade.

Nu vet inte jag hur många av 50 och 60-talets vackra småplan som kan ta 8 hoppare upp till 4000 meter på ett vettigt sätt...
Citera
2019-07-16, 20:36
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Samma sväng som denna olyckan som man såg på Webtrak

https://imgur.com/9cQPLq1

Detta var Kustbekningens plan. De vickade på vingarna för att hälsa på barn på land då bröts den ena vingen av. Det visade sig att vingen hade en dold spricka som inte upptäckts vid besiktnigen. Alla fyra ombord omkom när planet störtade i småbåtshamnen.
Citera
2019-07-16, 20:37
Medlem
Nu har jag sett flera filmer där plan har fått spinn men hopparna verkar alltid kunna ta sig ut utan större problem. Men i det aktuella fallet verkar man inte ens ha öppnat dörren.
Jag undrar om det kan vara så att man har suttit kvar i det längsta och hoppats på att piloten skulle klara upp situationen, eller om man inte insåg hur allvarligt det var förrän det var för sent. Då vingen hade knäckts var det förmodligen betydligt svårare att ta sig ut och det var inte mycket tid kvar.
En annan möjlighet är att dörren hade fastnat på något sätt och inte gick att öppna. I de filmer där det har lyckats hoppa så har ju alltid dörren redan varit öppen då de får spinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in