2019-07-16, 17:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vi står inför ett fullbordat faktum att vingen är av. Vid något tillfälle har den gått av. Jag vet inte hur många gånger jag ska förklara att om alla har gjort rätt och där inte finns något materialfel så händer inte sånt här. Jag säger inte att en sväng av sig själv drar av en vinge, men i kombination av andra dåliga förhållanden så är det KANSKE just vid en sväng.
Varför gissa det rör sig om en zebra när du hör hovar klampa utanför ditt fönster?
Läs Occam's razor

Personligen gissar jag att planet kommit i stall, vilket har hänt många gånger (ett flertal YT filmer finns i tråden), varefter max-speed har överskridits med råge och planet slutligen disintigrerats.
Alternativt att en pilotskärm har kommit loss, vilket orsakat ett händelseförlopp som resulterar i stall.

Jag har dock svårt att förklara varför inte hopparna lämnade kärran direkt efter stall. Kanske gick planet in i en flat spin. En flat spin är mycket svår att häva, varför det inte finns så många filmer på detta. Det slutar vanligtvis i detta.
Under spinn har planet slitits i sönder och därefter gått in i en normal spinn.

Notera: Vilda gissningar, men inte fullständigt orimliga antar jag
Citera
2019-07-16, 17:06
Medlem
KrossedOuts avatar
Bara för tre veckor sedan kraschade ett liknande plan på Hawaii med 11 döda som följd.
Citera
2019-07-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Det han syftar på vad att den skulle vibrerat lossa från sina fästen, inte exploderat.
Jag förstår men det är bara spekulationer från hans sida trots att han benämns expert. Det som är intressant är om motorn fattas eller finns kvar vid vraket.
Det talas om en hög smäll strax innan flygplanet syntes störta...
Citera
2019-07-16, 17:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Och vad skulle ske om folk rörde sig akterut till vänster för att "hjälpa" med en trilskande dörr...först en liten lutning med nosen upp och sedan hamnar även de som inte ville hamna akterut där vare sig de vill eller inte.. Och så är stall ett faktum.
Ok, nu släpper jag dörren...😎

Jag tror att många gissar på att en stall har varit en starkt bidragande orsak till utfallet.

En trilskandes dörr, nja…
Personligen anser jag det vara mer sannolikt att någon såg en enhörning på babord sida varpå alla snabbt rusade över dit för att få syn på enhörningen.
En trilskandes dörr skulle högst sannolikt, vara 'a first'… men vem vet …
Citera
2019-07-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Förstår inte frågan.

Ja, kallas vingstötta tar både drag och tryck, men är byggd för större belastning i drag vilket uppstår normalt när vi gen ger lyft.

Dock har vingen gått av utanför stöttan, det sker inte om stöttan gått sönder.
.

Rimligen bör stöttan i marschfart fungera som en rörbalk där den sidan som vetter mot flygkroppen utsätts för trycklaster och den sidan som vetter utåt utsätts för draglaster. Du bör således få ett böjmoment i stöttan. Hur stort det böjmomentet är beror givetvis på styvheten hos de ingående konstruktionsdetaljerna samt belastningen.

Om du då får ett brott, säg ett utmattningsbrott, i den del av stöttan som upptar trycklaster borde det rimligen innebära att draglastsidan kommer att få uppta hela lasten och vingen ger sig av uppåt precis vid infästningen stötta/vinge.

Man får således inget totalbrott i hela stöttan på en gång utan ett begynnade brott i den del av stöttan som vetter mot flygkroppen. Stöttan håller en stund medans vingen ger sig av uppåt och bryts av just vid stöttan och sedan brister ev. även stöttan på dragsidan. Stöttan behöver inte nödvändigvis haverera totalt då det sker en "lastlättnad" när den yttre delen av vingen har gett sig av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Bara för tre veckor sedan kraschade ett liknande plan på Hawaii med 11 döda som följd.

Nej det var en Beech King Air, inte alls lik.
Citera
Medlem
Citat:
Ovan ur ett tidigare inlägg.
Det kan drabba alla. Det som krävs är att ha ”verktygen” att motverka det. Det inträffar många ggr årligen i mitt jobb( alltså att hjärnans gyro tycker fel).

Jag tycker inte att jag ”envisas” om spatial desorientering. Det är dock det som so far inte motsägs av fakta/data om just detta fall.
Att maskinen skulle gått sönder först passar inte webtrack flygprofil.
Att en skärm skulle kommit ut gör det troligen inte heller. I det fallet [borde] några hoppare tagit sig ut( öppen dörr).
Har ett eget exempel där hoppmästaren( ny och möjligen lite stressad) och de skulle göra nån ”specialare” och tracka mot vinden en bit från fältet, när jag gav Tecken för ”gör er redo” lämnade alla maskinen efter att hoppmästaren skrek ngt. Tog typ 1s, försökte ropa för att stoppa dem men då var de ute.
Om en skärm kommit ut och ställt till det tror jag inte maskinen kunnat göra den snabba-ganska raka dykning den gjorde.

Att maskinen bröts itu( i min tes) på den höjd den gjorde, beror sannolikt på att piloten då såg marken och försökte manövrera för att klara upp läget, och då blev belastningen på maskinen för hög. Det stämmer med rådande väder ich där maskinen slutade ”flyga”.

Jag hittar ingen annan lösning som inte har ngn del som motsägs av ngt annat.
Men, jag är idel öra.

Utan att kunna mycket om flygning så bettar jag på att OmedelSvensson nu har svaret på gåtan/tragedin. Flashback gör det igen. Löser problemet innan någon myndighet. Varför jag tror OmedelSvensson har svaret är främst

1) Enklaste förklaringen. Ny pilot, ej en av de erfarna. Sannolikhetslära kring haverier säger att detta är vanligt spatial desorientering. Situation med lite erfaren pilot inträffar mycket oftare än dåligt underhåll.

2) Flygplanets begränsade hållfasthet är viktig i sammanhanget och liknar fallskärmsolyckan i finland 2014. Man har att välja på dåligt underhåll vs ogynnsamt flygläge och där säger sannolikheten att ogynnsamt flygläge inträffar mycket oftare. OmedelSvensson verkar dessutom vara en pilot som flyger hoppare och dessutom erkänner att det fuskas lite med det tillåtna i och var man får befinna sig i luften. Detta kan man tänka sig gör hopparna bortskämda och en ung pilot går då över gränsen för egen kapacitet för att ge hopparna det de erfarna piloterna klarar.

3) Någon sade att piloterna nästa alltid är gamla stridspiloter men stämmer det? Är det inte ofta folk som flyger hoppare gratis för att få flygtimmar? Dvs ekonomi är viktig i sammanhanget.

4) Vittnen säger att det small till ordentligt. Och detta är långt borta/upp i höjdled. Jag tänker att om vingen går av som OmedelSvensson föreslår då blir det en djävla smäll. Men går bara vingstöttan (av utmattning/dåligt underhåll) av killgissar jag att det blir mindre oväsen i att själva vingen lossnar.

5) GoPro kamerorna hopparna hade på sig kommer att ge oss svaret

Citat:
I.o.m att det är höger vinge som lossnat( vänster i sin helhet kvar, lär det vara ovansidan vi ser. Detta är troligen en inre del. Ser ut som tanklock som du beskriver.
Vingstöttan sitter under så det torde vi inte kunna se på den bilden.

Jag tycker fortfarande att huvudvingen inte hade gått av just utanför stöttan om vingstöttan hade gått sönder.
Det är egentligen det jag vill kommunicera, fast jag kan ha gjort det dåligt.

Detta övertygade mig om att du troligen har rätt
Senast redigerad av AyereeFeeWijImaak 2019-07-16 kl. 17:21.
Citera
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
Jag förstår men det är bara spekulationer från hans sida trots att han benämns expert. Det som är intressant är om motorn fattas eller finns kvar vid vraket.

Citat:
Sten var först på plats vid flygolyckan i Umeå

Citat:
Att ta sig fram till planet var inte lätt. I vägen låg fällda träd i ett virrvarr.
– Men jag kom fram till planet, och undersökte först om det fanns en risk att det kunde smälla. Det pös lite grann framme vid motorn, men förutom det var det alldeles tyst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sten-var-forst-pa-plats-vid-flygolyckan
Senast redigerad av sajebis 2019-07-16 kl. 17:18.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Enligt Västerbottenkuriren så var det inget mekaniskt fel på planet.

Citat:
Innan olyckan fanns inga anmärkningar på det numera störtade planet.

Planet har dessutom blivit servat efter den extrakontroll gällande de stag som sitter under vingarna, utan att några fel har upptäckts.

– Vi har inte hittat något som är konstigt alls. Vi är jätteförvånade över olyckan, säger Jerry Köhlström, flygteknisk inspektör vid Transportstyrelsen.
Citera
2019-07-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet

Ja, känns som han skjuter från höften en del. Minuspoäng på sånt.
Citera
2019-07-16, 17:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Rimligen bör stöttan i marschfart fungera som en rörbalk där den sidan som vetter mot flygkroppen utsätts för trycklaster och den sidan som vetter utåt utsätts för draglaster. Du bör således få ett böjmoment i stöttan.

Nej, men snälla!

Du kan bara ha kraft i en riktning.
Drar det i vingen, så drar det vid infästningen till kroppen.
Så är de byggda och det sitter ofta en led i ändarna som garanterar att det endast är drag( eller tryck vid minus-G) och inget böjmoment.
Citera
2019-07-16, 17:16
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anamaya
Graf som visar utvecklingen av höjd och hastighet från start till krasch

https://minfil.com/X6J9K5zdnb/CE89EDCE-7542-4B35-8A8B-9BECF8D34A8B_png

Tid+2h
Motorfel, definitivt
14.03 - endast 73 knots/s - 135 km/h
inte konstigt att flygplanet började falla och hamnade i spinn
Sedan lossnade av vingen av abnormala aerodynamiska påfrestningar
Senast redigerad av loislois 2019-07-16 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in