2019-07-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jaha jag trodde 1 liter bränsle var ca 1kg men ok ja då blir ju uträkningen fel. Men jag tror ändå inte det varit övervikt i planet dom har nog flugit många ggr med 8 hoppare i planet innan.

Nej jag står fast vid min teori att det varit slitage på planet som det slarvats med att kolla upp.
Men sluta att tro, räkna fel och dra upp sakker som inte är relevanta. Lyssna på de som framför kritik mot argument och upprepa därefter inte det som avfärdats.
Citera
2019-07-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
De bilder som visats hittills visar inte vingar utan uppenbart delar av stabilisatorn.

Jo några bilder visar huvudvinge. Det ser jag eftersom klafflänkaget syns så tydligt
Citera
2019-07-15, 12:08
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummerpung
Tamej tusan du har rätt :O

När jag såg videon första gången så skall jag erkänna att jag också trodde likt många andra att planet störtade likt en kamikazepilot .

Mycket lätt att uppfatta det så men efter inzoomade bildbevis så vet vi nu att så var inte fallet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Jag tror bestämt , att bränslet glömts att fyllas i tanken..
Denna scen med lodrät nedfallande maskin har jag sett ofta via modell flyg då motorvarv dragits ner eller bärkraften under vingarna upphört. . I medvind istället för motvind.
Från den höjden så nära fältet har dom bara kunnat glidflyga in och landa, dom har tillochmed fått cirkla några varv för att tappa höjd innan
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zendi
Någon kanske redan tagit upp det här och det känns lite som en dum fråga men kan inte sluta fundera på:

Varför hoppade dem inte ut med sina fallskärmar? xD kanske för att flygplanet störtade med nosen ner eller hur funkar det?

Frågan har ställts, och besvarats, sjuhundrafemtioelva gånger i tråden. Börjar bli lite tröttsamt.

Alla som inte helt saknar inlevelseförmåga förstår att det kan bli svårt att ta sig ut ur ett flygplan som plötsligt börjar störtdyka och sedan tumla runt våldsamt i luften. Dessutom var kanske dörren stängd och att lyckas få upp den under de förhållandena på kort tid är nog svårt.
Citera
2019-07-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
https://minfil.com/1e166fz7n6

Flygplanet är 8949 mm långt på bilderna från nos till stjärt.

Ni kan själva räkna ut ungefärliga G-krafter vid rotationen genom
https://druckerdiagnostics.com/g-force-calculator/

Ta bort stjärtpartiet och nosen. Spekulerar vi till exempel kring en rotations-radie på cirka 350 cm och 40 rotationer per minut så har hopparna utsatts för mer än 6G vid rotationen.

Då har en hoppare som väger 100KG med utrustning alltså upplevt en vikt på 600 kg. Det är klart att de inte har haft kraft att kunna klättra ut då. De flesta i planet har troligen förlorat medvetandet av de höga G-krafterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Jag tror bestämt , att bränslet glömts att fyllas i tanken..
Denna scen med lodrät nedfallande maskin har jag sett ofta via modell flyg då motorvarv dragits ner eller bärkraften under vingarna upphört. . I medvind istället för motvind.
Ytterligare en helt felaktig spekulation! Då hade dom haft tid på sig att hoppa ut innan det störtade, piloten skulle ha märkt det innan och en flygplan börjar inte rotera pga bränslestopp!
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Filmen såg helt makaber ut, kamikaze typ

Ganska precis tvärtemot Kamikaze skulle jag säga.

Kamikaze gick ut på att medvetet och kontrollerat flyga ett flygplan in i ett mål. Här var det ett flygplan som helt okontrollerat tumlade ner i marken.

Var kommer alla knäppskallar i denna tråd från?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Ja jösses vilka inlägg man läser här! Den ena spekulationen är värre än den andra. Frågor som -varför hoppade dom inte ut? Dom hade ju självklart gjort det om dom hade kunnat! Detta var alla rutinerade hoppare, ingen förstagångshoppare, vana hoppare allihopa! Dom hade ca 60 sek på sig från det att planet föll snurrande mot marken, innan dom ens hade hunnit göra ett försök var det redan för sent, och att göra det var dessutom omöjligt pga rotationen som var inne i planet! Dessutom så är det väldigt trångt inne i planet med 9 personer så om den som satt närmast dörren av okänd anledning inte hoppade var det omöjligt att hinna ta sig ut! Så sluta spekulera är ni snälla, avvakta tills haverikommetionens utredning är klar, för vi vet ändå inte vad som har varit anledningen till detta.. Frågor som tex-kan dom ha krockat med ett utländskt spanplan från Ryssland herregud! Eller -kan det ha varit en drönare som dom krockade med eller -kan någon ha börjat slåss med piloten Herregud! Va tänker ni med? Många experter här inne verkar det också vara. Jag sänder i stället en tanke på dom tragiskt omkomna fallskärmshopparna som dog när dom gjorde nåt som dom älskade och givetvis till dom anhöriga ❤️❤️❤️

Andas. Folk är nyfikna och vill veta varför det skett, detta är ett flashback gillar du inte det behöver du inte läsa. Tur det finns folk som OmedelSvensson m.fl i denna tråd som vet vad som snackar om och faktiskt sprider kunskap i denna tragedi.

Och jag gör som du, sänder en tanke till dom omkomna och deras anhöriga. ❤️
Citera
2019-07-15, 12:13
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför tror du piloten var desorienterade under dessa hyggliga förhållanden?
Jag tror planet gick sönder och visst blev desorienteringen närmast total då. Men du tror tvärtom att planet gick sönder för att piloten dök, svängde och tappade kontrollen? Eller missförstår jag ditt tidigare inlägg?

Det rådande flygväder som finns för tidpunkten tyder på en hel del moln i området under och på de höjder man opererade. Om man verkligen var i eller nära moln är omöjligt att svara på med den info vi har nu.

Hur flygmaskinen rörde sig är svårt att förklara på annat sätt. Man får ingen 2.5G+ sväng och sedan en väldigt snabbt ökande fart med sådan dykning om inte maskinen sitter ihop som den ska. Det är inte kompatibelt med den rörelse maskinen hade från 4170m till cirka 2000-2300. Vid den platsen höjden gick den nog sönder vilket förklarar vinge, stabilisator ( och ev. fena lossbrutna, och att all horisontell rörelse/groundspeed upphörde.
Citera
2019-07-15, 12:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
När jag såg videon första gången så skall jag erkänna att jag också trodde likt många andra att planet störtade likt en kamikazepilot .

Mycket lätt att uppfatta det så men efter inzoomade bildbevis så vet vi nu att så var inte fallet

Det fastslogs redan igår av några experter i tråden.
Citera
2019-07-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Då står vi inför en fullständigt unik olycka där flygplanskroppen blivit tillplattad av något mystiskt i himlen innan nedslaget, samtidigt som vingarna svällt upp till en flygplanskropps storlek.

Anser du detta vara rimligt så..

Citat:
Isåfall är allting dravel då ingen har facit ännu om vad som egentligen har hänt

Fast ditt dravel slår det mesta. Du vet ju ingenting om flyg öht. Matematik visade du ju dig också totalt okunnig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in