2019-07-16, 16:46
Medlem
PuffTheDragons avatar
Bättre plot på höjd vs tid (s).
http://imgshare.io/images/2019/07/16/plot2.png
Citera
2019-07-16, 16:47
Medlem
Christina Rickardsson har lagt upp en profilbild igår på FB där hon står tillsammans med tre män och en kvinna. Är det några av offren?
Citera
2019-07-16, 16:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Den stallar för att vikten är skiftad i planet? Varför?
Stallar för att aerodynamiken på flygplanet förändras, dvs planet får högre luftmotstånd och blir därmed mindre 'slipprigt' (turbulens)
Detta tillsammans med viktförskjutning och att planets hastighet redan från början låg nära stallfart (för att hopparna skall kunna hålla sig kvar på flygplanet och inte 'blåsa bort'.
Citera
2019-07-16, 16:51
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Förstår inte frågan.

Ja, kallas vingstötta tar både drag och tryck, men är byggd för större belastning i drag vilket uppstår normalt när vi gen ger lyft.

Dock har vingen gått av utanför stöttan, det sker inte om stöttan gått sönder.
= stöttan hel, inte en faktor som det diskuteras i tråden.
Vingen är bruten uppåt, dvs plus G och det torde inte kunna ske om stabben är borta, mht att det inte finns aerodynamisk yta som kan skapa +G.

(FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (14 juli 2019)

Är inte föremålet på bilden också en del av vingen? Dvs yttersta delen i vattnet, mellandelen på bilden ovan (inkl fäste för vingstötta) och inre delen kvar på flygkroppen.
Citera
2019-07-16, 16:53
Medlem
Graf som visar utvecklingen av höjd och hastighet från start till krasch

https://minfil.com/X6J9K5zdnb/CE89EDCE-7542-4B35-8A8B-9BECF8D34A8B_png

Tid+2h
Citera
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Bygger inte denna hypotes på att piloten ifråga inte hade IFR-utbildning?

Alla hopp-piloter jag mött har varit otroligt erfarna piloter, fd jakt/trafik-flygare med massvis med IFR-timmar i ryggen. Eftersom hopp-plan ligger nära stall-fart vid fällning har jag mycket svårt att tänka mig att någon hopp-klubb skulle låta en figur utan IFR flyga deras plan, då ett haveri (även ett mindre sådant) är liktydigt med att klubben tvingas lägga ner pga havererad ekonomi.

Jag hävdar därför att premissen, dvs en oerfaren VFR-pilot har fått rattat kärran under en molnig dag, är ytterst osannolik.
Det hade varit intressant att veta vad piloten hade för erfarenhet och behörigheter.

Legalt krävs inte mer än PPL men som du säger är det nog vanligt att mer kvalificerade piloter flyger åt fallskärmsklubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
…och det är väl därför IFR-utbildning är närmast att betraktas som obligatoriskt om man bor i ett land som Sverige
Det är mycket ovanligt att privatflygare har det.
Utbildningen är dyr och omfattande - mer är hela övriga PPL-certet totalt.
Det är sedan dyrt att underhålla och det är långt ifrån alla flygklubbar som har flygplan med lämplig utrustning för IFR.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-skulle-kunna-varit-motorn-som-slets-loss

Dock inte en uppgift att den verkligen var borta, utan en spekulation att det hade kunnat vara så.
Hur svårt kan det vara för denne ”expert” att kolla upp om motorn sitter kvar innan han spekulerar i om motorn lossat.
Det är inte vanligt att kolvmotorer exploderar, alltså flyger i bitar med en rejäl smäll.
Citera
2019-07-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu kan vi iallafall totalt utesluta att motorn var igång även efter planet kraschat.

Lite bakgrund, det florerade uppgifter från haverikommisionen att dom mötts av en gående motor på vraket. Men det måste blivit fel någonstans i ledet med det uttalandet.

"– Men jag kom fram till planet, och undersökte först om det fanns en risk att det kunde smälla. Det pös lite grann framme vid motorn, men förutom det var det alldeles tyst.

Han tog sig fram till öppningen på flygplanet och tog pulsen på två människor.
– Jag kände ingen puls. Då börjar man känna... lite förtvivlan. Vad ska jag göra? Och jag var där helt ensam."

Från
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jo66q/sten-var-forst-pa-plats-vid-flygolyckan
Vilken fruktansvärd upplevelse Den synen lär finnas på näthinnan resten av livet... Får ont i magen bara jag tänker på det, komma först till platsen och se unga människor som är döda överallt och inse att man inte kan rädda nån av dom... Måste vara fruktansvärt att vara med om det!
Citera
2019-07-16, 16:56
Medlem
thetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Bättre plot på höjd vs tid (s).
http://imgshare.io/images/2019/07/16/plot2.png
Tack! Körde en på jobbet. Vid 2700 och 1200 händer saker.
Citera
2019-07-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu kan vi iallafall totalt utesluta att motorn var igång även efter planet kraschat.

Lite bakgrund, det florerade uppgifter från haverikommisionen att dom mötts av en gående motor på vraket. Men det måste blivit fel någonstans i ledet med det uttalandet.

"– Men jag kom fram till planet, och undersökte först om det fanns en risk att det kunde smälla. Det pös lite grann framme vid motorn, men förutom det var det alldeles tyst.

Han tog sig fram till öppningen på flygplanet och tog pulsen på två människor.
– Jag kände ingen puls. Då börjar man känna... lite förtvivlan. Vad ska jag göra? Och jag var där helt ensam."

Från
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jo66q/sten-var-forst-pa-plats-vid-flygolyckan

Nej det har man kunnat utesluta redan efter första bilden/filmen av kraschen.
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-16 kl. 17:01.
Citera
2019-07-16, 16:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ser ut som del av vinge. Roderytan är liten i förhållande till vingytan.
I övre högra hörnet ses omålad rund yta. Tanklock? Fäste för vingstötta?
På horisontella stabilisatorn utgör den nästan halva bredden. (sett från sidan).
(med förbehåll för inkorrekt terminologi)

I.o.m att det är höger vinge som lossnat( vänster i sin helhet kvar, lär det vara ovansidan vi ser. Detta är troligen en inre del. Ser ut som tanklock som du beskriver.
Vingstöttan sitter under så det torde vi inte kunna se på den bilden.

Jag tycker fortfarande att huvudvingen inte hade gått av just utanför stöttan om vingstöttan hade gått sönder.
Det är egentligen det jag vill kommunicera, fast jag kan ha gjort det dåligt.
Citera
2019-07-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
Hur svårt kan det vara för denne ”expert” att kolla upp om motorn sitter kvar innan han spekulerar i om motorn lossat.
Det är inte vanligt att kolvmotorer exploderar, alltså flyger i bitar med en rejäl smäll.

Det han syftar på vad att den skulle vibrerat lossa från sina fästen, inte exploderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in