2019-07-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totti12
Ja, den siste omkomne som än så länge är ”okänd” är Fan*y Jo*iaho. *=n, k. 25 år, från Haparanda.

Är du bekant med personen?
Citera
2019-07-15, 21:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är det vanligt att man ligger på gränsen till maxvikten när man har hoppare i planet?
Ja. man försöker alltid köra med full lift.
Vidare så strippas flygplanet på allt onödigt (stolar, inredning, isolering, mattor,…osv) för att kunna få in fler, betalande, hoppare.
Citera
2019-07-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyflurry
Hur är du säker på pet*r han är ju inne på messenger och delat en länk i morse ? Är bekant till honom och jag har inte hört något

Min sambo är bekant med honom och har fått det bekräftat. Det kan inte vara anhöriga som är inne?
Citera
2019-07-15, 21:23
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, de flesta har dem. Hade varit perfekt och ha en sådan om man på något vis kommit ur planet men kanske skadad. Inte så kul att klara sig ur planet och med bruten arm bara inte kunna komma åt handtaget. Grejen finns sedan många år nu, då använder man den.

Ur SFF's "bibel" går att läsa:

"1.1.19 Vid sporthoppning i Sverige skall alla hoppare använda fallskärmsutrustning utrustad med en
luftvärdig, påslagen räddningsutlösare (AAD). Svenska hoppare skall använda en i Sverige
typgodkänd räddningsutlösare (AAD). Vid verksamhet där användande av räddningsutlösare
är en ökad risk, kan hoppare efter ansökan enligt 408-05 beviljas avsteg från AAD-kravet
under verksamheten."

För den intresserade ligger bibeln uppe på sff.se under Fakta för hoppare
Citera
2019-07-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av necklaces
Blir de medvetslösa redan i luften under rådande omständigheter?

Det frågas typ i varannan sida i tråden. Omöjligt att säga. Att falla i 200km/h är ingen fara, det var därför de satte sig i planet. Sen kan det så klart snurra och bli g-krafter, eller bara psykisk överbelastning.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Menar du att personen vars fallskärm vådautlöst klarat av att hålla i sig i planet medan fallskärmen sliter planet i stycken då? Jag hade trott att den med en vådautlöst fallskärm skulle slitas med, omedelbart bums. Men ändå hittades alla i och omkring vraket. Och ingen fallskärm syns någonstans på några bilder, varken på delarna som fiskas upp ur vattnet eller på någon av alla bilder från vrakplatsen.

Tycker man borde sett iallafall en tillstymmelse av fallskärm isåfall.

Den som råkade ut fär det om det hände kan ha cuttat loss den skärmen(ett handtag att dra i), speciellt om denna haft bra reaktionstid och sinnesnärvaro.
(Nu tror jag kanske inte att det är det som hänt, men det är inte omöjligt)
Citera
Medlem
Bild på vänster stab.halva finns på VK.s sida, bild 2/3 längst ner. I Skogen. Ser väl hel och fin ut i framkant?
Höger halva verkar hamnat i eller vid vattnet (=åkte av före? I samband med vingbrott?).
https://www.vk.se/2019-07-14/flygplan-har-kraschat-i-umea-nio-personer-har-omkommit

Svenssons teori håller bäst tycker jag då.
Citera
2019-07-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollisbakar
Min sambo är bekant med honom och har fått det bekräftat. Det kan inte vara anhöriga som är inne?

Att dom är inne är ju inte konstigt egentligen , men att dela saker på hans sida och byta profilbild är ju märkligt . Dessutom var han väl hoppledare den dagen och dom är väl på marken om jag förstått allt rätt
Citera
2019-07-15, 21:27
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Menar du att personen vars fallskärm vådautlöst klarat av att hålla i sig i planet medan fallskärmen sliter planet i stycken då? Jag hade trott att den med en vådautlöst fallskärm skulle slitas med, omedelbart bums. Men ändå hittades alla i och omkring vraket. Och ingen fallskärm syns någonstans på några bilder, varken på delarna som fiskas upp ur vattnet eller på någon av alla bilder från vrakplatsen.

Tycker man borde sett iallafall en tillstymmelse av fallskärm isåfall.
Nja, jag menar mest att det fortfarande är en möjlighet att en vådsutlöst skärm har orsakat det här. Den kanske kopplades loss innan hopparen drogs ut och sen gick det åt helvete med planet på något sätt. Om ingen har sett en fallskärm blir den teorin såklart mindre trolig, men det fanns några uppgifter om det ett tag. Vittnesuppgifter är ju dock överlag inte speciellt tillförlitliga och den här gången verkar det vara ovanligt snurrigt.
Citera
2019-07-15, 21:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetHawk
Nej! Han är på första sidan på dn.se. Han är vid liv. Piloten är A.K

Jobbar/jobbat på FMV?
Citera
2019-07-15, 21:29
Avstängd
Ksenia74s avatar
Nu kommer Expressen med nya uppgifter om planet:

En pilot har tidigare dött i samband med en mystisk olycka med det australienska flygplanet.

Enligt finska Hufvudstadsbladet varnade australiska myndigheter i höstas om att fästena för vingstöden mot flygkroppen kunde drabbas av metalltrötthet.

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-om-olycksplanet-metallen-kan-trottna/
Citera
2019-07-15, 21:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Snitthastighet 240km/h då från 4000m ner till kraschen. Borde väl bli det.

Ja, det blir 240km/h i snitt hastighet. Expertis som uttalat sig om olyckan talar om enorma G-krafter under ”nedfärden”. Som på orådet okunnig, men teknik-kunnig, har jag svårt att se var dessa G-krafter skulle komma ifrån.

Att spinnet ger viss G-kraft inser jag dock, men "nedfärden"??

Accelerationen nedåt lär ju rätt snart vara över och dessutom vill ju kroppen i samma riktning så vad fan har jag missat ??

Har vi någon kunnig på området som kan reda ut begreppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in